خبر های جدید

تجمع سکولارها و مخالفان رشد اسلام گرایی در تونس

 

هزاران تن از مخالفان رشد اسلام گرایی در تونس و تشکیل حکومت اسلامی در این کشور روز سه شنبه ۲۰-۳-۲۰۱۲ تجمع اعتراضی برگزار کردند.
در این تجمع که به دعوت تشکل های سکولار در خیابان حبیب بورقیبه برگزارشد معترضان از " انحراف انقلاب از اهداف خود " اظهار نگرانی کردند.محل برگزاری این تجمع سمبل مبارزات مردم این کشور است و طی انقلاب گذشته شاهد تظاهرات خیابانی هزاران تن از مخالفان رژیم زین العابدین بن علی بوده است.
به گزارش العربیه جابر بن حسن یکی از برگزارکنندگان تجمع در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت:" ما برای دفاع از دولت مدنی ، دموکرات و آزاد تجمع کردیم تا به کسانی که می خواهند انقلاب را منحرف کنند ، اعلام کنیم شما نمی توانید بر ما پیروز شوید.نظام ما مدنی باقی خواهد ماند."
یک بانوی تونسی در حالی که پرچم کشور خود را به دور خود پیچانده بود نیز گفت :" ما نمی خواهیم سرنوشت خود را به دست اقلیتی بسپاریم که تا قبل از پیروزی انقلاب هیچ نقشی نداشتند."تظاهرات سکولارها همزمان با آغاز تهیه پیش نویس قانون اساسی جدید تونس توسط مجلس موسسان برگزار شده است. اغلب اعضای این مجلس را نیروهای " نهصت اسلامی " از احزاب اسلام گرای معتدل تشکیل می دهد.مجلس موسسان پس از پیروزی انقلاب تاکنون شاهد کشمکش های سیاسی و حقوقی فراوانی بین اسلام گرایان و سکولارها بوده است.
اسلام گرایان خواستار تدوین قانون اساسی بر اساس شریعت اسلامی هستند اما سکولارها به دنبال تدوین قانون مدنی مدرن هستند.
پس از به قدرت رسیدن نهضت اسلامی در تونس اسلام گرایان از نفوذ بیشتری در این کشور برخوردار شدند.
حضور گسترده سلفی ها و اسلام گرایان تندرو در عرصه سیاسی نگرانی نیروهای سکولار را برانگیخته است.
آنها سلفی ها را به عنوان تهدید جدی علیه هر گونه نوآوری ، مدنیت و آزادی معرفی می کنند.
تجمع هوادران سکولاریسم در پاسخ به تظاهرات هفته گذشته سلفی ها برگزار شد. اسلام گرایان در تجمع خود خواستار تشکیل دولت اسلامی شدند.
سکولارها در تجمع خود شعار دادند : " تونس آزاد باش " ، " ارتجاع برو بیرون " و " ملت جامعه مدنی می خواهد."
در همین حال منصف مرزوقی رئیس جمهور تونس که به مناسبت سالگرد استقلال سخنرانی می کرد با اشاره به تنوع سیاسی در تونس گفت : " اختلافات را به خاطر مصلحت ملی کشور باید کنار بگذاریم."
وی افزود:" کشور را نمی توان تنها بوسیله یک طیف سیاسی ساخت. اگر مجبور شویم در برخورد با تندروها که اکنون از همه جا سر درآورده اند به زور متوسل خواهیم شد."

منبع:العربیه فارسی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا