جهان آخرتعقیدهمطالب جدید

کسانی که در آخرت با آسانی حسابرسی می‌شوند ؟ !

کسانی که در آخرت با آسانی حسابرسی می‌شوند ؟ !

نویسنده : عبداللطیف احمد عاشور / مترجم: افضل ده مراد نژاد

خداوند بعضی از اهل ایمان را مورد تکریم قرار داده و از آنان به آسانی حسابرسی می‌فرماید و از گناهان‌شان گذشت می‌کند. حضرت عبدالله‌بن‌عمر از حضرت پیامبر روایت می‌کند:

” یُدْنَى الْمُؤْمِنُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ مِنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ حَتَّى یَضَعَ عَلَیْهِ کَنَفَهُ، فَیُقَرِّرُهُ بِذُنُوبِهِ، فَیَقُولُ: هَلْ تَعْرِفُ؟ فَیَقُولُ: [أَیْ] رَبِّ أَعْرِفُ. قَالَ: فَإِنِّی قَدْ سَتَرْتُهَا عَلَیْکَ فِی الدُّنْیَا، وَإِنِّی أَغْفِرُهَا لَکَ الْیَوْمَ. فَیُعْطَى صَحِیفَهَ حَسَنَاتِهِ. وَأَمَّا الْکُفَّارُ وَالْمُنَافِقُونَ: فَیُنَادَى بِهِمْ عَلَى رُءُوسِ الْخَلَائِقِ: هَؤُلَاءِ الَّذِینَ کَذَبُوا عَلَى اللَّهِ.

مسلمان روز قیامت به خداوند نزدیک می‌شود تا این که خداوند سایه‌اش را بر او قرار داده و او را نسبت به گناهانش به اقرار می‌آورد. خداوند رو به بنده کرده می‌فرماید: آیا این گناهان را می‌دانی؟ بنده جواب می‌دهد: آری می‌دانم. خداوند می‌فرماید:

این گناهان را در دنیا پوشاندم و حالا مورد عفو قرار می‌دهم. پس نامه اعمال که پر از نیکی است به او داده می‌شود. ولی کافران و منافقان در میان انبوه خلایق صدا زده می‌شوند که اینان کسانی هستند که در دنیا بر خداوند دروغ بستند.

این روایت در کتاب صحیح بخاری بدین صورت آمده است:

” إنَّ اللَّهَ تَعَالى یُدْنِی المُؤْمِنَ فَیَضَعُ عَلَیْهِ کَنَفَهُ وَسَتْرَهُ مِنَ النَّاسِ وَیُقَرِّرُهُ بِذُنُوبِهِ فَیَقُولُ أتَعْرِفُ ذَنْبَ کَذا؟ أتَعرِفُ ذَنْبَ کَذا فَیَقُولُ: نَعَمْ أیْ رَبِّ حَتَّى اِذا قَرَّرَهُ بِذُنُوبِهِ وَرَأْى فی نَفْسِهِ أنَّهُ قَدْ هَلَکَ قَالَ فَاِنِّی قَدْ سَتَرْتُهَا عَلَیْکَ فی الدُّنْیا وَأنا أغْفِرُها لَکَ الیَوْمَ ثُمَّ یُعْطی کِتابَ حَسَنَاتِهِ بِیَمِیْنِهِ وَأمَّا الکافِرُ وَالمُنافِقُ فَیَقُولُ الأشْهادُ: “هؤُلآءِ الَّذِیْنَ کَذَّبُوا عَلى رَبِّهِمْ ألا لَعْنَهُ اللَّهِ عَلى الظَّالِمِیْنَ”.

خداوند انسان مؤمن را به خود نزدیک کرده تا این که در ستر و سایۀ خداوندی قرار نمی‌گیرد و او را می‌پوشاند و می‌فرماید: آیا فلان و فلان گناه را می‌شناسی؟ بنده می‌گوید: آری می‌شناسم. وقتی که خداوند بنده را نسبت به گناهان او به اقرار می‌آورد و بنده احساس می‌کند که زمان هلاکت او فرا رسیده است.

(در این زمان) خداوند می‌فرماید: من گناهان تو را در دنیا پوشاندم و امروز مورد عفو و بخشش قرار دادم. پس نامه اعمال نیک به دست او داده می‌شود. ولی کافران و منافقان در صحرای حشر علنی و آشکارا صدا زده می‌شوند: (این گروه کسانی هستند که بر خداوند دروغ بستند و لعنت خداوند بر ظالمان باد).

مقاله مرتبط :  دقت و کشمکش در حسابرسی آخرت

—————————————

منبع : اتفاقات پس از مرگ / نویسنده : عبداللطیف احمد عاشور / مترجم: افضل ده مراد نژاد / انتشارات: احمد جام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا