سياسي اجتماعيمطالب جدید

نکاتی در مورد حزب عدالت و توسعه آ.ک.پ و حضور انتخاباتیش

نکاتی در مورد حزب عدالت و توسعه آ.ک.پ و حضور انتخاباتیش

نویسنده : محسن نیکخواه

۱ .تحلیلگران متعددی بر این باورند که آ.ک.پ و سایر احزاب اسلام گرای ترکیه( البته خود آ.ک.پ هرگز با توصیف کردنش نه تنها به اسلامگرایی بلکه حتا به اسلامی هم کنار نمی آید و آن را شدیدا ناخوش می دارد.) مولود اسلام ستیزی و مارکسیسم ستیزی همزمان نظام سکولار ترکیه و ناتوانی آن نظام در تأمین معیشت مردم (قبل از روی کار آمدن آ.ک.پ اقتصاد ترکیه یکی از ضعیف ترین و ناکارآمدترین اقتصادهای دنیا یعنی اقتصاد صد و شانزدهم دنیا را داشت.) بود.

۲ .مقبولیت و دوام آ.ک.پ در طول سالیان گذشته هم معلول رشد اقتصاد ترکیه( ارتقا به رتبه ۱۶ جهان از رتبه ۱۱۶ جهان، کاشتن ۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰ درخت در زمان زمامداری آ.ک.پ ساختن ۱۱۰ فرورگاه )، ارائه خدمات چشمگیر به مردم، پایبندی به مبانی سکولار جمهوری ترکیه( هم اکنون در ترکیه مجازاتی برای جرم زنا وجود ندارد و هنوز نظام ترکیه به عدم پوشش اسلامی زنان در اماکن رسمی پایبند است تا جایی که خود شخص اردوغان دخترش را به خاطراحترام به این قانون برای تحصیل به خارج فرستاد.) کاستن از محدوده اختیارات نظامیان در ترکیه و به رسمیت شناختن مساله کورد است.

۳ .دوستانی که معتقدند نظام تحت امر اردوغان همان نظام فاشیستی آتاترک است باید بدانند که در هیچ دوره در تاریخ ترکیه مدرن به اندازه دوره زمامداری رجب طیب اردوغان حل مساله کورد در ترکیه پیشرفت نداشته است؛ و در هیچ دوره ای کوردها تا به این حد از آزادی ابراز وجود برخوردار نبوده اند؛ و نظام اردوغان تنها نظام منطقه بوده است که تشکیل یک حکومت مستقل کوردی را در بخشی از کوردستان به رسمیت شناخته است.

تنها در دوره زمامداری آ.ک.پ بوده است که کوردها توانسته اند تا حد کاندیداتوری ریاست جمهوری پیش بروند و توانسته اند با یک حزب رسمی ۸۰ کرسی را در پارلمان احراز کنند. این واقعیت اگر نشانه هیچ امری نباشد نشانه سالم بودن سیستم انتخابات و اقرار به موجودیت ملت کورد در آن کشور است.

البته نادیده نگذاریم که در ترکیه احزاب ملیگرای متعصب، ارتش و دستگاه قضای مستقل، همچنان از چنان قدرتی برخوردار هستند که نتوان تمام کاسه کوزه ها را سر آ.ک.پ شکست و نتوان حل نهایی مساله کورد را در شرایط کنونی از آ.ک.پ توقع داشت.

ناگفته هم نماند همچنان که انتخاباتهای متعدد ترکیه نشان داده است بخش قابل توجهی از مردم کوردستان همراه آ.ک.پ هستند و ابدا نباید گمان کرد که این حزب یک حزب صرفا ترکی است که در مقابل کوردها قرار گرفته دارد. از طرف دیگر تقلیل مساله کورد در ترکیه به پ.ک.ک با تمام اشتباهات داخلی و خارجی اش یک اشتباه محاسباتی فاحش است. پ.ک.ک تنها بخشی از موجودیت کوردها در ترکیه است.

اشاره به یک نکته دیگر هم خالی از فایده نخواهد بود و آن اینکه از یک طرف ه.د.پ به نام ناسیونالیسم کوردی و تحت عنوان یک حزب کوردی وارد انتخابات نشده است تا جاییکه برخی از رهبران و تحلیل گران کورد ترکیه نسبت به بی برنامگی این حزب برای آتیه ی کوردستان معترض اند. حزب مزبور تحت عنوان یک حزب چپ توانسته است علاوه بر کوردها بخش قایل توجهی از علویهای ترک و ترکهای چپگرای آن کشور را هم با خود همراه سازد و از طرف دیگر بخش بزرگی از معنا دار بودن رای کوردها به حزب ه.د.پ به عوامل هویتی و نه صرفا نارضایتی از آ.ک.پ برمی گردد.

۴ .بخشی از ساختار آ.ک.پ که به طرفداران عبدالله گول مشهورند کاهش آرای مردمی این حزب را در انتخابات امروز پیش بینی کرده بودند. حزبها و حکومتها دارای فراز و فرود و ظهور و افول اند. شاید علت کاهش آرای حزب حاکم ترکیه هم به سیاستش در قبال بحران سوریه و هم انسجام هرچه بیشتر مخالفانش و هم شایعه پراکنی های اخیر در ارتباط با فساد مالی برخی از نزدیکان اردوغان برگردد.

البته همچنان که واضح است در یک انتخابات کاهش یا افزایش آرای یک نامزد یا یک حزب به دلایل زیاد عمیق و جدی نیاز ندارد و یک شعار تبلیغاتی مثبت یا شعار تخریبگر منفی می تواند تاثیر چشمگیری در نوسان آرا داشته باشد.

به هرحال آرای قابل توجه و چشمگیر ه.د.پ جای بسی خوشحالی دارد و امید است گام بلند و سرنوشت ساز و نقطه عطفی در حرکت دمکراتیک ملت کورد ترکیه در راستای احقاق حقوق حقه شان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا