خبر های جدید

فهمی هویدی عدالت و توسعه‌ ترکیه‌ را برنده‌ی تاریخ و دموکراسی می‌داند

فهمی هویدی عدالت و توسعه‌ ترکیه‌ را برنده‌ی تاریخ و دموکراسی می‌داند

ترجمه: واحد خبر پایگاە اطلاع‌رسانی اصلاح

فهمی هویدی: حزب عدالت و توسعه ترکیه بازنده‌ی چند کرسی در پارلمان ولی برنده‌ی تاریخ و دموکراسی است.

فهمی هویدی روزنامه‌نگار مصری نتایج انتخابات ترکیه را که یکشنبه گذشته برگزار شد، اینگونه تحلیل می‌نماید که حزب عدالت و توسعه علی رغم اینکه تعدادی از کرسیهایش را در پارلمان از دست داد ولی توانست تاریخ و دموکراسی را برنده شود.

هویدی در تماس تلفنی ویژه‌ای که روز سه‌شنبه با خبرگزاری آناتولی داشت خاطرنشان نمود: اگرچه حزب عدالت و توسعه، تعداد کرسیهایی را در انتخابات اخیر از دست داد، ولی باید اعتراف کرد که تاریخ و دموکراسی را برنده شد.

وی در ارج نهادن نقش حزب مذکور و رئیس‌جمهور ترکیه افزود: در واقع می‌توان گفت که این حزب حاکم در ترکیه و شخص رجب طیب اردوغان بودند که این فرصت را – برای نخستین بار در ترکیه – به حزب دموکراتیک مردم وابسته به کردها دادند که در انتخابات اخیر برنده ۸۰ کرسی در پارلمان شود.

این روزنامه‌نگار مصری افزود: این گفته صحت ندارد که حزب عدالت و توسعه بازنده‌ی انتخابات است؛ بلکه  قضیه کاملاً برعکس این دیدگاه است؛ چرا که حزب مذکور توانست با برگزاری شفاف و بیطرفانه انتخابات در کشورش دموکراسی را به‌ نمایش بگزارد و در واقع دموکراسی عبارت است از آنچه حزب عدالت و توسعه ترکیه انجام داد و نه آنچه در برخی کشورها اتفاق می‌افتد از حفظ قدرت سالهای متوالی با چنگ و دندان!

این روزنامه‌نگار مشهور عرب در پاسخ به این سؤال که آیا انتخابات اخیر و نتایج به‌دست‌آمده‌، باعث تغییر در سیاست خارجی ترکیه خواهد شد، گفت: گمان نمی‌کنم بلکه تنها تأثیر زود هنگام آن بر اقتصاد این کشور آن هم در ۴۵ روز آینده به عنوان زمان مقرر جهت تشکیل دولت خواهد بود.

کارشناسان سه گزینه و سناریو را برای آینده‌ی ترکیه پیش بینی می‌کنند؛ نخست تشکیل دولت ائتلافی میان احزابی که توانسته‌اند به پارلمان راه یابند. دوم؛ تشکیل دولت اقلیت – توسط حزب عدالت و توسعه- و بالاخره سناریوی سوم عدم موفقیت هیچ‌یک از احزاب به تشکیل دولت و برگزاری انتخابات پارلمانی مجدد.

نتایج غیررسمی و نهایی شمارش آرا به صورت زیر منتشر شده است:

حزب عدالت و توسعه: ۴۰.۸۶ درصد

حزب جمهوری‌خواه مردم: ۲۴.۹۶ درصد

حزب حرکت ملی: ۱۶.۲۹ درصد

حزب دموکراتیک مردم: ۱۳.۱۲ درصد

به این ترتیب بر اساس آرای فوق، حزب عدالت و توسعه به عنوان حزب پیشتاز انتخابات موفق به کسب ۲۵۸ کرسی، حزب جمهوری‌خواه مردم ۱۳۲ کرسی، حزب حرکت ملی ۸۰ کرسی و حزب دموکراتیک مردم ۸۰ کرسی از پارلمان ترکیه شده‌اند.

منبع: خبرهای اصلاح‌وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا