رمضانفقه معاصرمطالب جدید

حکم روزه نگرفتن بعضی از روزهای ماه رمضان بطور عمدی چیست ؟

حکم روزه نگرفتن بعضی از روزهای ماه رمضان بطور عمدی چیست ؟

نویسنده : دکتر یوسف قرضاوی/ مترجم: دکتر احمد نعمتی

سؤال: حکم کسی که بعضی از روزهای ماه رمضان را روزه بگیرد و بعضی از روزها را عمداً افطار نماید، چیست؟ آیا روزهایی که روزه بوده است برای او به حساب می‌آیند یا به حساب نمی‌آیند؟

جواب: جواب ما همان است که هر چیزی حساب خود را دارد. بحث در این نیست که آیا روزهایی را که شخص روزه‌دار بوده است، برای او به حساب می‌آید یا خیر؟ مسئله این است که آیا آن روزهایی که افطار نموده، قابل جبران است یا نه؟ طبیعی است که جبران افطار یک روز از ماه رمضان جز با روزه گرفتن همان روز از ماه رمضان دیگر ممکن نیست و ناگزیر روزۀ هر ماه رمضان به حساب خودش واجب است؛ از این‌رو مجالی برای جبران آن ماه رمضان وجود ندارد. ابوهریره از پیامبر خدا(ص) روایت می‌کند:

(من افطرَ یوماً مِن ایّامِ رَمَضانَ لَم یُعوِّه یومٌ مِن اَیّامِ الدُّنیا)

« هرکسی یک روز از ماه رمضان را افطار کند، روزه گرفتن در هیچ روزی از روزهای دنیا آن را جبران نخواهد کرد».

از ابوهریره روایت شده است که مردی در ماه رمضان چند روز را افطار کرد. ابوهریره به او گفت: روزۀ یک سال آن را جبران نخواهد کرد. از ابن مسعود روایت شده که می‌گفت: « هرکس یک روز از ماه رمضان را بدون عذر موجه و دلیل شرعی افطار کند، روزۀ تمامی عمر آن را جبران نخواهد کرد اگرچه آن را هم قضا نماید». همانند این مضمون از ابوبکر (رضی الله عنه) نیز روایت شده است. بنابراین، انسان مسلمان باید در مسائل دینی از خدا بترسد، و نسبت به گرفتن روزۀ ماه رمضان اشتیاق داشته باشد و بر خواهش‌های نفسانی خود فائق آید؛ زیرا که هر کس در برابر شکمش مغلوب گردد، در هیچ یک از میدان‌های دیگر پیروز نخواهد شد.

————————————————

نام کتاب: دیدگاه‌های فقهی معاصر(جلد اول)/ مؤلف: دکتر یوسف قرضاوی/ مترجم: دکتر احمد نعمتی/ ناشر: نشر احسان/ چاپ اول۱۳۸۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا