مطالب جدیدمقالاتمهارتهای زندگی

ما و کرونا، چند نکته مهم در مورد کرونا

ما و کرونا، چند نکته مهم در مورد کرونا

نویسنده : شیخ ونیس المبروک / ترجمه: عبدالخالق احسان

 

  • ویروس کرونا و دیگر اسباب مریضی ها از مقدرات الله متعال می باشد، خواسته شریعت در چنین حالاتی این است که از طریق لابراتوار ها تلاش نماییم تا دوای این مریضی ها را پیدا کنیم، امت های عقب مانده ازین بحران ها به خرافات تعبیر نموده و جاهلان را سرگرم می کنند، یا این که به وعظ و نصیحت اکتفا می نمایند، در حالی که باید تقدیر مریضی را به تقدیر مداوا دفع نماییم.

 

  • برای هیچ فقیه و شخصیت فرهنگی شایسته نیست که مقدرات الهی بر بندگان را به محض گمان و تخمین، تقسیم بندی نماید، و برخی را عذاب و برخی را امتحان و برخی را مجازات بداند؛ اما این مسئله به این معنی نیست که از اینگونه حوادث و واقعات درس و عبرت نگیریم و بلکه واجب است امور زیادی را بیاموزیم.

 

  • مناسب نیست که برای این گونه حوادث جنبه سیاسی و دینی داده شود و هم چنان جایز نیست که ملتی از ملت ها و یا دینی از ادیان مورد بدگویی قرار گیرد؛ چون مسلمان همه مردم را برادر انسانی خود می داند و برای شان آرزوی شفایابی نموده و می خواهد که مصیبت و بلا از همگان دفع گردد.

 

  • برای تاجران و صاحبان شرکت ها شایسته نیست که ازین حوادث انسانی بهره کشی نموده و سود خویش را چند برابر نمایند و به سلامتی و نیازمندی های صحی مردم ضربه وار نمایند؛ بلکه آداب انسانی و اسلامی تقاضا دارد که بخاطر کمک به مردم و تکافل اجتماعی و همکاری بین انسان ها از برخی حقوق مادی خویش باید تنازل نماییم.

 

 

  • وجیبه شرعی ما، التزام کامل به دستورات مسوولین دولتی و ادارات ویژه موظف به این بحران ها می باشد، باید از فتوا های ناشیانه خویش کاسته و مردم را در اجرای احکام شرعی دچار تکلیف و مشقت ننماییم. مسئله برگزاری نماز جماعت و طواف و برگزاری نماز جمعه با حضور گسترده مردم را متخصصان طبی و نخبگان تعیین می توانند؛ چون ضرورت و ترس از مریضی ترک اجتماعات را بدون کدام تردید و حرجی مباح می کند.

 

  • مریضی کرونا حقیقی و ساری می باشد؛ اما متأسفانه در قسمت ترس ازین مریضی خیلی زیاده روی و مبالغه شده است و در قسمت تدابیر احتیاطی نیز مبالغه گردیده، در حالی که آمار مرگ و میر مریضی های دیگر چند برابر این مریضی می باشد، و تعداد مصاب شدگان به این مریضی زیاد می باشند و تعدادی هم شفایاب شده اند؛ اما ترس زیاد و احساس وحشت این مریضی چنانچه داکتران متخصص می گویند، قوه دفاعی بدن را ضعیف ساخته و بدن انسان را برای مصاب شدن به این مریضی بیشتر مساعد می سازد.

 

  • از پیامبر صلی الله علیه و سلم دعاها و اذکار زیادی مأثور است که بنده را به پرودگارش وصل نموده و یقین و توکل را نهادینه می سازد و باید ما مسلمانان ازین ادعیه بهره بگیریم، گاهی ممکن است که این بحران ها سبب احیای این ادعیه و اذکار گردد و باید قلب و زبان ما در وقت مشکلات و مصیبت ها بیشتر مشغول ذکر و یاد الله متعال باشد تا اطمینان و آرامش را در زندگی خویش ایجاد کرده و این حس آرامش را به اطراف خود نیز گسترش دهیم، چون اگر نتوانیم کمکی به بشریت تقدیم نماییم، در واقع به قوی سازی مریضی سهم گرفته ایم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا