خبر های جدید

تصویر رنج‌ های مسلمانان میانمار در نمایشگاهی در ترکیه

 تصویر رنج‌ های مسلمانان میانمار در نمایشگاهی در ترکیه

گرگ کنستانتین، عکاس آمریکایی نمایشگاه عکسی در شهر «استانبول» ترکیه برپا کرده که بر رنج‌های اقلیت مسلمان روهینگیا در زیر سرکوب و تبعیض دیکتاتوری نظامی میانمار تمرکز دارد.  در این نمایشگاه که «تبعید به هیچ‌کجا: روهینگیای میانمار» نام دارد، مجموعه‌ای از عکس‌ها به نمایش درآمده که ستم‌ها و خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار یا برمه سابق را به تصویر کشیده‌اند.

اقلیت مسلمان روهینگیا که ساکن ایالت راخین در غرب میانمار هستند از سوی دولت میانمار از حق شهروندی محروم شده و از سال ۱۹۸۲ میلادی یک جامعه بدون وطن محسوب می‌شوند. پس از سال‌ها سرکوب و تبعیض، اقدامات خشونت‌آمیز علیه آن‌ها در سال ۲۰۱۲ تشدید شد که  منجر به کشته و زخمی‌شدن و فرار بسیاری از این مسلمانان به اردوگاه‌های داخلی و یا کشورهای خارجی و محرومیت آن‌ها از حق آموزش، کار، سلامت و گرفتارشدن بسیاری از آن‌ها در دام قاچاقچیان انسان شد.
.

نمایشگاه «تبعید به هیچ‌کجا: روهینگیای میانمار» که تا تاریخ ۹ مردادماه در استانبول دایر است، پیش از این در لندن، کانبرا، واشنگتن، بروکسل، جاکارتا، بانکوک، توکیو، ژنو، کوالالامپور و نیویورک به نمایش در آمده است.

کنستانتین می‌گوید: در میانمار، شرایط مردم روهینگیا درست مانند شرایط دوران آپارتاید است … آن‌ها در یک منطقه جغرافیایی محدود شده‌اند؛ نمی‌توانند بیایند، نمی‌توانند بروند … در زمینه کمک‌های پزشکی و آموزش کودکان وضعیت بدی دارند. کنستانتین عکس‌های این مجموعه را در جریان ۱۲ سفری که به میانمار داشته، جمع‌آوری کرده است.

وی گفت: من اولین بار در سال ۲۰۰۶ به ایالت راخین میانمار سفر کردم و پس از آن چندین بار دیگر به آنجا رفتم. وضعیت زندگی مسلمانان روهینگیا مرا حیرت‌زده کرد و جامعه بین‌الملل را به خاطر عدم توجه به این اقلیت مسئول می‌دانم.

تصاویر سیاه و سفید و تأثیرگذار کنستانتین خانواده‌های مسلمانی را نشان می‌دهد که در کلبه‌های ساخته شده با بامبو زندگی می‌کنند، کودکانی که به خاطر سوءتغذیه شکم‌های برآمده دارند و افرادی که جمع شده‌اند تا از زمین چیزی برای ادامه حیات به دست آورند.

یکی از عکس‌ها بانوان روهینگیا با پوشش اسلامی را نشان می‌دهد که به تاریکی بیرون خیره شده‌اند که رنج چشمان آن‌ها به بیننده منتقل می‌شود.

کنستانتین تأکید کرد: هدف من از گرفتن این عکس‌ها پول و یا تقدیرشدن نیست. هدف من استفاده از عکاسی به عنوان راهی برای افزایش آگاهی‌ها در مورد مسلمانان روهینگیا بود.

http://shafaqna.com/persian

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا