خبر های جدید

معاون نخست وزیر: قانون اساسی وساختار سیاسی ترکیه را تغییر می دهیم

بلنت آرنچ از تصمیم راسخ حزب عدالت و توسعه برای تغییر قانون اساسی و تفییر قانون اساسی ترکیه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری کردپرس به نقل از آناتولی، بلنت آرنچ معاون نخست وزیر و سخنگوی هیات دولت ترکیه اعلام کرد:«ما برای تغییر قانون اساسی ترکیه دو ایده ی مهم داریم: نخست؛ تلاش برای رساندن تعداد کرسی های حزب عدالت و توسعه در مجلس ملی به حدی که بتوانیم به تنهایی و با اتکاء به قدرت حزب خود، قانون را تغییر دهیم. دوم؛ در صورتی که نتوانیم به این تعداد از کرسی ها دست پیدا کنیم، سعی می کنیم در مجلس با احزاب دیگر به سازش و توافق برسیم».
آرنچ در ادامه افزود:«در سال ۲۰۱۵ میلادی اولویت مهمی به نام انتخابات سراسری در برنامه ی حزب ما وجود دارد و استراتژی ما این است که توان حزبی و سازمانی خود را افزایش داده و هواداران بیشتری پیدا کنیم. ما همچنین تمایل داریم که ساختار سیاسی ترکیه را ازپارلمانی به ریاستی تغییر دهیم».
آرنچ همچنین در مورد تحولات عراق نیز گفت:«کردها، فواد معصوم را به عنوان رئیس جمهور به بغداد فرستادند و از نظر ما او فردی مثبت و توانمند است. متاسفانه سیاست های مذهب محور مالکی آسیب های فراوانی به عراق زد و ما امیدواریم که در دوران پیش رو امنیت و ثبات به عراق بازگردد. شرایط به وجود آمده برای ایزدیان، ما را به شدت متاثر کرد و ما به طور مداوم با کردستان عراق همکاری می کنیم و علاوه بر آنها با همه ی خلق عراق در ارتباط هستیم و از ملت عراق حمایت می کنیم».
آرنچ در پایان به این موضوع اشاره کرد که راهی برای نخست وزیر شدن عبدالله گل وجود ندارد چرا که بر اساس قوانین ترکیه، کسی می تواند نخست وزیر باشد که کرسی نمایندگی یکی از شهرهای ترکیه را در اختیار داشته باشد.
منبع: کردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا