تربیت، اخلاق و تزکیهمقالات ارسالی

خلاصه‌ای از سخنان استاد مصطفی اربابی در باب شیطان

خلاصه‌ای از سخنان استاد مصطفی اربابی در باب شیطان

نویسنده: استاد مصطفی اربابی

شیطان عبارت از هر کس و هر چیزی است که باعث فریب، غرور و نخوت گردد.

سیدنا عمربن خطاب در بحبوحه‌ی فتح قدس که با شتر به سفر رفته بودند در محلی بنام جابیه به پیشنهاد فرماندهان سپاه اسلام، بر اسبی تازی سوار شدند و پس از چند قدم از اسب پیاده شدند و گفتند این، شیطانی است. چون وقتی سوار شدم دچار نخوت، خودبزرگ بینی و غرور شدم. و معاذالله که عمر در برابر شیطان تسلیم گردد.

شیطان لفظی عام، اما ابلیس لفظی خاص است. شیطان در میان جن و انس فراوان است اما ابلیس سردسته و فرمانروای شیاطین است. خداوند از روز نخست ما را از شیطان برحذر داشت.

«إِنَّ الشَّیْطَانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّمَا یَدْعُو حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِیرِ» [فاطر: ۶].

شیطان ممکن است مقام، منصب، ماشین، انسان، حیوان و یا هر چیز دیگری باشد.

ابلیس احزاب و گروه‌های خود را می‌خواند تا انسان‌ها را از اهل دوزخ سازد یک غرور و خوپسندی بیجا ممکن است کار آدمی را به جهنم بکشاند.

 

هدف اصلی شیطان

«اسْتَحْوَذَ عَلَیْهِمُ الشَّیْطَانُ فَأَنسَاهُمْ ذِکْرَ اللَّهِ أُوْلَئِکَ حِزْبُ الشَّیْطَانِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّیْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ» [مجادله: ۱۹].

« إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَهَ وَالْبَغْضَاء فِی الْخَمْرِ وَالْمَیْسِرِ وَیَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلاَهِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ» [مائده: ۹۱].

خدا انسان را روحی آسمانی بخشید با فیضی آسمانی آدم شدیم اگر چه جسم خاکی ما زمینی است ولی عزت و سربلندی و فضایلمان آسمانی است. که پیامبران خدا پرچمدار و نمود این فضایل بودند.

آیا رابطه با عالم بالا را پاس می‌دارید؟ آیا خود را از دسیسه‌های شیطان باز می‌دارید؟

راهبرد شیطان

« وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِیَ آتَیْنَاهُ آیَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطَانُ فَکَانَ مِنَ الْغَاوِینَ وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَـکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْکَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَث ذَّلِکَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ سَاء مثلاً الْقَوْمُ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا وَأَنفُسَهُمْ کَانُواْ یَظْلِمُونَ» [اعراف: ۱۷۷-۱۷۵].

« إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاخْتِلاَفِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنزَلَ اللّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن مَّاء فَأَحْیَا بِهِ الأرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِیهَا مِن کُلِّ دَآبَّهٍ وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخِّرِ بَیْنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ لآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ» [بقره: ۱۶۴].

این آیات بر همه انسان‌ها نازل شده و رسول عقل که به او داده شده او را به تفکر و تدبر دعوت می‌کند ولی چقدر نتیجه گرفته است؟ اما انسان مثل ماری که پوست می‌اندازد از این آیا ت نتیجه‌ای نمی‌گیرد.

آیاتی که خداوند برای پیامبران فرستاده می‌گوید که همه اینها را به او دادیم و به انسانها ابلاغ کرده‌ایم.

شیطان در صدد برآمد انسان را از راه حق غافل کند و هم از آیات کونی و هم از آیات کتابی دور سازد و او هم تابع شیطان شد و از جمله گمراهان گردید.

اگر خدا می‌خواست انسان را به اوج عظمت و بزرگی می‌برد. اما قانون اینست که کسی را به اجبار بالا نبرد. اما انسان خودش جاودانی را در زمین جستجو کرد و تابع هوای نفسش شد. این است حکایت قومی که آیات خدا را تکذیب کردند و به خودشان ظلم روا داشتند.

شیطان در جهان امروز تاخت و تاز زیادی دارد. تبلیغات بی‌شرمانه رسانه‌های بین المللی را می‌بینید که بر بخش عظیمی از جهان ما مسلط شده و نبض اساسی جهان را اختیار دارند و عوامل شیطان از همه پیشرفتهای علمی به نفع شیطان استفاده می‌کنند. فساد اخلاقی، هم جنس بازی، از بین بردن ارزش‌ها و هرزگی به این بهانه که همه این‌ها نمود تمدن جدید است انسان را به رسوایی و تباهی کشانده است.

دروغ پردازی و شبهه‌افکنی و جنگ و ویرانی که دستاورد تمدن شیطانی امروز است.

مبارزه با بیداری دینی و ایمانی که دستاورد شیطان امروز است و به اسم دموکراسی، دموکراسی را سر می‌برند.

آیا نمونه‌هایش را در تونس و مصر و لیبی و فلسطین ندیده‌اید؟

آیا ندیده‌اید که در عراق و شام و … به اسم تروریسم چه تباهی و فسادی به بار آورده‌اند؟

آیا ندیده‌اید که داعیه داران تمدن جدید که غرب شیطان صفت رهبری آنها را بعهده دارد چگونه آزادگان را می‌کشند و ویرانی می‌کنند و مردم را آواره می‌کنند؟

آیا تابحال به اینها اندیشیده‌اید؟

اینها واقعیات جهان امروز است.

آیا ندیده‌اید به اسم دین و به نام جهاد فرزندان پاکباز ما را می‌فریبند و به میدان جنایت می‌کشند. و این جوانان هر روز سر از جایی در می‌آورند؟

اینها همه بهانه‌هایی است، بر سر جوانان ما کلاه می‌گذارند.

براستی داعش در سینا چه می‌کند؟ آیا قصد دارد با حماسه آفرینان حماس بجنگد یا با مصر و اسرائیل؟

قضیه یمن را ببینید. کشوری فقیر با مردمانی فقیر که به مایحتاج شان مانده‌اند.

سالها در رنج و مصیبت بوده‌اند و اکنون چه بر سرشان می‌آید؟

آیا سعودی‌ها که رهبر کودتای ننگین مصر برای ژنرالها را بر عهده داشتند از جان این مردم چه می‌خواهد؟

آیا رقابت با ایران راهش ریختن بمب بر سر مردم یمن است؟

اگر در رقابت شان[با ایران]. راستگو بودند – رقابت در کارهای خوب کار خوبی است [فاستبقوا الخیرات].- این همه سرمایه‌ای که صرف کودتاهای گوناگون در مصر و لیبی و … کردند مقداری به این مردم درمانده کمک می‌کردند. اینها تابع شان می‌شدند. “کاد الفقر ان یکون کفرا” فقر مردم را به کفر وا می‌دارد.

ادعا دارند که ایرانیها آمده‌اند و ما با طرفداران ایرانی‌ها می‌جنگیم. اگر ایران آمده، به چه شکلی آمده است؟ اگر ایران توانسته دل‌های این همه جمعیت را بدست آورد و بسیاری از مردم با حوثی‌ها رفته‌اند و شما در یمن تنها مانده‌اید! شما فقط دیگران را مقصر می‌دانید، چه انتظاری داشتید؟

اگر یک دهم آنچه بر سر مردم یمن می‌ریزند به مردم یمن می‌دادند و به وضعشان می‌رسیدند یمنی‌ها چنین وضعی می‌داشتند؟

عقلانیت اینها رو شیطان برده است. واقعیت این است که در دنیای امروز این شیطان است که فرمان می‌راند چه از نوع انسی و چه جنی آن.

هر چیزی که ویرانی ببار می‌آورد، ملت‌ها را قلع و قمع می‌کند، ساختار اجتماعی مردم را نابود می‌کند و آبرو و عزت و سربلندی مردم را منکوب می‌کند و آزادگان را به کشتارگاه می‌برد، کاری شیطانی است و نه انسانی.

منظورشان از ترویست مسلمانهایی هستند که بر اساس شعار حقوق بشر و دموکراسی غربی می‌خواهند فاسدترین افراد را از حکومتشان بردارند. به این جرم این مردم را قتل عام می‌کنند و اسم آن را مبارزه با تروریسم می‌گذارند.

از رای مردم سخن می‌گویند. رئیس جمهوری با رای مردم می‌آید، اتحادیه اروپا طرح کودتا را می‌دهد و سازمان ملل مزدوری را به عهده می‌گیرد و امارات و عربستان هزینه‌هایش را تأمین می‌کنند و کودتا می‌کنند. و برای رئیس جمهور مردمی ‌صد بار حکم اعدام می‌دهند اما طاغوتی که مردم برکنارش کرده‌اند آزاد می‌شود. و غرب هم به پشتیبانی‌شان ایستاده است.

این‌ها همه واقعیت اند. لذا ما همیشه فقط بدنبال شیطان جنی نباشیم، امروز شیطان انسی در جهان غوغا می‌کند و ما را می‌سوزاند.

* متن‌ پیادەشدەی سخنرانی استاد اربابی در شامگاه بیست و پنجمین روز ماه مبارک رمضان مراسم ختم «دارالتحفیظ امام ابوحنیفه رحمه الله» در تربت جام خراسان رضوی

منبع: اصلاح وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا