مقالات ارسالی

آیامعمر قذافی دیگری در راه است؟


معمر قذافی دیگری در راه است؟

بنغازی بستر انقلابی نو این بار علیه شورای انتقالی لیبی شد. ورق های بازی در لیبی بازبرگشت خوردند. بنغازی باز هم بستر حوادثی نو شد. شهری که جرقه های انقلاب در لیبی از آن زده شد و پس از آن بود که طرابلس و دیگر شهرها نیز صدای مرگ بر قذافی را شنیدند، باز هم با وجود خفتن دیکتاتور در بیابان های لیبی مادر حوادثی نو شده است. این بار هدف شورای انتقالی لیبی است. همان مردانی که پس از برکناری معمر قذافی و کشته شدن او با آن سبک و سیاق داستان برانگیز زمام امور را در دست گرفتند حالا رودرروی مردم ایستاده اند. گویا تاریخ انقلاب های سال ۲۰۱۱ کم و بیش شبیه هم است. اگر در مصر این معترضان هستند که رودروی ارتشی می ایستند که روزی شاخه های گل به دست آنها دادند در لیبی هم مردم حق خود را از اعضای شورای انتقالی می خواهند . مردانی که وعده تقسیم قدرت داده بودند و روزهای بهتر اکنون نمی دانند که با موجی از انتظارهای عمومی چه کنند. آیا کابوس سخنان سیف الاسلام قذافی که با خنده ای تلخ پس از بازداشت گفته بود روزی حسرت لیبی معمر قذافی را می خورید به تحقق می پیوندد؟

بنغازی قریب به ۴۸ ساعت اسن که اعتراض و آشوب مدنی را تحربه می کند. به گزارش الجزیره انگلیسی، معاون رئیس شورای ملی انتقالی لیبی به دنبال اعتراض‌های مردمی در شهر بنغازی استعفا داد اما رئیس این شورا نسبت به وخیم شدن اوضاع کشور هشدار می دهد. هشدارهایی که مشخص نیست به گوش معترضان کارساز باشد یا خیر.

عبدالحفیظ غوقه، معاون رئیس شورای ملی انتقالی لیبی در خصوص استعفای خود از این شورا عنوان داشت: من این کار را برای تحقق آشتی ملی در لیبی انجام دادم. این استعفا به دنبال حوادث صورت گرفته در شهر بنغازی انجام شد و هدف من از این اقدام گام برداشتن در مسیر آشتی ملی بود. مهم آن است که زمینه برای حضور شخصیت‌های ملی با هدف رهبری لیبی در این مرحله و محافظت از دوره انتقالی به وجود آید.

داستان از روز جمعه آغاز شد و زمانی که تعدادی از دانشجویان دانشگاه بنغازی به عبدالحفیظ غوقه که برای مشارکت در مراسم بزرگداشت شهدای این دانشگاه به بنغازی رفته بود، حمله کرده و اعلام کردند که رفتار وی مانند رفتار معمر قذافی، رهبر سابق لیبی است.

از سوی دیگر مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی عنوان داشت: کشور در شرایط سیاسی حساسی قرار دارد که ممکن است به سمت مرحله‌ای نامناسب کشیده شود. باید به دولت کنونی لیبی وقت بیشتری داده شود. ما استعفای شهردار بنغازی را پذیرفتیم و انتخابات برای انتخاب فرد دیگری برگزار خواهد شد.

عبدالجلیل در ادامه سخنان خود نسبت به احتمال بروز جنگ داخلی در لیبی هشدار داد. پیش‌تر شبکه الجزیره اعلام کرده بود که صدها تن از تظاهرکنندگان لیبیایی وارد ساختمان شورای ملی انتقالی لیبی در بنغازی شدند و تعدادی از اعضای این شورا از جمله رئیس آن را تحت محاصره خود درآوردند.

معترضان لیبیایی اعلام کردند که فرزندان آنها باید برای معالجه به خارج فرستاده شوند و سرنوشت افراد مفقودشده مشخص شود. آنها همچنین اخراج آن دسته از مسئولان محلی را که هوادار قذافی بودند، خواستار شدند. به گزارش آسوشییتدپرس ، مصطفی عبدالجلیل در گفتگو با این خبرگزاری گفت: عضویت شش تن از نمایندگان شهر بنغازی در شورای ملی انتقالی لیبی به دنبال اعتراضات مردمی در این شهر و اتهام این افراد به فساد به حالت تعلیق درآمده است.

منبع: بیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا