خبر های جدید

چه کشورهایی تویوتاهای داعش را تامین کردند؟

چه کشورهایی تویوتاهای داعش را تامین کردند؟

نتایج تحقیقات شرکت ژاپنی تویوتا درباره منبع هزاران تویوتا نزد گروه تروریستی داعش نشان داد که چهار کشور عربی این خودروها را خریداری کرده و به داعش تحویل داده اند. حمایت سعودی، قطری و اماراتی از گروه تروریستی داعش بویژه با آغاز حملات روسیه به پایگاه های داعش در سوریه در حال افشا شدن است؛ پس از آنکه ارتش روسیه تصاویری از دهها خودروی تویوتا که ارتش سوریه در نبردهای خود با داعش مصادره کرده است، به شرکت ژاپنی تویوتا تحویل داد.

یک منبع آگاه تاکید کرد که دولتهای سوریه و روسیه گزارش اولیه شرکت ژاپنی تویوتا را درباره تصاویر خودروهایی که این شرکت از دستگاه اطلاعات نظامی روسیه تحویل گرفته بود، دریافت کردند. در این گزارش آمده است که ۲۲ هزار و پانصد خودرو را شرکت واردات سعودی، ۳۲ هزار خودرو توسط قطر، ۱۱ هزار و ۶۵۰ خودرو توسط امارات و ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو توسط ارتش اردن با ضمانت نامه بانکهای سعودی خریداری کرده اند.

تمام این خودروها اینک نزد گروه تروریستی داعش است. تعداد خودروهای  داعش از نوع تویوتا بیش از ۶۰ هزار دستگاه است و تمام آنها از نوع تویوتای دو کابین است.

مقام های امریکایی نیز اعلام کردند که تحقیقاتی درباره چگونگی دستیابی داعش به این تعداد بسیار زیاد از خودروها آغاز کردند؛ اما ناظران می گویند که واشنگتن خود صدها دستگاه از این نوع خودرو به سوریه وارد کرده است. شرکت ژاپنی تویوتا نیز اعلام کرد که فروش خودروها به سوریه را از سال ۲۰۱۲ به حالت تعلیق درآورده است.

مارک ولاس سفیر سابق امریکا در سازمان ملل تاکید کرد که خودروهای تویوتا از نوع “لاندکروزر” و “تویوتا هایلوکس” به بخشی از نماد داعش بدل شده است. وی افزود: داعش شمار زیادی از این خودروها خریداری می کند به گونه ای که این خودروها به یک عامل مهم پشتیبانی از داعش در عملیات جنگی اش تبدیل شده اند.

عراق نیز تاکید کرد که داعش خودروهای بسیاری در سال های گذشته خریداری کرده است. لقمان الفیلی سفیرعراق در امریکا بیان کرد که دولت عراق مطمئن است که داعش توانسته است صدها خودروی جدید تویوتا را طی سالهای گذشته خریداری کند و این علاوه بر خرید خودروهای دست دوم است.

ناظران این سوال را مطرح می کنند که چرا آمریکا فقط پس از حملات روسیه به سوریه و سرنگونی بسیاری از مواضع فرماندهی و کنترل داعش در کشور، نگرانی خود را از خودروهای موجود نزد این گروه تروریستی ابراز کرد.

http://fa.alalam.ir/news/1748992

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا