تربیت، اخلاق و تزکیهمطالب جدیدمقالات

هرگاه گناه کردم چه کنم ؟ !

هرگاه گناه کردم چه کنم ؟ !

محمد صالح المنجّد / مترجم : ابراهیم احراری خلف

ممکن است بگویی ، اگر در گناهی افتادم ، چگونه از آن بلافاصله توبه کنم ؟ و آیا عملی وجود دارد که بتوانم بعد از گناه فوراً آنرا انجام دهم ؟ جواب شایسته است دو کار بعد از دست کشیدن از گناه انجام داد .

اول : پیشمانی قلبی و تصمیم جدی بر عدم تکرار گناه . این حالت در نتیجه خوف از الله در انسان ایجاد می شود .

دوم : اعضاء و جوارح بدن اعمال حسنه و صالحه گوناگون انجام دهد که یکی از آنها توبه است . حضرت ابوبکر (رض) روایت می کند که از رسول خدا (ص) شنیدم که می فرمودند : (( ما من رجل یذنباً ثم یقوم فیتطهر ثم یصلی ( رکعتین ) ثم یستغفر الله الا غفر الله له )) ( این حدیث را اصحاب سنن روایت کرده اند )

جز این نیست که هر کس مرتکب گناهی – بزرگ یا مهم یا ….- گردد سپس برخیزد و طهارت گرفته و دو رکعت نماز بخواند و از خداوند بخشاینده طلب بخشش بکند ، الله گناه او را خواهد بخشید .

سپس حضرت ابوبکر صدبق (رض) این آیه مبارکه را خواند :

«‏وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَهً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ یُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ یَعْلَمُونَ‏» (سوره آل عمران : ۱۳۵)

(( و کسانی که چون دچار گناه (کبیره ای ) شدند یا ( باانجام گناه صغیره ای ) بر خویشتن ستم کردند، به یاد خدا می افتند ( و وعد وعید و عقاب و ثواب و جلالت و عظمت او را پیش چشم می دارند و پشیمان می گردند ) و آمرزش گناهانشان را خواستار می شوند – و بجز خدا کیست که گناهان را بیامرزد ؟ – و با علم و آگاهی از ( زشتی و کار و نهی و وعید خدا از آن ) بر چیزی که انجام داده اند یا فشاری نمی کنند ( به تکرار گناه دست نمی یازند ) … ))

در روایات صحیح دیگری صفات و ویژگی دو رکعت نمازی که سبب بخشش گناهان می شود آمده است . آنچه در زیر می خوانید مختصر آنهاست .

(۱) وضوی احسن – نیکو گرفتن . ( زیرا اشتباهات و خطاها به همراه آب یا آخرین قطره آب از اعضای وضو خارج می شود . ) از نیکویی وضو آن است که ابتدا بسم الله گفته و در آخر وضو دعا و اذکار مناسب را بگوید . آن این است .

(( اشهد ان لا الا الله وحده لا شریک له و اشهد ان محمداً عبده و رسوله – اللهم اجعلنی من التوابین و اجعلنی من المتطهرین – سبحانک اللهم و بحمدک اشهد ان لا اله الا انت ، استغفرک و اتوب الیک .))

( برای هر کدام از این ادکار بعد از وضو پاداشی بزرگ است . )

(۲) برخیزد و دو رکعت نماز بخواند

( ۳ ) در نماز مرتکب سهو و فراموشی نشود .

(۴) با خودش در نماز گفتگو نکند ( به فکر مسائل بیرون از نماز نیفتد )

(۵) در آن دو رکعت ، اذکار و خشوع را بخوبی انجام دهد .

(۶) سپس از الله طلب استغفار و بخشش کند .

 

________(نتیجه وضو و نمازی نیکو :)_______

۱ – گناهان گذشته اش بخشیده می شود .

۲ – بهشت بر او واجب می گردد.

بدنبال آن حسنات و طاعاتش را زیاد کند . آیا ندیدی زمانی که حضرت عمر (رض)  به اشتباه خودش در مناقشه اش با رسول خدا (ص) در غزوه حدیبیه پی برد ، گفت : بعد از آن واقعه اعمال صالحه ای برای پاک شدن گناهانم انجام دادم . به مثال آمده در این حدیث صحیح بنگر و اندکی تأمل کن . رسول خدا – (ص) فرمود : (( ان مثل الذی یعمل السیئات ثم یعمل الحسنات کمثل رجل کانت علیه درع ضیقه ، قد خنقته ، ثم عمل حسنه فانفکت حلقه ثم عمل اخری فانفکت الاخری حتی یخرج الی الارض ))  این حدیث راطبرانی – رحمه الله – در الکبیر روایت کرده کرده است 

(( همانا مثال کسی که اعمال کسی که اعمال بدی انجام می دهد و سپس بدنبال آن اعمال حسنه ای انجام می دهد مانند کسی است که بر تنش لباس زره فولادی تنگی است که نزدیک است او را خفه کند ، بدنبال آن عملی حسنه انجام می دهد پس یک حلقه باز می شود و همچنین عمل نیک دیگری انجام می دهد و حلقه دیگری باز می شود تا آنکه زره فولادی از تن خارج شده و بر زمین افتد . ))

بنابراین حسنات ، فرد گناهکار را از زندان معاصی و گناهان آزاد کرده و به جهان بزرگ طاعت و بندگی می رساند . برادر عزیزم ، این قصه پند آموز آنچه را که گذشت برایت خلاصه می کند :

ابن مسعود (رض) نقل می کند که : مردی نزد رسول رحمت (ص) آمد و گفت : ای رسول خدا ، من زنی را در باغی دیدم و بجز جماع – همخوابگی – هر کاری را باو انجام دادم ، بوسیدمش و تفریح کرده و همراهش بودم ولی غیر از این کاری نکردم حال هر کاری می خواهی با من بکن . رسول خدا (ص) چیزی نگفت تا آن مرد رفت .

حضرت عمر (رض) گفت : اگر او خود گناهش را می پوشاند ، خداوند گناهش را پوشانده بود .رسول خدا (ص) نگاهش را به آن مرد انداخت و فرمود : ( او را به نزد من بیاورید ).

او را نزد ایشان آوردند پس این آیه قرآن را برای او خواندند :

«‏وَأَقِمِ الصَّلَاهَ طَرَفَیِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئَاتِ ذَلِکَ ذِکْرَى لِلذَّاکِرِینَ‏» (هود/۱۱۴)

(( در دو طرف روز که وقت نماز صبح و عصر است و در اوائل شب که وقت نماز مغرب و عشاء است چنانکه باید نماز بجای آورید . بیگمان نیکی ها ( از جمله نمازهای پنج گانه ) بدی ها را از بین می برد . بیگمان در این سفارش ها و قانون های آسمانی اندرز و ارشاد برای کسانی است که پند می پذیرند و خدای را یاد می کنند و به یاد می دارند …….))

معاذ (رض) در روایت عمر(رض) می گوید : ای رسول خدا آیا این سفارش فقط برای اوست یا برای همه مردم ؟ حضرت رسول (ص) فرمودند : (( بل للناس کافه )) بلکه این پیام برای تمامی مردم می باشد . ( این روایت را امام مسلم –رحمه الله – روایت کرده است )

————————————————

منبع : می خواهم توبه کنم اما!!!!

تألیف : محمد صالح المنجّد

مترجم : ابراهیم احراری خلف

انتشارات : شیخ الاسلام احمد جام ۱۳۷۹

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا