خبر های جدید

انحلال گارد ریاست جمهوری ترکیه

انحلال گارد ریاست جمهوری ترکیه

در ادامه تحولات ترکیه در پی کودتای نافرجام، گارد ریاست‌جمهوری این کشور منحل شد. «بن علی ییلدریم» نخست‌وزیر ترکیه، روز شنبه اعلام کرد مقام‌های ترکیه، گارد ریاست‌جمهوری را پس از بازداشت ۳۰۰ نفر از عناصر آنها، که در کودتا مشارکت داشتند، منحل خواهد کرد.

تعداد سربازان گارد ویژه رئیس‌جمهوری ترکیه حدود ۲۵۰۰ نفر بود که دست کم ۲۸۳ نفر از آنها از زمان شکست کودتا بازداشت شده‌اند. همزمان یک مقام دولتی اعلام کرد، دولت ترکیه یکی از برجسته‌ترین یاران «فتح‌الله گولن» روحانی‌ تُرک‌تبار مقیم آمریکا، که متهم به کودتای نافرجام شده، را در ۱۵ جولای دستگیر کرد.

این مقام دولتی، که هویتش فاش نشده است، تصریح کرد، نیروهای امنیتی «هایلز هانچی» را در استان «ترابزون» در شمال ترکیه و در سواحل دریای سیاه بازداشت کردند. به گفته وی، هانچی دست راست گولن و مسؤول انتقال وجوه مالی به وی است.

ییلدریم در نطقی تلویزیونی گفت: «از این به بعد گارد ریاست‌جمهوری وجود نخواهد داشت، هیچ دلیلی برای وجود آن نیست، و ما نیازی به آن نداریم.»

نخست‌وزیر ترکیه خاطرنشان کرد، برخی عناصر گارد ریاست‌جمهوری جزو کسانی بودند که در طی کودتای نافرجام هفته گذشته، وارد ساختمان شبکه سراسری «تی آر تی» شده بودند. این عناصر یکی از مجری‌های تلویزیون را مجبور به خواندن بیانیه‌ای که مبتنی بر اعلام حکومت نظامی و منع آمد و شد در کشور است، کردند.

وی همچنین درخصوص حالت فوق‌العاده در ترکیه اظهار داشت: دولت تصمیمی برای تمدید حالت فوق‌العاده پس از ۳ ماه ندارد  ولی طبیعتا در صورت نیاز این کار را انجام خواهیم داد. دولت ترکیه روز شنبه، مدت زمان بازداشت پرونده‌های مورد بررسی را به ۳۰ روز افزایش داد، و بیش از ۲۰۰۰ مؤسسه را منحل کرد.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا