خبر های جدید

جوانان؛ غایبان بزرگ انتخابات مصر

جوانان؛ غایبان بزرگ انتخابات مصر

 هرکس تحولات مصر را دنبال کند، نگران آینده آن خواهد بود. نگران سرنوشت آینده این منطقه و رشد روزافزون افراط‌گرایی و تروریسم. همه ما نگران حرکت به سمت سرنوشتی نامعلوم هستیم؛ مسیری که شاید فردا دیگر کسی نتواند جلوی آن را بگیرد.

«نور فرحات»، استاد حقوق در دانشگاه «زقازیق» مصر، می‌گوید: «فراهم‌کردن همه مقدمات قانونی برای برگزاری یک انتخابات، به‌خصوص در مصر، ما را از مشروعیت سیاسی و مردمی آن بی‌نیاز نمی‌کند».

روزنامه شرق به نقل از الاتحاد نوشت: تفکر سیاسی معاصر مصر –چنان‌که خیلی‌ها گفته‌اند- چهار ستون دارد: جریان‌های اسلام‌گرا، لیبرال، ناسیونالیست‌ها و چپ. بر مبنای این چهار ستون است که می‌توان گفت‌وگوهای سیاسی را دنبال کرد و نتیجه گرفت. امروزه البته دل‌مشغولی همه شده، سوریه، آینده این جنگ و سرنوشت مخالفان و انقلاب این کشور؛ سوریه‌ای که اکنون به ویرانه‌ای تبدیل شده و ساکنانش همه آواره شرق و غرب جهان شده‌اند. در این بحثی نیست که آینده سوریه اهمیت دارد؛ اما چه آینده‌ای را می‌توان درباره مصر متصور شد.

به نظر می‌رسد مصر یک ‌بار دیگر وارد مرحله‌ای دشوار شده است که نمی‌دانیم تا کجا و چگونه طول خواهد کشید. این امید وجود داشت که اقتصاد این کشور رونقی دوباره پیدا کند و صنعت توریسم آن فعال شود؛ اما فاجعه سقوط هواپیمای روسی در صحرای سینا و کشته‌شدن همه مسافرانش، ضربه‌ای هولناک بر صنعت گردشگری مصر، آن هم در سخت‌ترین شرایط، وارد کرد. در چنین وضعیتی، شرکت‌نکردن مصری‌ها در انتخابات نیز مزید بر علت شده است.

یافتن راهکاری برای شروع گفت‌وگوی داخلی با کسانی که از حضور در این صحنه سیاسی امتناع می‌کنند، آسان‌تر از فعال‌کردن صنعت گردشگری این کشور، به‌خصوص بعد از فاجعه اخیر، خواهد بود. «جمال خاشقچی»، نویسنده مشهور سعودی می‌پرسد: «کجا رفت آن صف‌های طولانی زیر باران در انتخابات گذشته؟ چرا میزان مشارکت مصری‌ها این‌بار ٢۶ درصد اعلام می‌شود؟». او می‌گوید: «این میزان مشارکت برای انتخاباتی که قرار است جمهوری سوم را تأسیس کند، بسیار اندک است».

مصری‌ها به آینده چگونه می‌نگرند؟ با «بدبینی!» بحران اقتصادی، کسری بودجه عمومی، کاهش ذخایر ارزی و سروصدای زیاد رسانه‌ها مانع هرگونه گفت‌وگو یا تفاهم ملی می‌شود. مشکل دیگر به گفته این نویسنده، به روابط مصر و عربستان سعودی برمی‌گردد که اکنون از حالت عادی خارج شده است.

اما «هاله شکرالله» رئیس سابق حزب «قانون اساسی» با خوشبینی درباره وضعیت کنونی انتخابات، به روزنامه «الشرق‌الاوسط» می‌گوید: «بخش عظیمی از مردم مصر پای صندوق‌ها نرفتند؛ چرا که می‌دانستند مشارکت‌شان فایده‌ای ندارد. مصری‌ها کاملا این مسئله را می‌فهمند و متوجه هستند که چه زمانی شرکت‌شان اثربخش است یا نیست. فقط بخشی که می‌توانیم بگوییم مشارکت‌‌نکردن‌شان بیشتر از روی آگاهی و هوشیاری بود، جوانان هستند. آنها درباره وضعیت کشورشان مأیوس و بی‌اعتنا شده‌اند». «بیش از ۴٠‌ هزار جوان به استادیومی در مرکز قاهره رفتند تا تیم‌شان [الاهلی] را تشویق کنند، حال آنکه سکوتی سرد بر مراکز رأی‌گیری خیمه زده بود».

هاله شکرالله به دولت توصیه می‌کند صدای مردم را بشنود و این‌گونه هشدار می‌دهد: «اینها نشانه‌هایی قوی است و می‌گوید گفتمان‌های دیگری هم هست. نشان می‌دهد ما راه درستی را در پیش نگرفته‌ایم». به گفته او، همین مخاطرات است که آینده کشور را تهدید می‌کند.

اینها همه در حالی است که کشورهای حوزه خلیج‌فارس نیز به دلیل کاهش بهای نفت، دچار بحران اقتصادی خاموشی شده‌اند. از سوی دیگر، باید توجه داشت که حزب «عدالت و توسعه» به رهبری «رجب طیب‌اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، دوباره قدرت را به دست گرفته است؛ حزبی که می‌تواند پشتیبانی نیرومند برای جریان اخوان‌المسلمین در مصر و سایر کشورهای عرب باشد. با توجه به این مسائل است که باید گفت مصر با چالش‌های بزرگی روبه‌روست.

http://fa.shafaqna.com/news/62262

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا