مقالات ارسالی

حرکت و قیام ملت

نسأل الله أن یجعلنا ممن یقول الحق ظاهرا وباطنا على نفسه وعلى غیره

رساله من: أ. د. محمد بدیع

مترجم –ابوبکر عمر رضاء

الحمد لله، والصلاه والسلام على رسول الله وعلى آله وأصحابه ومَن سار على هدیهم، وسلک طریقهم إلى یوم الدین..

به تمام دوستداران احسان ونیکی به تمام طرفداران آزادی وعاشقان عدالت..

به کسانی که بدنیال  صلح و آشتی برای جهانیان هستندوامیدوارند صلح وامنیت تمام جوامع  را در برگیرد

بحثی است  ؛ درادای امانتی ، که خدا وند آنرا تنها به عهد ه ما گذاشته . وقیام به دعوتی ،که خداوند ما را مکلف به آن نموده .(وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (آل عمران :۱۰۴)[۱]

همه مسلمانان و تمام مردم در هر کجا هستنند باید بدانند که این جهان خدای دارد که نگهدانده و حافظ آن است  و آنرا اداره می کند ؛وامورش را ترتیب و سامان می دهد  هیچ حادثه و اتفاقی در آن پدید نمی آید مگر به خواست و اراده او نباشد..

﴿وَهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَهُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ –الأنعام من  الآیه :۱۸)[۲]

بر همین اساس ما فقط از خط می ترسیم  تنها بر او تکیه می کنیم و فقط  از او خود را عزت و ارجمند ی می خواهیم و تنها بر او توکل می کنیم

خداوند عدل را پایه واساس جامعه قرار داده  .عدل، دعوت به صمیمت و هماهنگی  ودوستی و عشق میکند باعث اطاعت و فرمانبرداری می شود  ، سرزمین را آباد ،  واموال و دارایی را فراوان ، وفرزندان را پر برکت می کند  وحاکمان امین ودرست کار     می سازد  .بنا به همین اساس است که خداوند به عدالت امر فرموده  ومی فرمایید

﴿إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ :النحل؛۹۰)[۳]

 

 

به وسیله عدل مملکت پایدار می ماند و حاکم قلب ها ی مردم را به دست می آورد. أمّا با زور وتهدید و ارعاب چیزیرا به دست نمی آورد وجزء سودجویان و منافع طلبان کسی را نمی بینند وغیر از سخن منافقانه چیزی دیگری را نمی شنود. قلب ها و دل ها ازاو متنفرو منزجر می شوند و شب روز اورا نفرین می کنند  .همچنا نکه خداوند ظلم  را وسیله هلاک و نابودی قرار داده و می فرمایید:

﴿وَتِلْکَ الْقُرَى أَهْلَکْنَاهُمْ لَمَّا ظَلَمُوا وَجَعَلْنَا لِمَهْلِکِهِمْ مَوْعِدًا : (الکهف :۵٩)[۴]

قطعاً:ظلم ظالمان از خداوند پنهان نمی شود

﴿ولا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ ۚ إِنَّمَا یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فِیهِ الْأَبْصَارُ «براهیم :۴٢»)[۵]

خداوند به ستمگران مهلت می دهد ولی آنانرا فراموش نمی کنداز ابو موسی –رضی الله عنه – روایت شده که گفت پیامبر  -فرموده"إِنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ یُمْلِی لِلظَّالِمِ، فَإِذَا أَخَذَهُ لَمْ یُفْلِتْهُ".قطعاً خداوند به ستمگرمهلت می دهد وقتی او را گرفت هرگز نجات نخواهند یافت و رهایش نخواهد کرد سپس ای آیه را قرائت فرمود. ﴿وَکَذَلِکَ أَخْذُ رَبِّکَ إِذَا أَخَذَ الْقُرَى وَهِیَ ظَالِمَهٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِیمٌ شَدِیدٌ :هود :١٠٢)[۶]

خداوند بر این عالم قوانین ثابت و تغییر و تبدیل ناپذیری،را وضع فرموده . هم چنین برای  ماندگاری و بقاء ویا هلاک و نابودی ملت ها قوانین عام و استثناء ناپذیر ی را مقرر نموده و می فرمایید .

 

 اسْتِکْبَارًا فِی الْأَرْضِ وَمَکْرَ السَّیِّئِ ۚ وَلَا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ ۚ فَهَلْ یَنْظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِینَ ۚ فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلًا ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلًا (فاطر :۴٣)[۷]

این یک جانب از این قوانین است

۱-خداوند پیامبران را روانه فرموده وبه محمد –صلی الله علیه وسلم – رسالت شان را به کمال رساند، وکتا ب های را فروفرستاد وبه قرآن پایان داد؛ تا بشریت را به آنچه مایه ی خیر وبرکت است هدایت و از انچه باعث نا بودی و هلاک او می شود بر حذر دارد و اگاه و بیدار کند و می فر مایید: ﴿وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلاَّ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ فَمَنْ آَمَنَ وَأَصْلَحَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ :۴۸ سوره الأنعام   )( وَالَّذِینَ کَذَّبُوا بِآَیَاتِنَا یَمَسُّهُمُ الْعَذَابُ بِمَا کَانُوا یَفْسُقُونَ :۴۹سوره الأنعام)[۸]

 

۲-و هنگامی که ملت ها تکبر ورزیدند  ودشمنی کردند واز آنچه پیامبران آورده بودند سر پیچی و تکذیب کردندو هم چنان به لغزش و گناه  وگمراهی ادامه دادند مسلماً خداوند برسر آنان بلا و مصیبت را فرو میریزد وبه بعضی از محنت ها دچارشان می کند  ،شاید از خواب غفلت بیدار شوند و پروردگارشان را بشناسند  و سراسیمه به درگاهش بشتابند و ذلیلانه وعاجزانه از او طلب دعا کنند  و خداوند می فرمایید﴿وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَأَخَذْنَاهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ(الأنعام :۴٢)[۹]

۳-و وقتی این بلا ها مفید واقع نشد و در آنان اثر نکرد وشیطان رفتارشانرا زیبا جلوه دادهمانطور که قرآن می فرمایید﴿فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ :الأنعام :۴٣)[۱۰]

 

وهمچنان درفسق و فجور وگناه سرگردان ماند ند وخودرابرتر از پیامبران دانستند وپیامبران  _0به اخراج تهدید کردند . به  آنصورت که قرآن بیان می دارد .

 

﴿ وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّکُمْ مِنْ أَرْضِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنَا ۖ فَأَوْحَىٰ إِلَیْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِکَنَّ الظَّالتمِینَ(ابراهیم :١٣)[۱۱]

وقتی که استبداد به این اندازه رسید  که نسبت به پیامبران _جسارت کنند  وتهدید نمایند وخداوند مدتی  ایشانرا به حال خودشان رها میکند، ودر برهه ای از زمان آنان  را از متاع دنیایی بهره مند می سازد، و ناگهان بر آنها غذاب سختش را نازل می کند﴿: فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَهً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ (الأنعام :۴۴)

فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا ۚ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (الأنعام :۴۵)[۱۲]

در اینجا خداوند به بندگان مؤمن یادآوری می کند واجب است حمد خدا را بجاآورند به خاطرپیروزی مصلحین و قطع ریشه ی کافران و اشاره ای به وجوب ذکر در یایان هر کاری را دارد .همچنا ن که خداوند در وصف متقین می فرمایید  (وَآخِرِ دَعوَا هم أَنِ الحمدُ لله رَبِّ العالمین)آخرین جمله آنان « وَالْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ»است.

 

 

حکمت خدای سبحان چنین است که بی ایمانان وعصیان گران در حالی که در اوج ناز ونعمت ،ودر شیرین ترین لحظه های خوشگذرانی به هلاکت می رساند و نا بود می کند

تا بیشتر با خود متأسف و اندوهگین شوند. پس  إنسان در لحظات سختی مرگ را آرزو می کند ؛ تا از رنج درد کشیدن نجات یابد؛ و درهنگامه ی ناز ونعمت و خوش گذرانی طناب آرزو ها را بلند تر ، طول عمر را می طلبد  تا از هر چه ناز ونعمت است لذت ببرد وبه  حال عصیان و فسق وفسوق بچرد واز هرچه از لذائذ و شهواتی که اطراف اورا فرا گرفته بیشتر وبیشتر بهر مند شود  وبه این سبب است که نا بودی ومرگ،و تهدید اللهی بر آیشان واجب ولازم می شود .

(وَکَمْ قَصَمْنَا مِنْ قَرْیَهٍ کَانَتْ ظَالِمَهً وَأَنْشَأْنَا بَعْدَهَا قَوْمًا آَخَرِینَ (۱۱) فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنَا إِذَا هُمْ مِنْهَا یَرْکُضُونَ (۱۲) لاَ تَرْکُضُوا وَارْجِعُوا إِلَى مَا أُتْرِفْتُمْ فِیهِ وَمَسَاکِنِکُمْ لَعَلَّکُمْ تُسْأَلُونَ (۱۳) قَالُوا یَا وَیْلَنَا إِنَّا کُنَّا ظَالِمِینَ (۱۴) فَمَا زَالَتْ تِلْکَ دَعْوَاهُمْ حَتَّى جَعَلْنَاهُمْ حَصیدًا خَامِدِینَ﴾:(الأنبیاء : ۱۱/۱۲/۱۳/۱۴/۱۵)[۱۳]

پیام قرآن  [ای مسلمانان از مفسدین مدعی اصلاح بپرهیزید]

تا مردم بوسیله مفسد ین وگزافه گویان مدعی اصلاح  به اشتباه نیفتند ودر دام ستمگران اسیر نشوند.

 

خداوند به ما امر فرموده  و ما را از گروه ی مردم گزافه گو ،شیرین زبان ؛که مردم عامی از سخنانشان خوششان می آید و گمان می کنندکه او مصلح است در حالی که فسادرا بنیاد نهاده  و خرابی و ویرانی را پی ریزی می کند رو گردان شویم  و می فرمایید:

 

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَیُشْهِدُ اللَّهَ عَلَىٰ مَا فِی قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ (البقره :٢٠۴) وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَیُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الْفَسَادَ (البقره :٢٠۵) وَإِذَا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّهُ بِالْإِثْمِ ۚ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ ۚ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ (البقره : ۲۰۶»البقره)[۱۴]

:,واگر آیشان راازفساد منع کنید جواب می دهند ما اصلاح گر هستیم وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ (البقره :١١)  أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَٰکِنْ لَا یَشْعُرُونَ (البقره :١٢)[۱۵] 

هموار ه این روش مفسدان در هر زمان است که فسادشان را در قالب [صلاح] معرفی می کنند.البته ،این چنین است  خصلت مفسدین زمین در همه ء دوران ها و زمان ها ، در حالی که در حال تباهی هستند ادعای اصلاح گری را دارند  هرچند فساد و گمراهیشان ثابت شده باشد باز هم، آنان مدعی اصلاح هستند تا خودرااز رسوایی فساد و ظاهر سازی و تزویر و ریاء و فریب دورپاک  کنند  هر چند دنبال رو اربابان  مفسد خود هستند مدعین که از راه وروش آنان بدور ند اگرچه ، همان راه اربابان خود را می پیمایند .دراین هنگام مانع جریاناتی  می شوند که اصلاح را ازإِفساد (مُصلح را از مُفسد) جدا می کند وآن با بستن راه إِسلام – اسلامی که به وحدت و یک پارچگی دعوت می کند در حالی که ایشان تفرقه و جدایی را تبلیغ می نمایند و چه فسادی در زمین بزرگتر است از گسستن پیوند  پیروان حق ،و رفتن در مسیر با طل و حمایت و پشتیبانی از مفسدان ،؟

ابنجریر طبری می گوید،منافقان با نا فرمانی پروردگارشان ،ضا یع ساختن فر ائض ؛شک افگنی در دین وی ،همکاری و هم پیمانی با دشمنان وی و رسو لش ، در روی زمین فسادگرند

در جایی دیگر بیان می کند در هر اجتماعی رهبرانی در جرم و جنایت هستنند و می فرمایید وَکَذَٰلِکَ جَعَلْنَا فِی کُلِّ قَرْیَهٍ أَکَابِرَ مُجْرِمِیهَا لِیَمْکُرُوا فِیهَا ۖ وَمَا یَمْکُرُونَ إِلَّا بِأَنْفُسِهِمْ وَمَا یَشْعُرُونَ (الأنعام :١٢٣) (الأنعام)[۱۶]

سنت اللهی اقتضاء می کند در جوامع بشری بین حق و با طل ،کفر و ایمان کشمکش بوجود آید .در ابتداء ،پیروزی ونفوذ از آن سر دمدارنورهبران فسق و فجور است .ولی سر انجام رستگاری ،نصیب اهل ایمان و استقامت می شود

این فرموده  بیان میدارد که سیاست سوء آنها به خودشان برمی گردد و گلویشان را می فشارد.خداوند  فرموده

﴿وَلاَ یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ.فاطر: من الآیه ۴۳[۱۷]

وقتی که سیاست ایشان این چنین است ،پس خداوند تدبیر ی دارد .﴿وَمَکَرُوا مَکْرًا وَمَکَرْنَا مَکْرًا وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ (النمل :۵۰) [۱۸]فَانْظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَهُ مَکْرِهِمْ أَنَّا دَمَّرْنَاهُمْ وَقَوْمَهُمْ أَجْمَعِینَ (النمل :۵۱)[۱۹].فَتِلْکَ بُیُوتُهُمْ خَاوِیَهً بِمَا ظَلَمُوا إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآَیَهً لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ (النمل : ۵۲)[۲۰]

 

و اینها هر مکر و دسیسه ای به کار ببندند و نقشه  بریزند و هر چند امکانت و تجهیزات پیشرفته ای هم داشته با شند، باز هم  نمی توانند خدای بلند مرتبه را  در مانده و نا توان سازند.﴿وَلاَ یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَبَقُوا إِنَّهُمْ لَا یُعْجِزُونَ (الأنفال:۵۹)[۲۱]

 

 باز در سوره العنکبوت می فر ماییدأَم حَسِبَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ السَّیِّئَاتِ أَنْ یَسْبِقُونَا ۚ سَاءَ مَا یَحْکُمُونَ (العنکبوت :۴)[۲۲]

ودر سوره التوبه می فرمایید وَاعْلَمُوا أَنَّکُمْ غَیْرُ مُعْجِزِی اللَّهِ ۙ وَأَنَّ اللَّهَ مُخْزِی الْکَافِرِینَ (التوبه :٢)[۲۳]

 

 ما نا چار از مقابله با ستمگران هستیم . بنابراین خداوند دستور به تجیز و آمادگی نیرو را داده و می فرمایید                              (وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ..الأَنفال :۶۰)[۲۴]

اسلام پیروانش را به نصیحت و ارشاد  ستمگران وگفتن سخن حق رو دروی آنها تشویق نموده ، اگر چه ،به قیمت زندگیشان تمام شود.از ابی سعید الخدری _رضی الله عنه _روایت شد که پیامبر  _ فرمودند :[أَفْضَلُ الْجِهَادِ کَلِمَهُ عَدْلٍ عِنْدَ سُلْطَانٍ جَائِرٍ أَوْ أَمِیرٍ جَائِرٍ]. بزرگترین جهاد سخن حقی است که در روی ساطان ستمگری گفته شود

 

 

قیام به  این واجب مشروط به داشتن ، ایمان ثابت و اطمئنان راسخ  وتوکل تمام به خداوند عز وجل  است  وترس وتکریم وتعظیم خدای که یگانه وبی  شریک است .اعتما د راسخی به این که مخلوقات مالک هیچ نفع و ضرری ،مرگ و حیاتی ،ویا بازخواستی  نیستند همه اینها  به  شخص مؤمن  نیروی قوی واراده ای پولادین ، بی پروایی و بی باکی در گفتن حق و اعلام و اعلان آن وایستادن رو دروی  جور و .ستم ،می بخشد .همه ی این ها در این گفته پیامبر _صلی الله علیه وسلم – ظاهر می شود که فرمود ند [أَلاَ لاَ یَمْنَعَنَّ رَجُلاً مَهَابَهُ النَّاسِ أَنْ یَتَکَلَّمَ بِالْحَقِّ إِذَا عَلِمَهُ، أَلاَ إِنَّ أَفْضَلَ الْجِهَادِ کَلِمَهُ حَقٍّ عِنْدَ سُلْطَانٍ جَائِرٍ"][۲۵] زیرا  بیان حقیقت ، نه  أَجل شخص را جلو می کشد و نه رزق و روزیش را به تأ خیر می اندازد  .رزق و روزی ومرگ و حیات در دست خداوند یگانه و بلند مرتنه است

 نسأل الله أن یجعلنا ممن یقول الحق ظاهرا وباطنا على نفسه وعلى غیره.

واقعیت تلخ است وهم اکنون  اوضاع نا گوار

اگر به واقعیت های  محیط اطراف مان بنگریم   ،وبه  جریاناتی که در سطح جهان می گذرد بیندیشیم ،می توانیم  ببینیم  که تمام جهان متفقند ،استبداد بر دیار مسلمانان حکمفر ماباشد  ، پر از طغیان شو د . فساد کل سر زمین مسلمانان را در بر گیرد ،سپس  تمام   عبادت کنند گان دچار مشکل و آشوب شوند . شاید این جزءی از یک توطئه بزرگ جهانی برای کنار گذاشتن اسلام از حکومت است  حتی اگر به اسم   دموکراسی هم  باشد، و هم چنین برای کنار گذاشتن مسلمانان ،از اینکه در اداره مملکتشان نقشی داشته باشند ، ویا برای سرافرازی وطنشان ویا بر گردانندن آزادی هایشان قدمی بردارند. ؛فلسفه طاغیان مستبد آشکار است و آن یک کاسه کردن استبداد ونشر فساد و گندیدگی ،پراکندن ظلم ،تکه تکه کردن مجتمع ها ،وجدا کردن متحد ها  و هم پیمانان است  تا بتوانند به منافع مادیشان و جاه طلبی  های استعماریشان ،دست یابند هر چند استعمار کوچ کرده ،ولی تسلط و نفوذش بر دولت ها همیشگی است .

 

و همه این ها شکلی از حرص و طمع است و دنیا مانند آن را ندیده  .این(جاه طلبی  وخود خواهی ) محوری برای رقابت بین دولت ها شده  هر چند همه آنها تلاش دارند که مطامع و اهداف  شوم خودرا ، زیر پرده هوا خواهی  جامعه ای ایده آل  و نظم نوین جهانی و تبلیغ  دموکراسی ،عمومی کردن آزادی ،تحقیق عدالت ،و طرفداری از حقوق أنسان ،بپوشانند .

 

علائم ظلم در دولت های اسلامی

وقتی این صحنه استبدادجهانی است با استبدادی تلخ تر و سختتر در بسیاری از حکومت های اسلامی و عربی رو برو می شویم .استبدادی که مظاهرش  درمواردزیر متجلی ست . 

۱- محکوم کردن و نابودکردن افراد برجسته از شخصیت ها و صاحبان اندیشه های والا ،ریشه کنی تمام تیز هوشان و استادان ،کنار گذاشتن افراد مستعد و توانا در انجام دادن  وظائف مؤثر در ساختن جامعه ، وواگذاری وظائف به نزدیکان و دوستان و کسانی که مهارتیندارند 

 

۲- به دنبال آن  ، اموررا به کسان نا لایق و ناشایسته واگذارشده  وآن خیانت در امانت ،و به باد دادن ثروت ملی و خرج کردن  در شهوات و خوش گذارانی ها ،صلب آزادی ، تاراج و غارت دارایی ها ،منابع ملی وا متیازاتش رادر گرو بیگانه گان گذاشتن ،تخلف ، فساد ،فقر ، بی کاری ، نفاق ، و فساد ،همه جا را فرا گرفت

 

 

۳-  -سندیکا ها و اتحادیه های و مؤسسات مردمی از انجام وظیفه خود منع شدن بلکه از ده سال پیش ؛بسته شدند  و هر کس برای روشنگر ی و تنویر افراد ویا اشاعه ای شجاعت و اعتماد به نفس ویا منسجم سازی تمام صنعتگرانی  که همگی دست واحدی برای منافع ملی خود  داشتند چه از مسلمانا ن وغیره  ،همه شان کنار گذاشته  واز فعالیت منع شد ند.

 

 

۴- -جنگی طولانی برای تخریب روحیه مردم ،وکشتن خیر خواهان و هوادارانشان ، عادت دادن مردم به قبول ذلت و خواری ، پذیرفتن سر افکندگی و سرشکستگی ،ولذت بردن از پست و فرومایگی  و زندگی بدون کرامت و بدون احترام 

 

۵- – وجود پلیس مخفی و جاسوس و انتشار خبر چین در سر تا سر کشور ،کنار گذاشتن افراد سر شناس و پاک از منصب های حکومتی بنام حفظ امنیت

 

۶- فقیرساختن و بینواکردن عامه مردم تا به دنبال  یافتن مایحتاج روزانه شان سر گرم شده و وقتی را برای تغییر و اصلاح نداشته با شند

 

۷– گذاشتن بارسنگین مالیات وگمرک وتشریفات بر دوش فقراء ، و گذاشتن مانع.در طرح وپروژه های مشروع برای در بدست آوردن روزیشان ؛وباز  کردن راه    برای صاحبان نفوذ ،و دوستان نزدیک ،نه  مالیات ،نه عوارض ،ونه تشریفات   در کار نیست. آنچه نتیجه می دهد  تمرکز ثروت در دست صاحبان سلطه است . و وقتی که ثروت و قدرت (زر وزور )به هم رسیدند فساد وفقر شایع می شود  .آن هنگام ثروت مند، ثروتش بیشتر ونیازمندفقر و بیچاره گیش بیشتر می شود

 

ای حاکمان عدالت داشته باشید تا نعمت آرامش و خواب برخودارشوید

 

گمان نمی کنم که حاکمی بتواند در خانه بخوابد ،یا در خیابانی گردش کند ویا در بازاری قدم بزند ویا حتی وارد خانه ای از خانه ها خدا شود بدون محافظ و نگهبان ،با این وصف این نگهبانان اصلاً برای او فایده  ای ندارند.اگر محافظانی از عدل می داشتند  بهتر از این نگهبانان می بود   .از یزدگرد آخرین پادشاه ساسانی روایت شده که سفیری را به خدمت عمر بن الخطاب _رضی الله عنه – فرستاد وبه او دستور داد به شمائل وطرز لباس پوشیدنش دقت کند .هنگامی که به مدینه رسید پرسید پادشاه شما کجاست گفتند ما پادشاه نداریم امیر داریم و بیرون رفته است ،سفیر به دنبال امیر المؤمنین رفت  واورا درزیر افتاب در حال خواب دید .وشمشیرش را زیر سر مبارکش است وپیشانیش آنقدر عرق کرده که زمین را خیس کرده وقتی اورا دراین حالت دید گفت ،عدالت پیشه کردی و آرام گرفتی و خوابیدید وپادشاه ما ستم می کند  می ترسد و شب بیدار است و گواهی میدهم براستی دین دین شماست واگر من سفیر نمی بودم ایمان می آوردم وإنشا ء الله باز می گردم

 

ای حاکمان  اسلامی

 

حالا وقت آن است که از ظلم وفساد دست بکشید و دست فسادکاران را قطع کنید  وحکومت را برا ی دستان پاک ،قلب های با ایمان وافراد فداکار میهن ومردم جا بگذارید.  به دنبال آباد کرد نش بروید.وراه احیاکردن سرزمینی را بگیرید که ظلم در آن چادر زده و حلقهبسته

 

ای ظالمان و مفسدان ،بهتر است قبل از اینکه وقت ازدست شما برود به هشدار ها توجه کنید  ونصیحت دلسوزان را بشنوید، قبل از آنکه لحظه پشیمانی و انتقام شما را فر ا رسد ،آن لحظه ای که دیگر پشیمانی سودی ندارد، ،و هرگز آنچه را از مال وثروت به ظلم و زور جمع کرده اید خشم خداوند از شما دور نمی کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا