سياسي اجتماعي

نگاهی بر بیداری اسلامی در سوریه و تونس +کتابهای تیجانی

نگاهی بر بیداری اسلامی در سوریه و تونس +کتابهای تیجانی

نویسنده: حجت الله جودکی، پژوهشگر تاریخ و کارشناس مسائل خاور میانه برای دیپلماسی ایرانی

تحلیلگران در مورد کشور تونس تردید داشتند قیام مردم علیه بن علی و نظام سکولار و ستمگر او را بیداری اسلامی‌ بنامند. اگر چه برخی تحلیلگران داخلی در ایران، بویژه صدا و سیما با استناد به منویات خودشان اخباری مبنی بر بیداری اسلامی‌ در تونس ارائه کردند. سیمای جمهوری اسلامی‌ در این زمینه رطب و یابس را به هم بافت تا تحلیل خود را بر رسانه‌­ها تحمیل نماید. از این‌‌رو اعلام کرد که بعد از پنجاه سال ممنوعیت برای نخستین بار نماز جمعه در تونس برگزار شد!

 

هفته پیش دو تن از اساتید ایرانی بعد از سفر اخیر خود به تونس گزارشی از وضع موجود در آنجا ارائه کردند که بسیار قابل توجه بود. بر اساس این گزارش، رسانه­‌های تونس به طور مرتب علیه ایران و شیعه قلم فرسائی می‌­کنند و رهبران اسلامگرای النهضه تونس هم خود را با شرایط موجود وفق داده و به جای سخن راندن از حکومت اسلامی‌ در تونس، از ضرورت دموکراسی صحبت می‌‌نمایند و مدل ترکیه را به عنوان وضع مطلوب ارائه می‌­‌کنند. در عوض آقای التیجانی که با نگارش کتاب‌­های تفرقه انگیز خود، شیعه و سنی را در بسیاری از نقاط به جان هم انداخت و بر عمق اختلافات موجود افزود، در تونس تشریف دارند و جهت برقراری حکومت شیعی در آن کشور به رتق و فتق امور مشغولند.

 

طبیعی است که رسانه­‌های تونس ایران و شیعه را هدف قرار دهند و از ایران هراسی و شیعه هراسی سخن به میان آورند. زیرا آقای تیجانی که بعد از انشعاب از گروه راشد الغنوشی میهمان ناخوانده برخی افراطیون شیعه در ایران بود، چنان چهره هراسناکی از شیعه ارائه داده که ما نیز به عنوان مسلمان و شیعه از آن می‌­ترسیم و ناچاریم از آن اعلام برائت نمائیم، زیرا این چهره مخدوش ربطی به امامان شیعی ندارد و در تضاد آشکار با سیره ایشان و قران کریم می‌­باشد. قرآن همه مسلمانان را به دوری از تفرقه و وحدت گرائی فرا­ می­‌خواند و ایشان بر عکس آن ارائه طریق می‌­فرمایند. وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَهَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَیَ شَفَا حُفْرَهٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ[۱].

 

آقای تیجانی به جای اینکه شکر نعمت خدای را به جای آورد که به واسطه آن الفت در میان دل­‌های ما به جای عداوت بر قرار نمود و به وسیله این نعمت ما با یکدیگر برادر شدیم و از مهلکه رستیم، بر طبل تفرقه می­‌کوبد! طبیعی است هر مسلمان با ایمانی باید از این روش خطرناک هراسان باشد و از آن بیزاری جوید و اگر چنین کند، قدم نخستین را در راه توحید برداشته است، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ. از اینرو مسلمانان پاک نهاد – اعم از شیعه و سنی و.. – دستور خداوند را بر اوامر ابناء بشر ترجیح می‌­دهند و همگی به ریسمان الهی چنگ زده و متفرق نمی­شوند[۲].

 

در گوشه ای دیگر از خاورمیانه، مردم سوریههمانند مردم بقیه کشورهائی که اکنون به پا خاسته و برخی موفق شده و بعضی در نیمه راه هستند، بیدار شده‌­اند. در کشور سوریه از دیر باز نظام سکولار حاکم بوده، اما این نظام بر خلاف رژیم سابق حاکم بر تونس نتوانسته تاثیر عمیقی بر روی اعتقادات مردم بگذارند. از این رو بعد از چهل سال، دو هفته قبل زنان معلم سوری تظاهرات کرده و درخواست نمودند به آنان اجازه داده شود با حجاب بر سر کار حاضر شوند! البته تظاهرات پراکنده دیگر مردم سوریه که شکل مطالبات صنفی داشت، بر اثر تجاهل حکومت، سرکوب شدید مردم، کشتن و مجروح نمودن تعداد کثیری از ایشان، زندانی نمودن مخالفان و استفاده از بلطجی‌­ها – چماقداران و اوباش حکومتی که لباس شخصی به تن می­‌نمایند – برای حمله به مردم و اهانت به شعور مردم این کشور، تظاهرات بعد سیاسی به خود گرفت و گستره آن وسعت یافت و به همه شهرهای این کشور، از جمله دمشق کشیده شد.

 

در نتیجه حکومت با عجله وعده داد حالت فوق العاده که از چهل سال پیش بر این کشور حاکم است را بر چیند و به مردم اجازه دهد تا تظاهرات مسالمت آمیز داشته باشند و… اما این وعده­‌ها لفظی بودند و در عمل محقق نشدند و این بر خشم ملت افزود. امروز آقای عواد وزیر دادگستری این کشور تهدید نمود که وعده اجازه برای تظاهرات مسالمت آمیز را لغو خواهد کرد. زیرا ایشان بر این باور بودند اگر به مردم اجازه چنین تظاهراتی داده شود، آنان باید از ساز و کارهای دموکراتیک برای تظاهرات استفاده نمایند و نخستین شرط این است که افراد از وزارت کشور رسما تقاضای کتبی برای برگزاری تظاهرات نمایند و وزارت کشور هم حق دارد به آنان جواب منفی بدهد!

 

در تظاهرات مردم سوریه که با دخالت حکومت به خاک و خون کشیده شد، مردم شعارهای الله اکبر، لا اله الا الله، محمد رسول الله، الشهید حبیب الله و.. سر دادند. احتمالا این نکته نشان می­‌دهد بر خلاف دیگر کشورهای منطقه، بیداری اسلامی‌ به سوریه راه یافته است. شایان ذکر است وزیر فرهنگ سوریه چندی پیش گفته بود: اغتشاشگران در سوریه افراد خطرناکی هستند، آنها می‌­خواهند اسلام را جایگزین قومیت عربی در سوریه نمایند!

 

به هر تقدیر اکنون حاکمان سوری پاسخ خونینی به بیداری اسلامی می‌­دهند و این مسئله قطعا آینده حکومت ایشان را با بحران مواجه ساخته و شعارهای ضد صهیونیستی آنها نخواهد توانست مرهمی بر زخم‌­های عمیقی باشد که دستگاه مخوف امنیتی ایشان بر پیکر ملت وارد کرده ­اند.

 

[۱] – قرآن کریم، سوره آل عمران، آیه ۱۰۳. رجوع کنید به سوره نساء، آیه ۱۴۶ و ۱۷۵، سوره حج، آیه ۷۸. واقعا هر کس با هر عذر و بهانه­ای این برهان قاطع را نادیده بگیرد و در راه ناصواب تفرق قدم بردارد، نمی­‌توان او را دوست امت قلمداد نمود!

 

[۲] – در سال ۱۳۷۲ سمپوزیومی در شهر استانبول کشور ترکیه تحت عنوان "شیعه در تاریخ و امروز" توسط روشنفکران سنی برگزار گردید که ۶ تن از علمای ایران و نویسنده این سطور در آن شرکت داشتند. در پایان سخنرانی جناب آقای آیت الله واعظ زاده، دبیر کل وقت مجمع جهانی تقریب، آقای دکتر رمضان البوطی از علمای سوریه به ایشان اعتراض کرد و با کنایه این آیه را گفت: لم تقولون ما لاتفعلون، کبر مقتا عند الله ان تقولوا ما لاتفعلون. چرا چیزی را می­گوئید که بدان عمل نمی­کنید، بر خداوند بسیار گران می­آید که چیزی را بگوئید که بدان عمل نمی­کنید. جناب واعظ زاده که از این سخن شوکه شده بودند، فرمودند ما چنین نمی­کنیم. از آقای رمضان البوطی اصرار و از سوی آقای واعظ زاده انکار!؟ سرانجام آقای رمضان البوطی به کنار تریبون سخنرانی آمد و در میان بهت و حیرت حاضران کتاب "ثم اهتدیت" آقای التیجانی را در آورد که مهر رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دمشق به عنوان چاپ کننده بر آن حک شده بود!

 آقای البوطی گفت: شما در جلسات با ما از وحدت سخن می­گوئید و در عمل علیه ما کتاب چاپ می­نمائید. مقصود او کاملا روشن بود و آقای واعظ زاده از اینکه به عینه دیدند یکی از ارگان­های رسمی جمهوری اسلامی ایران چنین کتابی را چاپ کرده و توزیع نموده­اند، بر آشفت! اما سخنان آقای البوطی تاثیر خودش را بر حاضران در جلسه گذاشت! متاسفانه کتاب­های تفرقه انگیز آقای التیجانی بارها و با شمارگان وسیع و به زبان­های مختلف توسط شیعیان غالی چاپ و توزیع می­شود! طبیعی است همه اندیشمندان مسلمان، اعم از شیعه و سنی باید از این چنین شیعه­ای وحشت داشته باشند.

منبع: اصلاح وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا