خبر های جدید

فراخوان جبهه سلفی برای برگزاری تظاهرات در سالروز انقلاب مصر

فراخوان جبهه سلفی برای برگزاری تظاهرات در سالروز انقلاب مصر

دفتر سیاسی جبهه سلفی در بیانیه ای مشارکت گسترده خود در تظاهرات پنجمین سالروز انقلاب ۲۵ ژانویه در تمامی میادین مصر را اعلام کرد. مصطفی البدری عضو دفتر سیاسی جبهه سلفی در این بیانیه گفت که این جبهه بر پایبندی خود بر مشروعیت محمد مرسی و هویت اسلامی انقلاب تاکید می کند.

پیش از این گروه ها و جنبش های انقلابی در بیانیه ای در اعتراض به اوضاع نابسامان کشور و تجاوزات مکرر علیه حقوق جوانان، مردم مصر را به برگزاری تظاهرات در سالروز انقلاب ۲۵ ژانویه دعوت کرده بودند. این در حالی است که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر هفته گذشته به منتقدانش درباره برگزاری تظاهرات در سالروز پیروزی انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی هشدار داد.

وی طی سخنانی خطاب به مردم مصر گفت من به اراده و انتخاب شما آمدم و به هیچ وجه حکومت را به زور از شما نگرفتم. گروههای مخالف از جمله اخوان المسلمین و خانواده های زندانیان و فعالان مصری خواستار برگزاری تظاهرات در روز ۲۵ ژانویه سالروز سرنگونی حسنی مبارک دیکتاتور مخلوع این کشور شده اند.

دولت مصر در نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی برای جلوگیری از تکرار اعتراضاتی که به سرنگونی مبارک و برکناری محمد مرسی شد، قانون برگزاری تظاهرات در این کشور را به تصویب رساند. بر اساس این قانون هرگونه تظاهرات بدون اخذ مجوز از سوی وزارت کشور ممنوع است.

بعد از تصویب این قانون مقامات مصری صدها تظاهرات کننده را دستگیر کردند. از زمان عزل مرسی از قدرت، نیروهای پلیس و ارتش این کشور دست‌کم ۱۴۰۰ تظاهرات کننده طرفدار مرسی را کشته و بیش از ۱۵ هزار اسلامگرا را سرکوب و زندانی کرده‌اند.

تا کنون صدها تن از هواداران مرسی در پرونده‌های گروهی به اعدام محکوم شده‌اند و سازمان ملل متحد نیز این احکام را «بی‌سابقه در تاریخ معاصر» توصیف کرده است.

سازمان‌‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر هم دولت السیسی را سرکوبگر‌تر از رژیم مبارک دانسته‌اند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا