خبر های جدید

پاسخ معاون و مشاور حقوقی مرسی و اخوان المسلمین به نامه ۱۷ شخصیت ایرانی

پاسخ معاون و مشاور حقوقی مرسی و اخوان المسلمین  به نامه ۱۷ شخصیت ایرانی

پاسخ مصر به نامه ۱۷ شخصیت ایرانی به مرسی: کسی نمی تواند چیزی بر ما دیکته کند، مصر، ایران نیست

مشاور حقوقی مرسی گفت: تکرار تجربه ایران در مصر امکان پذیر نیست زیرا تفاوت های ریشه ای میان دو ملت و رهبران دو دولت در زمینه های عقیده دینی، نگاه سیاسی و اقتصادی وجود دارد.

 تعدادی از مقامات ارشد دفتر ریاست جمهوری مصر و اخوان المسلمین به نامه ۱۷ چهره سیاسی دانشگاهی ایران خطاب به مرسی واکنش نشان دادند.

به گزارش عصر ایران، “یاسر علی” سخنگوی رسمی محمد مرسی رئیس جمهور مصر در مصاحبه با روزنامه الشروق چاپ قاهره در واکنش به این نامه گفت: مصر دارای الگوی خاص خود است که از اراده ملت مصر برگرفته شده است.

وی افزود: الگوی مصر ارتباطی با هیچ الگوی دیگری ندارد و هیچ کس هم نمی تواند الگوی خاصی را به مصر تحمیل کند.

دفتر ریاست جمهوری مصر

منابعی در دفتر ریاست جمهوری مصر هم در این باره به روزنامه الشروق گفته اند: نامه اندیشمندان ایرانی خطاب به رئیس جمهور مرسی  از جمله دعوت صریح به عملی کردن الگوی ولایت فقیه در مصر، چیزی جز اقدام جدید برای بهبود روابط میان تهران و قاهره نیست.

این در حالی است که در متن منتشر شده نامه ، هیچ دعوتی از دولت مصر برای پیاده سازی الگوی ولایت فقیه در مصر وجود ندارد. با این حال ، رسانه های عربی ، بدون نشر متن نامه ، اعلام کردند که در نامه چنین دعوتی وجود دارد!

به نوشته الشروق ، مقامات دفتر ریاست جمهوری مصر با غیرممکن دانستن عملی کردن الگوی ولایت فقیه در مصر اضافه کردند: رئیس جمهور مرسی براساس معیارهای مشخص مطابق با مقررات امنیت ملی مصر عمل خواهد کرد. توسعه روابط ایران و مصر امکان پذیر است اما این موضوع به معنی دخالت یا تلاش برای تاثیر بر صحنه سیاسی داخلی مصر نیست به ویژه که بخش بزرگی از نیروهای سیاسی اسلامگرا و غیراسلامگرا نسبت به طرح های ایران دارای حساسیت  هستند. مرسی هم بارها گفته است که توسعه روابط میان تهران و قاهره در گرو پیشرفت در پرونده سوریه است. این توسعه روابط همچنین زمانی عملی می شود که خود مصری ها متمایل به آن باشند.

مشاور حقوقی مرسی

مشاور حقوقی رئیس جمهور مصر هم در واکنش به نام ۱۷ چهره سیاسی دانشگاهی ایران گفت: تجربه (انقلاب) مصر با تجربه (انقلاب) ایران از لحاظ شکل و محتوا متفاوت است.

“محمد فواد جاد الله” اضافه کرد: تکرار تجربه ایران در مصر امکان پذیر نیست زیرا تفاوت های ریشه ای میان دو ملت و رهبران دو دولت در زمینه های عقیده دینی، نگاه سیاسی و اقتصادی وجود دارد.

اخوان المسلمین

معاون حزب حاکم آزادی و عدالت (ارگان سیاسی اخوان المسلمین مصر) هم در واکنش به این نامه گفت: مصر نه ایران ، نه افغانستان و نه پاکستان است. میان اندیشه های امامت در میان اهل تسنن و شیعیان تفاوت هایی وجود دارد.

“عصام العریان” این مطلب را با انتشار متنی در پاسخ به نامه ۱۷ چهره دانشگاهی سیاسی ایران در صفحه شخصی اش در شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر کرده است.

العریان افزود: نظام سیاسی مصر و تحولات اجتماعی این کشور شبیه هیچ کشور دیگری نیست.

وی ادامه داد: مصر، آزاد، یکپارچه، مستقل و دارای تسامح و تساهل است. مصر دارای الازهر و حافظ قرآن و علوم دینی اسلامی و گسترش دهنده آن است. مصر حتی کلیساهای ملی مستقل از دیگران کلیساهای جهان دارد.

معاون حزب آزادی و عدالت اضافه کرد: اهل تسنن دارای نظام خاص خود برای انتخاب فردی هستند که ولایت امور عامه را برعهده می گیرد. میان اهل تسنن و شیعیان به ویژه شیعیان ۱۲ امامی درباره مفهوم امامت و ولایت ، تفاوت وجود دارد.

برگرفته از صلاح الدین نت

لینک  : متن کامل نامه ۱۷ شخصیت ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا