خبر های جدید

آیا السیسی با سفر به ترکیه به تیرگی مناسبات آنکارا و قاهره پایان خواهد داد

 آیا السیسی با سفر به ترکیه به تیرگی مناسبات آنکارا و قاهره پایان خواهد داد

«نبیل السیف» روزنامه نگار و سردبیر سایت الحصری مصر در پاسخ به سوالی در خصوص ازسرگیری روابط قاهره و آنکارا و میانجیگری ریاض در این باره گفت که آنچه درباره میانجی گری برای ازسرگیری روابط مصر و ترکیه گفته می شود واقعیت ندارد و تنها پیشگوئی رسانه‌هاست.

وی اظهار داشت: اطلاعاتی که من دارم نشان می دهد میانجی گری عربستان در این قضیه صحت ندارد زیرا مصر با آن مخالفت کرده است و گذشته از آن ترکیه همچنان رهبران اخوان المسلمین را در این کشور جای داده و شبکه های ماهواره‌ای وابسته به جماعت اخوان المسلمین از ترکیه برنامه پخش می کنند و فعالیت های رسانه‌ها علیه مصر از ترکیه همچنان ادامه دارد.

السیف افزود: مصر از ترکیه انتظار دارد که اخوان المسلمین و اسلامگراها را از خاک این کشور اخراج کرده و هرگونه فعالیت علیه نظام مصر را متوقف کند اما ترکیه مطلقا در شرایط فعلی یا حتی در آینده این کار را انجام نمی دهد.

وی درباره مشارکت مصر در سیزدهمین اجلاس سازمان همکاری اسلامی که قرار است در تاریخ ۱۰ تا ۱۵ آوریل در ترکیه برگزار شود، گفت: تصمیم گیری در این باره به عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر بستگی دارد نه به وزارت خارجه و من معتقدم که السیسی هرگز به استانبول نخواهد رفت بلکه یک هیئت مصری به ریاست وزیر خارجه و یا نخست وزیر برای مشارکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی به استانبول خواهد رفت همچنانکه سامح شکری وزیر خارجه مصر در دیدار با خبرنگاران هر گونه میانجی گری عربستان برای آشتی بین مصر و ترکیه را تکذیب کرد و گفت که این موضوع اصلا مطرح نیست و اخبار منتشر شده در این باره صحت ندارد.

این نویسنده مصری در ادامه تصریح کرد که کاربران سایت های اجتماعی نیز اعلام کرده اند که ملت مصر با سفر السیسی به ترکیه مخالف هستند و مصری ها سفر السیسی به ترکیه را اهانت به کشورشان می‌دانند.

برخی منابع خبری اخیرا از سفر هیئت دیپلماتیک مصری به آنکارا و گفت وگو درباره ازسرگیری روابط بین دو کشور خبر دادند. منابع خبری همچنین گزارش دادند که هیئت مصری در این سفر شروطی را مطرح می کند که از جمله این شروط، این است که ترکیه متهمان مصری که احکامی علیه آنها صادر شده و اکنون مقیم ترکیه هستند، تحویل مصر دهد.

همچنین هیئت مصری شروط دیگری اعم از اخراج اعضای جماعت اخوان المسلمین از ترکیه و متوقف کردن پخش شبکه های ماهواره ای وابسته به اخوان المسلمین را مطرح خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا