معماری
خانه ---> فقه معاصر ---> آيا سياست كار ناپسندي است ؟

آيا سياست كار ناپسندي است ؟

 آيا سياست كار ناپسندي است ؟

 

 

از نظر تئوري سياست دانشي است كه اهميت و منزلت خاص خود را دارد و از نظر علمي شغل و حرفه اي است كه به سبب دخالت در اداره هر چه بهتر امور مردم از ارزش و منفعت والاي برخوردار است .

 

امام ابن قيم جوزي از امام ابو الو فابن عقيل حنبلي روايت مي كند :سياست كاري است به منظور بهره گيري از آنچه خير و صلاحش براي مردم بيشتر باشد و از آنچه بدي و فساد را بيشتر از آنان دور مي دارد ؛البته در صورتي كه با شرع مخالفتي نداشته باشد .

 

ابن قيم مي گويد «سياستي كه بر مبناي عدالت باشد ،هيچگاه با شريعت مخالف نيست ؛بلكه كاملاًبا ان سازگار و بخشي از شريعت به شمار مي آيد .تنها براي آنكه ميان شما اصطلاحي رايج و متداول است ،ان را «سياست »مي ناميم و گرنه در اصل  سياست به معناي اجراي عدالت بر مبناي شريعت است .

 

علماي اسلامي در مورد ارزش و مقام سياست بسيار سخن گفته اند ، تا جائي كه امام محمد غزالي فرموده است : « دنيا كشتزار  آخرت است و بدون دنيا دين تحقق پيدا نمي كند و فروانروائيي و دينداري اربتاط ناگسستني با هم دارند . دين اصل و حاكم نگهبان آن است . هر چيز سست بنياني فرو مي ريزد و هر بنيان بي نگهباني تباه مي گردد . »

 

بعضي امامت يا خلافت را اينگونه تعريف كرده اند كه : نيابت و وكالت عمومي از جانب صاحب شريعت «رسول »است براي حراست و پاسداري از دين و تدبير امور دنيا به وسيله دين .بنابر اين خلافت يا امامت عبارت است از حراست وسياست در جامعه و اداره ي هر چه بهتر آن

 

پيامبر گرامي «ص »نه تنها يك مبلغ معلم و حاكم ديني بود بلكه شخصيتي سياسي نيز داشت .خلفاي راشدين بعد از ايشان نيز بر اساس همان روش اهل سياست بودند و بر اساس عدالت و احسان امور امت اسلامي را اداره مي كردند و به وسيله علم و ايمان به رهبري مردم مي پرداختند .

 

ولي در دنياي معاصر به ويژه در ممالك اسلامي به سبب آزارهاي كه مردم از سياست مداران استعمارگر خارجي يا از سياست حاكمان خائن و ظالم كشيده اند نسبت به سياست و هر آنچه كه سياست ارتباط پيدا مي كند خشم و كينه شديدي دارند بخصوص هنگامي كه انديشه ي «ماكيا وي »سايه ي شوم خود را بر سياست و سياست مداران افكند تا جاي كه سخن مشهور استاد محمد عبه را پس از آنكه آن همه سختي از دست سياست و فريبهاي سياسي چشيد نقل ميكند كه «از شر سياست و سياست پيشگان و سياسي و سياسي شده به خدا پناه مي برم »

 

به همين سبب دشمنان انديشه و حركت اسلامي براي ايجاد نفرت و كينه در دل مردم نسبت به سياست واينگونه فرصتها را غنيمت شمرده اند تا اسلام همه جانبه و فراگيري را كه اسلام گرايان به آن دعوت مي كنند به عنوان اسلام سياسي معرفي نمايند .

 

اكنون عادت شده است كه مسلمانان ملتزم و متعهد را به وسيله ي واژه ي سياسي از مسلمانان غير ملتزم وغير متعهد جدا كنند ؛تا به وسيله ي چنين لقبي مردم را از ان بدبين و متنفر سازند .

 

برخي از دختران مسلمان با حجاب يكي از كشورهاي عربي واقع در شمال آفريقا نزد شخصيتي ديني و سياسي رفته اند تا در مورد اسرار بر خي از دانشكده ها براي كشف حجاب آنان به عنوان شرط پذيرش شكايت نمايند .دختران از وي خواستند كه در اين مورد واسطه شود تا آنان براي ادامه يتحصيل مجبور به بر داشتن ججاب و پو شيدن لباس كوتاه نشوند كه خدا و پيغمبر خدا آن را حرام گردانيده اند .هنگامي كه آن دختران دانشجوي مسلمان جواب آن شخصيت را شنيدند بسيار متعجب و شگفت زده شدند .وي پاسخ داد لباسي كه شما از آن استفاده مي كنيد تنها حجاب نيست بلكه پوششي سياسي هم هست .

 

پيش از وي يكي از سركرده هاي سكو لاريست تونس گفته بود كه حجاب پوشش گروهكي است .

 

يكي ديگر از آنان راجع به اقامه ي نماز عيد در فضاي باز گفته بود :اين گونه نماز خواندن مستحب نيست بلكه نماز سياسي است و اعتكاف ده روز آخر ماه رمضان هم اعتكاف سياسي است .

 

بعيد نيست روزي فرا رسد كه بگويند :نمازهاي جماعت در مسجد هم تجمع سياسي است .و مطالعه و تدريس غزوه هاي رسول «ص »در كتابي مانند سيره ي ابن هاشم يا امتاع الأ سمائ يا در صحيح بخاري را خواندن كتاب هاي سياسي قلمداد كنند ممكن است روزي هم فرا رسدكه قرائت قرأن يا برخي از آيات سوره هاي آن را قرائت سياسي بنامند .

 

هيچگاه آن روزهاي را فراموش نمي كنيم كه عليه مسلمانان زنداني مصر اتهاماتي از اين قبيل ذكر مي كردند كه : سوره ي انفال را كه سوره ي جهادي است حفظ كرده اند و غيره .

 

 

 

 منبع : فتاوای معاصر قرضاوی

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

تلگرام نوگرا »»» مطالب سایت + عکس + کلیپ + نوشته های کوتاه متنوع + با ما همراه باشید . eslahe@

قالب وردپرس