تربیت فرزندانجوانانمطالب جدید

چگونه سن بلوغ را برای دختر و پسرم شرح دهم؟ تا سلامت جنسی داشته باشند؟

چگونه سن بلوغ را برای دختر و پسرم شرح دهم؟ تا سلامت جنسی داشته باشند؟

نویسنده : دکتر یاسر نصر / مترجم   : ایوب پوزش

نامه های از متن زندگی :

چگونه می توانم ، سن بلوغ را برای دختر و پسرم شرح دهم ؟

چه کار کنم تا آنان بتوانند این مرحله را به سلامتی طی کنند ؟

آیا می توان به غریز ه ی جنسی آن ها تحکم کرد و آن را توجیه و راهنمایی نمود ؟

جواب :

آمادگی برای سن بلوغ به سه مرحله تقسیم می شود :

۱ . مرحله ی ما قبل بلوغ

۲ . مرحله ی بلوغ

۳ . مرحله ی بعد از بلوغ

مرحله ی قبل از بلوغ یا ظهور علاقه ی جنسی آغاز می شود و پسران به مرور مو در می آورند و صدایشان خشن می شود . این نشانه ها بیانگر ورود کوک به نوجوانی است . فرصت خوبی است با او بنشینیم و از او بپرسیم : آیا معنای این تغییرات را می داند ؟ ابتدا به صورت علمی و از طریق آن سخن می گوییم : این ها هورمون های هستند که در جسم تقسیم می شوند و موجب بروز این نشانه های بلوغ می گردند. بلوغ به معنای انتقال از مرحله ای به مرحله ی جدیدی است .

از نظر جسمی به سرعت رشد می کند و عضلاتش قوی می شوند از نظر روانی تغییراتی احساس می کند و عواطف شدیدی دارد و به جنس دیگر تمایل نشان می دهد .

در مورد میل جنسی که خداوند آن را برای هدف بزرگی در وجود ما قرار داده است ، با نوجوان سخن بگوییم . مشکل در وجود میل جنسی ؛ بلکه مشکل در شیوه ی استفاده از آن در وقت مناسب است تا اهداف متحقق شوند که عبارت است از ارتباط زناشویی و تولد فرزندان . این میل فطری خیلی مهم است ؛ بنابراین باید آن را درست به کار ببریم و نوجوان آن را با رفتار و حرکات عاطفی قبل از موعد خراب نکند و آن را در مسیر غیر هدفی که الله تعیین کرده ، قرار ندهد . سپس در مورد تغیرات جنسی از نظر فقها با جوانان صحبت کنیم . به نوجوانان بگوییم این تغییرات موجب تولید منی در داخل دستگاه تناسلی می شود و اگر منی به اندازه ی مشخص برسد، هنگام خواب از بدن خارج می شود که به آن احتلام می گویند . اگر نوجوان احتلام شد باید غسل کند .

بعد از این ها ، احکام طهارت را برای فرزندان شرح دهیم و به آنان بگوییم: اگر انسان کاری کند که به صورت غیر طبیعی و با دست ، احتلام شود آثار منفی زیادی دارد . البته این رفتار ناشی از عدم کنترل چشم است که نوجوان باید در این سن چشم خود را کنترل کند .

نوجوان با توجه به آن چه گذشت، حالا آمادگی دارد به استفبال این مرحله ی سنی برود و خوب می داند با این دوران چگونه تعامل کند .

در این مرحله باید زمینه مناسبی برای نوجوان فراهم کنیم تا در مورد آن چه برایش اتفاق می افتد به ما خبر دهد. هرگاه سوالاتی که در زمینه ایت دوران برایش پیش می آید از ما می پرسد یا از دوستانش می شنود و برای جواب به ما مراجعه کند ، به این دلیل است که به ما اعتماد کرده است . این جا باید اگر مطمئن شدیم که به مرحله ی بلوغ رسیده است ، زمینه ای برایش فراهم کنیم برای همکاری و گفت و گو در مورد هر مسأله ای که در این مرحله و بعد از بلوغ برایش پیش می آید . معلومات مربوط به این دوران را به زبان ساده و تدریج در اختیار او قرار دهیم ؛ بنابراین این مرحله را به آرامی و راحتی طی می کند .

———————

منبع : چگونه با نوجوانان رفتار کنیم ؟ / مولف : دکتر یاسر نصر / مترجم   : ایوب پوزش / نشر آراس سنندج

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا