زندگی نامهمطالب جدید

حسن الهضیبی دومین رهبر اخوان المسلمین مصر

حسن الهضیبی دومین رهبر اخوان المسلمین مصر

استاد حسن الهضیبی در سال ۱۸۹۱م در یکی از شهرهای استان «قلوبیه» مصر به دنیا آمد و پس از دروس مقدماتی و متوسطه، تحصیلات عالیه خود را در دانشگاه الازهر و دانشکده حقوق قاهره به پایان رساند و به سلک قضات پیوست و یکی از مقامات عالی رتبه دستگاه قضائی مصر شد.

وی همزمان، در سازمان اخوان عضویت و فعالیت داشت و پس از ترور شهید حسن البناء و خلأ رهبری، در سال ۱۹۵۰م از سوی «مکتب الارشاد» – کمیته مرکزی – به عنوان «المرشد العام» جدید انتخاب شد. اخوان المسلمین در دوره رهبری وی با تجربه تلخ و دردناک درگیری با عبدالناصر و «افسران آزاد» روبرو شدند.

وی در ژانویه ۱۹۵۴م همراه دیگر اعضاء «مکتب الارشاد» و اعضاء برجسته حزب، دستگیر و زندانی شد؛ و پس از مدتی در دادگاههای قلابی نظامی حاکمیت غاصب، به اعدام محکوم گردید ولی به دلیل موقعیت قضائی و بیماری و کهولت سن، حکم اعدام وی به زندان ابد تبدیل گردید. و پس از مدتی به علت شدت بیماری از زندان آزاد شد و تحت نظر قرار گرفت.

حسن الهضیبی در سال ۱۹۶۵م، به علت فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی و به اتهام تلاش برای بازسازی حزب «منحله!» مجدداً دستگیر شد و به زندان رفت و تا دوران حاکمیت سادات در زندان باقی ماند و سپس آزاد شد.

شیخ حسن الهضیبی از رهبران معتدل اخوان بود و به همین دلیل مورد مخالفت قشرهای تندرو و جوان اخوان قرار گرفت… ولی او اندیشه و روش خود را تغییر نداد. او مخالف گرایش افراطی و رادیکالی در درون حزب بود، اما روش خشونت‌آمیز نظام ناصری، باعث پیدایش «اندیشۀ تکفیری» و «سازمانهای جهادی» گردید که بعضی از تحلیل‌گران، آنها را محصول «اندیشۀ قطبی» می‌دانند!

شیخ حسن الهضیبی، علاوه بر آثار فقهی و حقوقی، در زندان کتابی به نام «دعاه لاقضاه» تألیف نمود که در واقع در دفاع از اندیشه اعتدالی اخوان و در پاسخ به جریانهای تکفیری بود.

شیخ در نوامبر ۱۹۷۳م در قاهره درگذشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا