خبر های جدید

تنگنایی برای مسلمانان آفریقای مرکزی

تنگنایی برای مسلمانان آفریقای مرکزی

مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی از حدود سه سال قبل تاکنون با خشونت های فرقه ای شبه نظامیان عمدتا مسیحی این کشور مواجهند که این وضعیت، شرایط بسیار دشوار و اسفباری برای آنان بوجود آورده است به گونه ای که صدها هزار مسلمان براثر این خشونتها ناگزیر به مهاجرت شده اند. کشور آفریقای مرکزی از شمال به کشور چاد ، از شمال شرق به سودان، از شرق به سودان جنوبی ، از جنوب به جمهوری دمکراتیک کنگو و جمهوری کنگو و از غرب به کامرون منتهی می شود.
کشور آفریقای مرکزی از سال ۱۸۸۹ تا ۱۹۵۹ میلادی از مستعمرات فرانسه محسوب می شد.

این کشور پس از استقلال کودتاهای متعدد ، تقابل های قومی خونین و فراز و نشیب های سیاسی دشواری را پشت سرگذارده است. درگیریهای قومی و مذهبی اخیر کشور آفریقای مرکزی از سال ۲۰۱۲ میلادی و با سرنگونی ‘فرانسوا بوژیژه’ رییس جمهوری پیشین کشور آغاز شد. بویژه که در سال ۲۰۰۳ میلادی با یک کودتای نظامی سرکار آمده بود در سال ۲۰۱۲ با یک کودتای دیگر قدرت را واگذار کرد و به کشور کامرون گریخت. در پی این کودتا ، یک گروه شبه نظامی موسوم به ‘آنتی بالاکا’ که اعضای آن عمدتا از مسیحیان هستند در این کشور شکل گرفت که طی سه سال گذشته حوادث بسیار خونین و اسفباری علیه مسلمانان رقم زده است.

جمهوری آفریقای مرکزی حدود ۴/۴ میلیون نفر جمعیت دارد که براساس آمار رسمی ۱۵ درصد این جمعیت را مسلمانان تشکیل می دهند ولی محافل دیپلماتیک غربی حاضر در این کشور ، تعداد مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی را ۲۰ تا ۲۵ درصد از کل جمعیت این کشور می دانند. از نگاه کارشناسان ، آمار رسمی مسلمانان به خاطر آن کمتر از میزان واقعی اعلام می شود تا آنان را اقلیتی غیر تاثیر گذار در نظام سیاسی آن کشور نشان دهد. از سوی دیگر تعداد مسیحیان جمهوری آفریقای مرکزی ۴۵ تا ۵۰ درصد کل جمعیت این کشور برآورد می شود و این در حالی است که بقیه اتباع جمهوری آفریقای مرکزی پیرو آیین های الهی نیستند.

درگیری های اخیر خونین در جمهوری آفریقای مرکزی حدود سه سال پیش و پس از روی کار آمدن ‘میشل جوتودیا’ و با حملات شبه نظامیان مسیحی موسوم به آنتی بالاکا علیه اقلیت مسلمان آغاز شد. رسانه های غربی در گزارش های خود درباره دلیل آغاز درگیری ها به ‘انتقامجویی’ این گروه شبه نظامی علیه مسلمانان اشاره می کنند.

سازمان عفو بین الملل در گزارشی که مرداد گذشته منتشر شد، حملات شبه نظامیان مسیحی علیه مسلمانان را ‘پاکسازی قومی’ خواند و نوشت: هرچند در برخی شهرهای جمهوری آفریقای مرکزی مسلمانان در مناطق حفاظت شده توسط نیروهای صلحبان بین المللی اسکان داده شده اند، اما بیشتر شهرهای کوچک تر و روستاها که در گذشته مسلمانان در آن ها ساکن بودند، اکنون خالی از سکنه شده و مساجد مورد حمله قرار گرفته و پخش صدای اذان در آن ها ممنوع شده است. بر اساس این گزارش، هزاران مسلمان کشته و دهها هزار نفر دیگر مجبور به ترک این کشور شده اند. سایر اعضای این جامعه اقلیت نیز با خطر قتل و بدرفتاری شورشیان مواجه هستند.

مطابق اعلام عفو بین الملل و گزارش دیگر رسانه ها، مسلمانان ساکن جمهوری آفریقای مرکزی با موارد متعدد نقض حقوق خود توسط شبه نظامیان آنتی بالاکا مواجه هستند. به گزارش رسانه های بین المللی، تقریبا همه ۴۳۶ مسجد جمهوری آفریقای مرکزی در خشونت های شبه نظامیان مسیحی تخریب شده اند. شبه نظامیان در اوایل سال ۲۰۱۴، ضمن بیرون راندن مسلمانان از مناطق سکونتشان، خانه های آن ها را ویران می کردند تا هیچ راهی برای بازگشت آن ها باقی نماند.

از دیگر دشواری هایی که مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی با آن مواجه هستند، نداشتن آزادی تحرک است. آن ها چه ساکن مناطق حفاظت شده باشند و چه در شهرها و روستاهایشان زندگی کنند، با محدودیت های شدید در زمینه حرکت و رفت و آمد مواجه اند و همین امر تاثیر منفی عمیقی بر جریان زندگی، کار و کسب درآمد آن ها گذاشته است.

آژانس پناهجویان سازمان ملل شمار ساکنان مناطقی را که در محاصره شبه نظامیان آنتی بالاکا قرار دارند، ۳۶ هزار نفر ذکر و اضافه کرد که اکثریت مسیحی، بیشتر کسب و کارها و اموال و املاک متعلق به مسلمانان را تصرف کرده اند. خشم و نفرتی که شبه نظامیان آنتی بالاکا با اقدامات ضد انسانی خود علیه اقلیت مسلمانان این کشور به پا کرده اند، به قدری هولناک است که بعید به نظر می رسد آتش این نفرت در آینده نزدیک خاموش شود؛ حتی سفر پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان که با هدف بهبود وضعیت در جمهوری آفریقای مرکزی به این کشور آشوب زده صورت گرفت نیز نتوانست تاثیر ملموسی در این شرایط ایجاد کند.

در روزهای بعد از این سفر، با وجود تاکیدهای پاپ در خصوص اجتناب از خشونت، چند مسلمان در شهر ‘بانگی’ به دست شبه نظامیان کشته شدند. آژانس پناهجویان سازمان ملل هفته قبل در گزارشی نوشت: با گذشت سه سال از موج خشونت و کشتار در جمهوری آفریقای مرکزی، ناامنی و نقض حقوق بشر بیداد می کند و خطر همچنان اقلیت ها را تهدید می کند.

بر اساس گزارش این نهاد، در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی حدود ۶ هزار مورد نقض حقوق بشر ثبت شده است که معادل ۲۰ مورد در هر روز است. این آژانس همچنین در گزارش خود قید کرده است که حدود یکصد نفر از اواخر ماه سپتامبر (مهرماه) کشته و بیش از ۷۰ هزار نفر بر شمار آوارگان افزوده شده است.

این گزارش با برجسته ساختن تبعات منطقه ای درگیری در جمهوری آفریقای مرکزی افزود: براثر حملات شبه نظامیان مسیحی ‘آنتی بالاکا’ بیش از ۶۰۰ هزار تن از جمعیت ۴ میلیونی جمهوری آفریقای مرکزی ناگزیر به ترک محل اقامت خود شده اند و بیش از ۴۶۰ هزار پناهجو از این کشور به کامرون، چاد، جمهوری کنگو و جمهوری دمکراتیک کنگو پناه برده اند. علاوه بر این آمار، بیش از نیمی از کل جمعیت جمهوری آفریقای مرکزی (معادل ۲میلیون و ۷۰۰ هزار نفر) در حال حاضر نیازمند کمک های فوری هستند.

http://fa.shafaqna.com/news/79213

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا