خبر های جدید

فارین پالسی: السیسی از ابزارهای آمریکایی و اسرائیلی برای سرکوبگری استفاده می‌کند

فارین پالسی: السیسی از ابزارهای آمریکایی و اسرائیلی برای سرکوبگری استفاده می‌کند

نشریه آمریکایی فارین پالسی نوشت: اکنون هزاران نفر از فعالان و منتقدان مصری ناپدید شده اند حال آنکه بسیاری از مخالفان نیز کشته شده و یا در زندان به سر می برند تا جایی که تعداد زندانیان سیاسی از مرز ۶۰ هزار نفر گذشته است. نشریه “فارین پالسی” در مقاله ای به قلم “رولا گابریل” با اشاره به مشی سرکوبگرانه نظام عبدالفتاح السیسی نوشت: تخریب برنامه ریزی شده حیات و پویایی فرهنگی در مصر به دست عوامل السیسی موجب ویرانی حماسه های مصری برای نسل های آینده شد. به گفته گابری شیوه سرکوبگرانه السیسی فراتر از سرکوب در دوران مبارک است.

سایه سنگین دستگیری‌های ظالمانه علیه نویسندگان

در این مقاله آمده است: قاهره در دوران عبدالفتاح السیسی بسیار شبیه مسکو در زمان برژنوسکی است به این معنی که چهره های فرهنگی یا کشته شده یا در بند هستند یا اینکه مجبور شدند کشور را ترک کنند و اکنون سایه سنگین دستگیری های ظالمانه بر سر هنرمندان و روزنامه نگاران مشاهده می شود. علاوه بر این نویسندگان از عرضه فعالیت های خود بیم دارند زیرا حملات دولت برای سرکوب هرچیزی که مخالف روایت های رسمی به نظر برسد، موجب نگرانی محققان از فعالیت های تحقیقاتی شده است.

افزایش شمار زندانیان سیاسی

گابریل ادامه دادف اکنون هزاران نفر از فعالان و منتقدان ناپدید شده اند حال آنکه بسیاری از مخالفان نیز کشته شده و یا در زندان به سر می برند تا جایی که تعداد زندانیان سیاسی از مرز ۶۰ هزار نفر گذشته است. وی با اشاره به شکست انقلاب مصر توسط السیسی گفت، نظام حاکم  به اقدامات وحشیانه متوسل شده و از تکنولوژی بسیار پیچیده استفاده می کند. بر اساس این مقاله، انقلاب مصر در نهایت پایمال شد و قول های آن مبنی بر برقراری دموکراسی در خون هایی که السیسی دو سال پیش ریخت، غرق شد.

استفاده از ابزارهای پلیسی برای سرکوبگری

این نویسنده در توضیح این مطلب افزود: کشور پلیسی از سرازیر شدن آزادانه اطلاعات در وسایل ارتباط جمعی احساس خطر می‌کند و به دنبال این است که از جدیدترین تکنولوژی آمریکایی و حتی اسرائیلی به عنوان ابزاری در خدمت سرکوب بهره برداری کند و در همین راستا چند هفته قبل از پنجمین سالگرد انقلاب، نیروهای امنیتی مصر به اماکن فرهنگی یورش برده و ۴۷ نفر از مدیران گروه فیس بوک را بازداشت کردند به عبارت دیگر دولت کنونی مصر آشکارا از اشتباهات نظام مبارک مبنی بر واکنش ناکارآمد به روز خشم مردمی ر سال ۲۰۱۱ درس گرفته است.

السیسی قادر به بهبود اوضاع اقتصادی نیست

گابریل ادامه داد، السیسی نمی تواند رونق اقتصادی ایجاد کرده و به فقر و نداری پایان دهد و هنوز نظام او وابسته به کمک های کشورهای عربی خلیج فارس است که آنان نیز به سبب کاهش بهای نفت با مشکل روبه رو شده اند. سیاست خصمانه السیسی علیه هرگونه مخالفت علیه او، شدیدتر از مبارک است و در زمان او ناپدید شدن مخالفان توسط مشت آهنین به موضوعی رایج تبدیل شده و کشتار و دستگیری خبرنگاران به میزان خطرناکی افزایش یافته است.

جاسوسی سفارت‌های مصر علیه مخالفان و محققان مصری

گابریل در بخش دیگری از مقاله خود یادآور شد، جاسوسی سفارت های مصر در خارج از کشور علیه مخالفان و محققان مصری نیز افزایش یافته که جدیدترین نمونه آن جلوگیری از ورود «عاطف پطرس» پژوهشگر مصری به کشور بود. وی ضمن مقایسه نظام السیسی با دیکتاتورهای کمونیستی اتحاد شوروی سابق گفت، تنها تفاوت این دو این است السیسی به اسم حمایت از آزادی برای مقابله با فراط گرایی از حمایت آمریکا و سایر طرفهای غربی برخوردار است.

این نویسنده همچنین تصریح کرد، اقدامات السیسی موجب افزایش خطر تروریسم شده است و در این مورد «احمد الدرعاوی» جوان لیبرال و فعال سابق در حملات انتخاباتی البرادعی نمونه خوبی است زیرا وی پس از حملات سرکوبگرانه نظام السیسی به داعش پیوست.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا