ایمان یعنی چه ؟ موحد کیست ؟ رابطه ایمان و عمل صالح چیست ؟
✅ ایمان یعنی چه ؟ موحد کیست ؟ رابطه ایمان و عمل صالح چیست ؟
نویسنده: استاد ناصر سبحانی
?إیمان» مصدر باب «إفعال» و ریشهی آن از کلمه «أمْن» است.
?هرگاه انسان پس از تجربهی حالت اضطراب، نگرانی و ناآرامی به آرامش برسد، میگویند که به حالت أمن رسیده است. اگر بعد از کلمهی «آمَنَ» حرف جرّ «ب» بیاید، معنای اعتراف را نیز در خود دارد.
?وقتی میگوییم «تُؤمِن بالله»، نشانگر این حالت است که با #ایمانآوردن انسان، خداوند آرام میگیرد؛ اما بدیهی است که خداوند نگرانیای ندارد تا از طریق ایمانآوردن انسان برطرف شود و آرام گیرد؛ بهتعبیری، هیچچیزی خداوند را متأثّر نمیکند و احساساتی چون نگرانی را نمیتوان برای خداوند متصوّر بود؛
?بنابراین مقصود از آرامگرفتن خداوند در اینجا، نه بیان امری واقعی، بلکه تفهیم موضوع در قالب تصویر است؛ انگار که خداوند، تحقّق عبودیّت از جانب انسان ـ که هدف اصلی آفرینش است ـ را آنقدر مهم میداند که گویی نگران است این هدف محقّق نشود؛ لذا پس از اعتراف انسان به ایمان به خدا و انجام وظیفهی عبودیّت، خداوند آرام میگیرد.
?در قرآن از وظیفهی عبودیّت، به امانت یاد شده، بدان معنا که انگار خداوند نگران است، این مسئولیت را به چه کسی بسپارد، ولی هنگامیکه انسان، ادای این امانت را پذیرفت، خداوند نیز آرام میگیرد.
?البته تمام این توصیفات، جهت بیان عظمت عبودیّت برای خداوند است وگرنه خداوند هیچگاه نگران نمیشود؛ بر این اساس، جملهی «آمَنْتُ بِالله» به این معنا است که انسان، از طریق ایمان به الوهیّت و عبودیّت خداوند، گویی خداوند را آرام میگرداند و این بیانگر ارزش والای ایمان به خداوند است.
?برخی از علما معتقدند که کلمهی ایمان دربارهی انسان، بهصورت فعل لازم بهکار میرود و متعدّی نیست؛ در نتیجه معنای «آمَنَ بِالله»، به امنیت و آرامشرسیدن انسان پس از قلق و نگرانی دوران جاهلیّت، با ایمانآوردن به خداوند و برنامهاش میباشد. هرچند این معنی هم میتواند صحیح باشد اما معنای سابق، با مصادیق ایمان در قرآن متناسبتر است.
?ایمان و عمل صالح، دو امر جداییناپذیرند؛ در هر جاییکه عمل صالح وجود نداشت، ایمان نیز وجود ندارد؛ چرا که عمل صالح، ثمرهی ایمان است. پس هر اندازه کوتاهی و نقص در عمل وجود داشته باشد، بههمان اندازه نیز در ایمان نقص وجود دارد و بالعکس.
?«موحّد» کسی است که خداوند را هم در ربوبیّت (جالب منافع، دافع مضار و کنترلکنندهی سرانجام و عاقبت) و هم در الوهیّت (فرمانروایی و فریادرسی)، واحد بداند و در زندگی عملی، مطابق این فهم رفتار کند.
? اما #مشرک، تنها به توحید ربوبیّت ایمان دارد و به توحید الوهیّت معتقد نیست.
*********
? برای عضویت در کانال استاد سبحانی روی لینک @naser_sobhani کلیک کنید بعد گزینه Join را برنید .
بسم الله الرحمن الرحیم : مطلب بسیار جالبی بود ولی به عقیده من منظور الله عزوجل از آرام گرفتن باز میگردد به آیاتی که از خشم الهی سخن به میان می آورد و عذابی دردناک که در دنیا و آخرت برای مشرکین و کفار و فاقین و ظالمین و امثالهم مهیا گردیده است , اما این مطلب جناب ناصر سبحانی هم درست است که الله عزوجل هرگز نگران نمی شود و در قرآن کریم هم به اینکه انسان نمیتواند خالق خود را ناتوان کند اشاره شده است پس باید پذیرفت که سخن از عذاب برای مفسدین فی العرض می باشد نه نگرانی الله عزوجل .