خبر های جدید

بیست و پنجمین دوره مجلس ترکیه امروز آغاز به کار می کند

بیست و پنجمین دوره مجلس ترکیه امروز آغاز به کار می کند

بیست و پنجمین دوره مجلس جمهوری ترکیه امروز در آنکارا آغاز به کار می کند. مراسم ادای سوگند نمایندگان مجلس ۵۵۰ نفری ترکیه امروز برگزار می شود. پس از مراسم سوگند نمایندگان روند تعیین کاندیداهای ریاست مجلس آغاز و در مدت ۵ روز پس از رئیس جدید مجلس ترکیه انتخاب خواهد شد.

دنیز بایکال نماینده آنتالیا در مجلس ترکیه (‌از حزب جمهوریت خلق ) به عنوان مسن ترین نماینده ریاست سنی مجلس را تا زمان انتخاب رئیس جدید مجلس ترکیه بر عهده خواهد داشت.

روند انتخاب رئیس جدید مجلس ترکیه با توجه به اینکه هیچیک از احزاب سیاسی نتوانسته است اکثریت کرسی های مجلس را به دست آورد ، با دشواری همراه خواهد بود. حزب عدالت و توسعه که ۲۵۸ کرسی را در مجلس ترکیه به دست آورده است ، در سه دور رای گیری به تنهایی قادر نخواهد بود کاندیدای خود را بر کرسی ریاست مجلس بنشاند اما چنانچه سه حزب مخالف که در مجموع ۲۹۲ کرسی را در مجلس ترکیه در دست دارند ، قادر به توافق درباره یک کاندیدای مشترک نشوند ، ریاست مجلس بار دیگر به حزب عدالت و توسعه تعلق خواهد یافت.

محافل نزدیک به حزب عدالت و توسعه از عایشه نور باغچه کاپیلی ،‌ نبی آوجی و احمد اِیی مایا که سال ها ریاست کمیسیون امور قضایی را در مجلس ترکیه بر عده داشت به عنوان کاندیداهای ریاست مجلس نام برده اند.

حزب جمهوریت خلق نیز در پی کاندیدایی است که قادر به جلب حمایت نمایندگان احزاب حرکت ملی و دموکراتیک خلق ها نیز باشد. نام دنیز بایکال نیز در میان کسانی است که از آنان به عنوان کاندیدای احتمالی حزب جمهوریت خلق برای ریاست مجلس ترکیه نام برده می شود. اما به نظر می رسد ، دیدار دنیز بایکال با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از انتخابات ریاست جمهوری شانس وی را کاهش داده است. در حزب حرکت ملی نیز از اکمل الدین احسان اوغلو و مراد باش اسگی اوغلو وزیر کشور سابق به عنوان کاندیداهای احتمالی ریاست مجلس نام برده می شود. این درحالیست که حزب دموکراتیک خلق ها دنگیر میر محمد فرات نماینده مرسین را به عنوان کاندیدای خود برای ریاست مجلس تعیین کرده است.

http://shafaqna.com/persian/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا