تربیت فرزندانجوانانمطالب جدید

چگونه دختر نوجوانم را قانع کنم تا با علاقه نماز بخواند؟

چگونه دختر نوجوانم را قانع کنم تا با علاقه نماز بخواند؟

نویسنده : دکتر یاسر نصر / مترجم   : ایوب پوزش

دختر ۱۳ ساله ای دارم ، از او میخواهم نماز بخواند، اما اغلب قبول نمی کند . سعی می کنم او را به مجالس دینی نزدیک کنم و به موضوعات دینی گوش دهد ، اما او دورتر می شود ، من احساس می کند او می ترسد از اسلام حقیقی نزدیک شود حجاب را رعایت کند .

سوال من این است : چگونه او را قانع کنم تا با علاقه نماز بخواند و به سخنرانی ها ی دینی گوش دهد ، بدون اینکه او را تنبیه بدنی کنم؟ چگونه او را قانع کنم در حالی که کودک است ، حجاب را رعایت نمایید ؟

چگونه او را به مسائل ایمانی نزدیک کنم ؟

در ضمن همسرم از نظر اخلاقی پایبند است ؛اما نماز را با تـأخیر ادا می کند ، چه کار کنم تا بدون این که ناراحت شود ، نمازهایش را سر وقت بخواند ؟ و السلام علیکم

جواب :

از شما می خواهم کاری انجام دهید ، آماده هستید ؟

مدت ۳۰  ثانیه چشم خود را ببندید و یک نفس عمیق بکشید و اکنون آن را با فشار بیرون دهید ، در حالی که می گویید : (( یا حی یا قیوم ، برحمتک  استغیث )) او بهترین فریاد رس و یاری دهنده بر هر چیزی است که در این جهان فرزندانمان را در بر گرفته است از فتنه و فشارهایی که شیاطین انسان در آن ضرر و خطر بیشتری نسبت به انسان از شیاطین جن دارند .

چیزهایی که می گویم به نوعی نا امید است ، اما این ها حقیقت است باید آن را بفهمیم تا بتوانیم تعامل خوبی با آن داشته باشیم . مسائلی که برای فرزندان پیش می آید و این که به سختی می توانید آن ها را قانع کنید ، خیلی طبیعی است . به ویژه در مرحله ی نوجوانی که با نوعی لج بازی و اثبات خود، همراه است . دچار نوعی خود بزرگ بینی می شود ،علی رغم این که می داند ادامه ی کار سخت است . هرگاه احساس کند باید کار را متوقف کند ، دچار شبهه میشود که راستی این تصمیم را خودش دارد می گیرد یا تحت تأثیر دیگران است .

اجازه دهید مسأله ی مهمی را توضیح دهیم ، اینکه روش دفع کردن در توجیه دختر و تعدیل رفتار او موجب رد یا دوری نمی شود همانگونه که می گویند : ((هر عملی واکنش مساوی با آن دارد )).

برنامه ای به شما پیشنهاد می کنم که ۶ ماه طول می کشد ، شاید کمتر یا بیشتر ، به امید خدا نتیجه می گیرید . برنامه به شکل زیر است :

 مرحله ی اول :  سه ماه طول می کشد :

در این مدت به هیچ وجه در مورد ((نماز و حجاب )) صحبت نکنید . با گوشه و کنایه هم در مورد آنها سخن نگویید. می دانم این کار برای شما عجیب و غریب است و شاید آن را قبول نکنید . اما مسأله مثل درمانی است که پزشک می نویسد وما باید علی رغم عدم آگاهی و تأثیر آن ، آن را مصرف کنیم . پیامبر (ص) به ما آموخته است هر دردی درمانی دارد . سرکشی نوجوانان دردی است که اغلب آنان مبتلا هستند .

به یاد داشته باشیم ما قصد داریم یک موضوع را علاج کنیم اگر در این مرحله علاج نشود خدا می داند  به کجا می کشد راهی جز صبر و توکل بر خداوند و اعتماد به او نداریم .

مدت ۱۲ هفته در مورد ((نماز و حجاب )) صحبت نمی کنیم . هدف از اینکه می خواهیم در مورد این مسائل صحبت نکنیم ، این است که دخترتان  آن را فراموش کند . تا به نوعی میان موضوع ((نماز و حجاب )) و علاقه ی شما به دخترتان فاصله بیفتد . با این علاقه به جایی برسیم که دخترتان احساس راحتی کند . مثل اینکه هیچ موضوع اختلاف برانیزی میان شما وجود ندارد . آن وقت دوباره به شما اعتماد می کند و متوجه می شود شما شخص او را دوست دارید و رفتارش را نمی پسندید . تنش موجود در روابط شما که بر اثر اختلاف بر سر ((نماز و حجاب )) به وجود آمده بود و شما را اذیت می کرد و مانع ارتباط شما بود ، بر طرف می شود .

مرحله ی دوم :

در این مرحله به هیچ وجه چیزی به او  نگویید، فقط بعضی از کارهای مورد نظر را انجام دهید . ازجمله : عمدا سجاده را روی تخت او در اتاق خواب بگذارید . پوشش مخصوص نماز را بر روی رخت خواب یا مکان جضور او قرار دهید ، به گونه ای که همیشه جلوی چشم او باشد . سپس هنگام هنگام نماز به دنبال آن بگردید و مثل این که با بلند فکر می کنید وبگویید : پوشش نمازم کجاست ؟ می خواهم نماز بخوانم ، وقت نماز است ، خدایا نزدیک بود نمازم را فراموش کنم . گاه گاهی ، از او سوال کنید دختر عزیزم ساعت چند است ؟ موذن  اذان گفته است ؟ چقدر از وقت نماز مانده ؟ عزیزم می دانی نماز خوانده ام یا نه ؟ خدایا ! این روزها فراموش کار شه ام . خدایا! چرا نماز …… این رفتار را ادامه دهید تا جای که احساس می کنید دخترتان احساس می کند و فشاری که بر او وارد می کردید ، فراموش کند .

مرحله ی سوم :   دو ماه طول می کشد .

از او دعوت کنید ، بعضی اوقات تا مسأله طبیعی جلوه کند ، با هم بیرون بروید تا همراه شما در یکی از دروس حضور پیدا کند . اینگونه وانمود کنید که می خواهید با هم صحبت کنید ، بگویید : عزیزم من خسته شده ام و احساس کسالت می کنم ؛ اما می خواهم کمکم کنی وبا کمک تو به آنجا بروم . اگر رد کرد ، مجددا تلاش نکنید. بار دیگر این جریان را تکرار کنید. سعی کنید در مورد کارهای که می کنید با او مشورت کنید . باید هدف شما ، نزدیک شدن به هم باشد تا با هم اخت شوید . با نهایت محبت و تفاهم به او بگویید : عزیزم ، بیا به قرآنی که حفظ کرده ام گوش کن . عزیزم ، نظرت در مورد پوشش جدید من چیست ؟ شما جلوی آیینه ایستاده اید و آماده شده اید بیرون بروید به او بگویید : این نوار را گوش کن ، نظرت در مورد آن چیست ؟ آنچه در درس امروز گذشت ، برایت باز گو می کنم .

او را رها کنید تا در مورد  خودش صحبت کند و نظر خود را در مورد درسی که برایش باز گو کرده اید ، بگوید : خوب به سخنانش گوش کنید ، او را آزاد بگذارید تا خودش در مورد دین و امور دینی سوال کند .

می خواهم نظر شما را به مسائل مهمی جلب کنم :

نباید بدون موفقیت در این مرحله ، وارد مرحله ی بعدی شوید هدف اساسی این است که تنش میان شما برطرف شود و ارتباط او با مسائل دینی برقرار گردد . این مسئله مثل (( آب حیات )) است که باید جرعه ، جرعه و به صورت منظم ت پایان خورده شود . هرگاه عجله کردید و چیزی از شما صادر شد ، توقف کنید و درمان را از ابتدا شروع کنید .

به هیچ وجه در مورد موضوع حجاب ، سخن به میان نیاورید . اگر در کار خود موفق شدید ، به امید خدا موفق می شوید ، آن وقت ریشه ی پاکی پرورش داده اید ، روزی فرا می رسد او از شما می خواهد حجاب داشته با شید . بلکه روزی فرا می رسد که بخاطر بی حجابی خود از او شکایت می کنید .

به لباس هایش ایراد نگیرید مگر در سخت ترین شرایط ، از بعضی رفتارهای او صرف نظر کنید مثل رنگ های که دوست ندارید .

کمتر اعتراض کنید ودر جایی که نمی توان  از آن صرف نظر کرد از قدرت خود برای جلوگیری از ارتکاب گناه استفاده کنید. مثال : اگر خواست همراه یکی از دوستانش که مطمئن نیست ، بیرون برود یا تصمیم گرفت کاری را انجام دهد که موجب زیر پا گذاشتن مسائل شرعی می شد . ما می خواهیم این مسأله را به صورت اساسی و ریشه ای حل کنیم تا به قناعت درونی برسیم .

 از خدای کمک بخواهید و ناراحت نباشید و همیشه برای فرزند نوجوان خود دعا کنید ، هیچ وقت علیه او دعا نکنید ، به یاد داشته باشید این مسأله زمان می برد ، اما ان شاءالله به سلامتی تمام می شود. نوجوان مسائل را در این سن ، خیلی زود فراموش می کنند و تغییر می کنند . به ویژه اگر طبیعت این مرحله را خوب درک کنیم و با آرامی ، سعه ی صدر و محبت با آن برخورد نماییم .

———————

منبع : چگونه با نوجوانان رفتار کنیم ؟ / مولف : دکتر یاسر نصر / مترجم   : ایوب پوزش / نشر آراس سنندج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا