آیا روزه شخص تارک الصّلاه پذیرفته می شود؟
آیا روزه شخص تارک الصّلاه پذیرفته می شود؟
د. یوسف قرضاوی / مترجم: احمد نعمتی
سؤال_ آیا روزه شخص تارک الصّلاه پذیرفته می شود؟ یا اینکه عبادات به هم مرتبطند، به طوری که اگر یکی از آنها ترک شود، آن دیگر پذیرفته نمی شود؟
جواب: از مسلمان خواسته شده است که تمامی عبادات را انجام دهد:نماز را به پا دارد؛ زکات را بپردازد؛ ماه رمضان را روزه بگیرد؛ و در صورت اسطاعت مالی و بدنی فریضه حج را ادا نماپید. بنابراین، کسی که یکی از این واجبات را بدون عذر موجه شرعی، ترک کند، نسبت به دستورات خداوند بی اعتنا بوده است. دانشمندان اسلامی نظرات و آراء مختلفی در این زمینه دارند، بعضی قائلند به اینکه هر کسی یکی از عبادات را ترک کند، کافر می شود؛ نظر بعضی دیگر بر این است که با ترک کردن نماز و زکات کافر می شود؛ و بعضی دیگر میگویند: انسان فقط با ترک نماز کافر می شود؛ زیرا، نماز در دین خدا از جایگاه خاصی برخوردار است، و در این باره روایتی وارد شده است که پیامبر(ص) میفرماید: {فاصله میان بنده و کفر، ترک نماز است.}
به عقیده کسانی که می گویند: ترک نماز از روی عمد موجب کفر است، چنین کسی روزه اش پذیرفته نمی شود؛ زیرا، از انسان کافر هیچ عبادتی پذیرفته نیست. بعضی دیگر از علمای اسلامی برآنند اگر شخصی معتقدند به خدا و پیامبر و رسالتش باشد و در آن عناد و تردید نداشته باشد، مؤمن و مسلمان به شمار می آید، و تارک یکی از عبادات را «فاسق» می دانند نه کافر. این نظریهی اخیر، معتدلترین و نزدیکترین آراء به حقیقت است؛ والله اعلم.
بنابراین، هرگاه کسی به خاطر تنبلی یا ازروی تن پروری، بدون اینکه انکار و تمسخر نماید، بعضی از واجبات را ترک، و بعضی را ادا کند، ناقصاسلام و ضعیفالایمان محسوب می شود. حال، اگر بر ترک بعضی واجبات مداومت و استمرار داشته باشد. بر ایمان چنین کسی باید تردید داشت ولی از آنجا که خداوند متعال پاداش، هیچ کار نیک را ضایع نخواهد کرد به اندازهی اعمال نیکش نزد خداوند مأجور خواهد بود؛ یعنی، در مقابل ادای واجبات ثواب می برد، و در برابر ترک واجبات دیگر کیفر خواهد دید:
{ وَکُلُّ صَغِیرٍ وَکَبِیرٍ مُسْتَطَرٌ } { هر کار کوچک و بزرگی ( که در دنیا کردهاند ، در دفاتر مخصوص ) نوشته شده است.} قمر/۵۳
{ فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرّاً یَرَهُ }
{ پس هرکس به اندازه ذرّه غباری کار نیکو کرده باشد ، آن را خواهد دید ( و پاداشش را خواهد گرفت ) . و هرکس به اندازه ذرّه غباری کار بد کرده باشد ، آن را خواهد دید ( و سزایش را خواهد چشید ) . } زلزال/۷ – 8
_______________________________________
منبع: دیدگاههای فقهی معاصر (۱)
مؤلف: د. یوسف قرضاوی
مترجم: احمد نعمتی
ناشر: نشر احسان
نوبت چاپ: اول ۱۳۸۰