خبر های جدید

انتقاد احزاب و شخصیت‌های مصری از السیسی/ اخوان المسلمین : واقعا دیگر چه چیزی مانده تا سیسی آن را از دست بدهد ؟

در پی واگذاری دو جزیره به عربستان؛
انتقاد احزاب و شخصیت‌های مصری از  السیسی/ اخوان المسلمین : واقعا دیگر چه چیزی مانده تا سیسی آن را از دست بدهد ؟

بعد از امضای ۱۷ سند و توافقنامه بین مصر و عربستان و فاش شدن سند توافق مرزی بین دو کشور و واگذاری دو جزیره صنافیر و تیران واقع در دریای سرخ به عربستان، گروه ها و احزاب و شخصیت های مصری السیسی را به باد انتقاد گرفتند.
عد از امضای۱۷ سند و توافقنامه بین عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر و ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی و فاش شدن ماهیت یکی از این توافقنامه ها که توافق مرزی عربستان با مصر بود و نشان می دهد مصر دو جزیره جنجال برانگیز و مورد اختلاف مرزی بین ریاض و قاهره را به عربستان سعودی بخشیده هجمه ای برضد رئیس جمهوری مصر در این کشور به راه افتاده است.

جریان‌ها ، گروه‌ها و شخصیت‌های مصری از عملکرد ضعیف دولت و نظام السیسی و توافق وی با ملک سلمان بر سر واگذاری دو جزیره راهبردی مصر به عربستان آن هم بدون کسب نظر پارلمان مصر در این باره موجی از اعتراض و انتقادها را به راه انداخت.

در زیر گوشه ای از انتقاد گروه‌ها، جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های فرهنگی و اجتماعی مصر در این باره را با هم می خوانیم:

اخوان المسلمین : واقعا دیگر چه چیزی مانده تا سیسی آن را از دست بدهد ؟

جماعت اخوان المسلمین مصر در خصوص موافقت السیسی با واگذاری و فورش دو جزیره متعلق به مصر به پادشاهی عربستان سعودی چنین اعلام کرد: سخن گفتن درباره نادیده گرفتن حقوق ملت مصر و نادیده تلقی شدن منافع ملت از سوی السیسی جنایتکار دیگر مساله جدید و گذرایی به شمار نمی آید، چرا که او از همان روزی که عزت و آزادی و خون ملت و حقوق آحاد جامعه را نادیده گرفت و حاضر نشد، برای آنها زندگی با عزتی را فراهم کند، اقتصاد مصر را به سمت تباهی و نابودی سوق داد، السیسی تمام آن چه برای مصر باقی مانده بود، همه و همه را به نفع خود و سیستم نظامی حاکم بر مصر مصادره کرد، اکنون اگر بخواهیم در این باره سخن بگوییم باید چنین مطرح کنیم که واقعا چه چیزی برای مصر باقی مانده تا السیسی و دیگر نظامیان وی در قدرت بخواهند آن را ببخشند و عایداتش را چپاول کنند ؟ چرا که از قبل هم دستآوردهای ملت را تباه کردند و واگذار ساختند.

متن بالا که انتقادی شدید اللحن از سوی جماعت اخوان المسلمین مصر است،‌ در اعتراض به امضای توافق تعیین مرزهای آبی بین مصر و عربستان سعودی بیان شده است، توافقنامه ای که طی کنفرانس خبری در قاهره مطرح شد، به گفته اخوان المسلمین این کنفرانس از یک طرف بین رئیس کودتاچیان ژنرال عبدالفتاح السیسی و از طرف دیگر ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی منعقد شده است.

در بخش دیگری از بیانیه جماعت اخوان المسلمین مصر در اعتراض به توافق مرزی بین مصر و عربستان سعودی چنین آمده است: بحث درباره مرزها و سرنوشت ملت مصر دیگر به موضوعی تبدیل شده که در اتاق های در بسته مورد بررسی قرار می گیرد و آخرین این توافق ها موضوع مربوط به ترسیم مرزهای آبی بین مصر و عربستان سعودی بود، آنها درباره سرنوشت دو جزیره تیران و صنافیر مصری تصمیم گیری کردند.

این توافق می تواند مقدمه ای برای چشم پوشی از حقوق دیگری از حقوق ملت مصر را پدید آورد، این توافق تنها با هدف کسب درآمدهای بیشتر و به دست آوردن حمایت های بیشتر از طرف سعودی ها حاصل شده است، نظام حاکم بر مصر از طریق کسب این اموال و حمایت های سیاسی می خواهد به سیاست های قتل و سرکوب و نادیده گرفتن عزت و سربلندی ملت مصر ادامه دهد.

جماعت اخوان المسلمین در بخشی دیگر از این بیانیه خود چنین اعلام کرد: بعد از نادیده گرفتن حقوق ملت مصر در عرصه گاز طبیعی در حوزه چاه های شرق مدیترانه چه سرنوشت دیگری وجود دارد ؟ بعد از نادیده گرفتن حقوق ملت مصر در تامین آب رودخانه نیل چه سرنوشتی در انتظار آنهاست ؟ بعد از عمیق تر شدن زخم های مصر در صحرای سینا و درپیش گرفته شدن سیاست آواره کردن مردم و ویران ساختن منازل آنها و قتل این مردم در سینا چه چیزی قرار است، حاصل شود، آیا به فکر توسعه و ساخت شبکه های زیربنایی برای مصر بودند ؟ آیا به فکر توسعه و بسط امنیت در جامعه مصر بودند ؟

فعالان و مخالفان به السیسی حمله ور شدند

مایکل منیر یکی از فعالان عرصه سیاست و رئیس حزب الحیات مصر با انتقاد از مجلس نمایندگان مصر، این مجلس را به دلیل دخالت نکردن در توافق اخیر امضا شده بین مصر و عربستان سعودی به باد انتقاد گرفت، توافقی که تعیین کننده مرزهای آبی بین ریاض و قاهره است، همچنین از نمایندگان مجلس مصر به دلیل نظر ندادن درباره پل زمینی بین دو کشور مصر و عربستان سعودی انتقاد کرد.

منیر در این باره در صفحه ارتباطات اجتماعی شخصی خود در توئیتر نوشت: آیا قرار بر این نیست که به موجب قانون اساسی مصر مجلس خلق مصر(نمایندگان ) تمام توافقنامه های مصر با دیگر کشورها را مورد بررسی قرار دهد ؟ آیا نباید درقبال توافقنامه‌های امضا شده بین مصر و پادشاه عربستان سعودی نظر دهد تا حقوق ملت پایمال نشود ؟ یا این که این مجلس می خواهد برای خودش نقش سیاهی لشگر را اختصاص دهد ؟

دکتر محمد محسوب یکی از وزرای سابق دولت مصر در دوران محمد مرسی هم در صفحه ارتباطات اجتماعی و شخصی خود در توئیتر چنین نوشت: توافقنامه های مربوط به مرزها و احداث سدها و توافقنامه های گازی در سایه وجود دولت ضعیفی مثل دولت کنونی بی سابقه است، کشورهای همجوار دیگر به این مساله یقین دارند که تنها در سایه وجود چنین دولت ضعیفی است که می توانند برای خود در فکر دست آورد باشند، واقعا برای ما خیلی زشت است که قبول کنیم چنین دولتی نماینده ملت باشد.

در همین راستا مهندس ممدوح حمزه از چهره ای فعال و شناخته شده مصری هم از دولت و نظام فعلی حاکم بر مصر درباره توافق ترسیم مرزهای آبی بین مصر و عربستان سعودی توضیح خواست.

وی در صفحه ارتباطات اجتماعی و شخصی خود در توئیتر مطلب انتقاد آمیز کوتاهی نوست و اعلام کرد: موضع ما در قبال جزیره صنافیر چیست؟ واقعا چه موضعی را باید در قبال جزیره تیران داشته باشیم، تیرانی که مایه مباهات محمد و شیخ حمید بوده، آیا به آنها بگوییم که از این دو جزیره چشم پوشی کردیم ؟ باید در این خصوص بیانیه ای در قبال ترسیم مرزها صادر شود، می خواهیم بدانیم تعیین مرزها یعنی چه ؟

حافظ ابو سعیده رئیس سازمان حقوق بشر مصر هم در این باره تاکید کرد: توافقنامه های منعقد شده بین عربستان سعودی و مصر در خصوص ترسیم مرزهای آبی بین دو کشور، اگر موافقت پارلمان را به همراه نداشته باشد، الزام آور نخواهد بود.

ابو سعیده در این باره در صفحه ارتباطات شخصی در توئیتر نوشت: فقط برای توضیح به مردم می‌گویم که توافقنامه‌های ترسیم مرزها اگر در برگیرنده اصلاحیه مرزی باشد، باید موافقت پارلمان را هم به همراه داشته باشد، از این رو اعلام می‌کنم، هرگونه توافقی که فاقد این نظر پارلمان باشد، الزام آور نخواهد بود و این توافقنامه ها تنها درصورت تایید پارلمان مورد قبول خواهند بود.

در این بین خالد ابوالنجا یکی از هنرپیشگان مصری خواستار صدور بیانیه ای رسمی از طرف دولت مصر شد، وی در این خواسته خود، چنین مطرح کرد: عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر باید از طریق صدور بیانیه ای رسما اعلام کند، از این دو جزیره به نفع عربستان سعودی چشم پوشی کرده است.

این هنرمند مصری در ادامه نوشته خود چنین گفته است: ما تنها خواهان صدور بیانیه ای رسمی از طرف دولت مصر هستیم، بیانیه ای که در آن جزایر مصری موجود در دریای سرخ به عربستان سعودی واگذار می شوند.

پارلمان تصمیم گیرنده نهایی است

شریف اسماعیل نخست وزیر مصر در سخنانی مطبوعاتی درباره توافقنامه تعیین مرزهای بین مصر و عربستان سعودی اعلام کرد، این توافقنامه بعد از امضا باید برای تصویب نهایی به رای نمایندگان مجلس مصر گذاشته شود.

عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر و ملک سلمان بن عبدالعزیز توافقنامه ترسیم مرزهای آبی بین دو کشور را در مراسم امضای شماری از توافقنامه های دیگر به امضا رساندند، توافقنامه های امضا شده برای همکاری های اقتصادی متعدد بین دو کشور بودند.

به گفته منابع آگاه مصری و سعودی ملک سلمان و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در نشست مشترکی که در قاهره روز گذشته جمعه برگزار کردند، ۱۷ سند توافق همکاری بین دو کشور را به امضا رساندند، که همکاری در عرصه های مختلف را در بر داشت، یکی از برجسته ترین و مهم ترین این توافقنامه ها توافق نامه تعیین مرزهای آبی بین دو کشور و توافق همکاری در زمینه بکارگیری های صلح آمیز انرژی هسته ای بود.

دولت مصر واگذاری جزایر «صنافیر» و «تیران» به عربستان سعودی را تایید کرد که این امر انتقاد معارضان داخلی این کشور را به همراه داشته است.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا