خبر های جدید

انتقاد البرادعی از سرکوب اعتراضات مردمی در مصر

انتقاد البرادعی از سرکوب اعتراضات مردمی در مصر

مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاون سابق رئیس جمهور مصر از سرکوب اعتراضات مردمی نسبت به واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان، انتقاد کرد. محمد البرادعی در واکنش به حوادث روز گذشته در مصر و فراخوان فعالان مصری برای برگزاری تظاهرات در اعتراض به توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی عربستان و مصر، تاکید کرد که آینده برای سرکوب نیست و برگزاری تظاهرات حق مردم است.

وی در صفحه خود در سایت توئیتر نوشت: حق تظاهرات مسالمت آمیز بخشی از آزادی بیان است و بالاتر از آن چیزی است که شما قانون می نامید. البرادعی افزود: آینده برای سرکوب نیست و هرگز نخواهد بود، ما همان اشتباه را تکرار می کنیم و انتظار داریم نتایج متفاوتی حاصل شود.

شلیک گاز اشک آور به سمت تظاهرات کنندگان

نیروهای امنیتی مصر روز گذشته به سمت معترضانی که در منطقه الدقی در استان الجیزه واقع در غرب قاهره تظاهرات کرده بودند، گاز اشک آور شلیک کردند و شاهدان عینی گفتند که نیروهای امنیتی تعدادی از تظاهرات کنندگان را بازداشت کردند.

بر اساس این گزارش، تظاهرات کنندگان به سمت مقر حزب الکرامه در منطقه الدقی حرکت کردند که همین امر باعث شد نیروهای امنیتی نیز به سمت ساختمان این حزب یورش برده و تعدادی از فعالان را بازداشت کنند.

برخی رسانه های خبری گزارش دادند که ۵۳ نفر از معترضان در ۶ استان اعم از قاهره، الجیزه، الشرقیه، المنوفیه، اسکندریه و سوهاج بازداشت شدند که تنها ۳۹ نفر از این بازداشت شدگان از ساکنان قاهره والجیزه هستند و در میان آنها یک دیپلمات سابق به نام «یحیی نجم» نیز به چشم می خورد که پیش از این منصب کاردار سفارت مصر در ونزوئلا را بر عهده داشته است.

روز گذشته ۲۵ آوریل مصادف با سی و چهارمین سالروز آزادسازی سینا بود در حالیکه جنبش های معارض این کشور از جمله جنبش جوانان ۶ آوریل که در برگزاری تظاهرات های سال ۲۰۱۱ و انقلاب ۲۵ ژانویه نیز مشارکت داشتند، مردم را به برگزاری تظاهرات در اعتراض به سیاست های السیسی از جمله امضای توافقنامه جنجالی واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی دعوت کردند.

مصری ها در تاریخ ۲۵ آوریل سال ۱۹۸۲ موفق شدند صحرای سینا را از اشغال رژیم صهیونیستی آزاد کنند و بخشی از این منطقه به نام طابا باقی مانده بود که این منطقه نیز در سال ۱۹۸۸ آزاد شد.

رژیم صهیونیستی صحرای سینا را در سال ۱۹۶۷ به اشغال خود درآورده بود که پس از آن مصری ها از طریق جنگ که معروف ترین آن جنگ اکتبر سال ۱۹۷۳ است و پس از آن نیز اجرای مذاکرات صلح در سال ۱۹۷۸ که به امضای توافق صلح بین رژیم صهیونیستی و مصر موسوم به کمپ دیوید منتهی شد، توانستند سینا را از این رژیم پس بگیرند.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا