خبر های جدید

در دیدار اوجلان و نمایندگان کُرد ترکیه چه چیزی گذشت؟

در دیدار اوجلان و نمایندگان کُرد ترکیه چه چیزی گذشت؟

هیات سه نفره نمایندگان کُرد پس از دیدار با اوجالان، پیام های او را با رسانه ها در میان گذاشتند.

به گزارش زریان به نقل از کُردپرس؛ ساعت نه و نیم صبح امروز(شنبه ۵اسفند) به وقت ترکیه هیات ۳ نفره نمایندگان حزب صلح و دموکراسی شامل “آلتان تان” نماینده دیاربکر و مشاور سابق اردوغان و اربکان، “سرّی ثریا اُندر” نماینده آرداهان و کارگردان و بازیگر سینما و “پروین بولدان” نماینده اغدیر در حالی که از سوی گروه کثیری از خبرنگاران و فعالان رسانه ای ترکیه مورد توجه قرار گرفته بودند سوار بر قایق گارد ساحلی بورسا به سوی جزیره ایمرالی به راه افتادند.

ملاقات این نمایندگان با اوجالان چندین ساعت طول کشید و  از این لحاظ می توان این دیدار را در نوع خود مهم و شایان توجه دانست. هیات مزبور دقایقی پیش و بعد از بازگشت از ایمرالی در برابر دوربین شبکه های تلویزیونی ترکیه حاضر شدند.

پروین بولدان نماینده اغدیر گفت:” ما در حال حاضر تنها اجازه داریم که دو پیام اوجالان را با شما در میان بگذاریم: نخست؛ اوجالان سلام خود را به همه فعالان رسانه ای و خبرنگاران ترکیه رسانده و از همه زحمات، تلاش ها و حمایت های آنان از مذاکرات صلح تشکر کرد. دوم؛ اوجالان مقطع کنونی و به ویژه گفتگوی امروز را تاریخی، حساس و تعیین کننده دانسته و از دولت، کردها و افکار عمومی ترکیه می خواهد هوشیارانه، ظرافت و حساسیت این مقطع را درک کرده و همه اقدامات در اوج هوشمندی صورت بگیرد. سوم؛ هم پ.ک.ک و هم ترکیه تعداد ی زندانی در اختیار دارند. از پ.ک.ک می خواهم با همه اُسرا به درستی و به شیوه انسانی برخورد کند و امیدوارم همه آنان آزاد شوند و به زودی نزد خانواده های خود بازگردند.”

بولدان اعلام کرد که این هیات از دادن هر گونه توضیح دیگری خودداری می نماید و باید هر چه زودار نتایج دیدار امروز خود را با سران حزب صلح و دموکراسی در میان بگذارند.

بنا به اعلام روزنامه های حریت و صباح این دسته از نمایندگان حزب صلح و دموکراسی که از سوی خود اوجالان برای رفتن به ایمرالی انتخاب شده اند، قرار بود راجع به دو مساله مهم خلع سلاح پ.ک.ک و تغییر و اصلاح قانون اساسی ترکیه با رهبر پ.ک.ک گفتگو کنند.

رجب طیب اردوغان دقایقی پیش در فرودگاه و قبل از سفر به امارات متحده عربی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران ترکیه در خصوص محتوای دیدار امروز گفت:” ما نیز مانند همه شما ازمحتوای دیدار بی اطلاع هستیم و تا زمانی که نمایندگان حزب صلح و دموکراسی از جزیره باز نگردند، نمی دانیم که بین آنها و اوجالان راجع به چه مباحثی صحبت شده است.”

وی همچنین در پاسخ به اظهارات صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب صلح و دموکراسی که از وی خواسته بود تا پایان گفتگوهای صلح نظرسنجی های میدانی را متوقف سازد گفت:” دمیرتاش در دنیای سیاست خام و ناشی است و نمی داند که نظرسنجی در هدایت جریانات سیاسی و اجتماعی چه نقش مهمی دارد. اگر او نیز خود را از نفوذ شاخه نظامی پ.ک.ک نجات داده و در مسیر ارتقای دموکراسی ترکیه فعالیت کند، خواهد فهیمد که تنها در سایه تحلیل نتایج نظرسنجی های گسترده و علمی است که می توان از مطالبات مردم و راه خدمت به آنان مطلع شد.”

منبع:زیریان نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا