خبر های جدید

احتمال از سرگیری مذاکرات صلح حزب اسلامی حکمتیار و دولت کابل

احتمال از سرگیری مذاکرات صلح حزب اسلامی حکمتیار و دولت کابل

مسئول سیاسی حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار از آغاز روند مذکرات صلح میان این حزب و دولت کابل در هفته جاری خبر داد. «غیرت بهیر» مسئول سیاسی حزب اسلامی حکمتیار اعلام کرد: هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار برای از سرگیری مذاکرات صلح به کابل خواهند آمد.

وی اذعان داشت: هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی حکمتیار به رهبری «کریم امین» فردا برای گفت‌وگو با نمایندگان دولت افغانستان وارد کابل می‌شوند. بهیر خاطرنشان کرد: «محمد رسول»، «حاجی عبدالمالک» و «حاجی عتیق‌الله صافی» نیز از دیگر اعضای عالی‌رتبه حزب اسلامی حکمتیار نیز در این هیئت حضور دارند.

مسئول سیاسی حزب اسلامی حکمتیار افزود: امیدواریم تا ادامه روند مذاکرات صلح میان حزب اسلامی و دولت کابل با نتیجه خوبی به پایان برسد. مذاکرات حزب اسلامی حکمتیار و دولت کابل از چهار ماه پیش به این سو آغاز شد اما پس از مدتی گفت‌وگو دو طرف روی یک طرح مشترک به توافق رسیده‌اند.

طرح مورد توافق به دلیل بروز اختلافاتی برسر برخی گزینه‌های آن از سوی دوطرف به نتیجه نهایی نرسید و منجر به ناتمام ماندن روند مذاکرات شد.

پس از توقف روند مذاکرات، اکنون مسئول سیاسی حزب اسلامی از ورود هیئت مذاکره کننده این حزب خبر می‌دهد، با این حال کارشناسان بر این باورند که صلح دولت افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار بخشی از خواسته‌های کابل را برآورده خواهد کرد.

آنها بر این باورند که حزب اسلامی حکمتیار تنها قسمتی از روند صلح و تأمین ثبات در افغانستان است و دولت کابل باید دیگر گروه‌های مخالف خود را از جمله گروه طالبان را نیز برای گفت‌وگوهای مستقیم به میز مذاکرات بکشاند. کارشناسان معتقدند: در صورتی که طالبان نیز به روند مذاکرات صلح مستقیم با دولت کابل بپیوندند می‌توان ادعا کرد که این روند به شکل قابل ملاحظه‌ای در راستای تأمین صلح و ثبات در افغانستان حرکت می‌کند.

این در حالی است که طالبان افغان بیش از پیش بر پیش شرط‌های خود برای ورود به روند مذاکرات مستقیم صلح با دولت کابل اصرار می‌ورزند و نسبت به گذشته بر موضع جنگی خود در افغانستان تأکید می‌کنند.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا