خبر های جدید

۵ خواسته مصر از حماس برای آزادی ۴ عضو گردان‌های قسام

 ۵ خواسته مصر از حماس برای آزادی ۴ عضو گردان‌های قسام

تصاویر لو رفته از زندان زیر زمینی مصر در شهر قاهره پرده از روی واقعیت مربوط به بازداشت ۴ عضو گردان‌های شهید عزالدین قسام شاخه نظامی حماس در این کشور برداشت و نشان داد که دو نفر از آنها در شرایط سخت و ناگوار در این زندان امنیتی به سر می‌برند.
تصویر لو رفته از زندان زیر زمینی مصر در قاهره به دست خانواده های “یاسر فتحی زنون” و “عبد الدایم ابو لبده” دو عضو جوان گردان های قسام رسیده بود و در جریان دیدارهای رهبران حماس با مسئولان سازمان اطلاعات مصر که آخرین مورد از آنها دو ماه قبل برگزار شد، به صورت محرمانه مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود.

طرف میانجی مصری در جریان این دیدارها سرسختی زیادی از خود به خرج داد و به صراحت در آخرین دیداری که میان مسئولان سازمان اطلاعات این کشور و رهبران جنبش حماس برگزار شد، به شکل تندی هر گونه بحث در این زمینه را رد کرد و بررسی این مسئله را به پاسخگویی حماس به سوال های مطرح شده از سوی قاهره درباره مسائلی منوط کردند که فکر می کردند این جنبش باید به آنها جواب دهد.

از جمله مسائلی که سازمان اطلاعات مصر بررسی آنها را به تعویق انداخته بود، همین پرونده ۴ جوان فلسطینی ربوده شده در این کشور بود که قاهره حاضر نشد هیچ گونه اطلاعاتی درباره صرف زنده یا مرده بودن آنها ارائه دهد و به گفته صلاح بردویل از رهبران حماس، سازمان اطلاعات مصر اصل را بر این گذاشته بود که این افراد خاطی هستند.

بردویل تصریح کرد که مصر خواسته ها و شروط غیر قابل اجرایی را در مقابل درخواست حماس برای ارائه اطلاعات درباره سرنوشت این ۴ جوان ربوده شده مطرح کرده بود که نه این جنبش و نه دیگر گروه های فلسطینی نمی توانستند آنها را برآورده کنند.

به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، قاهره در جریان سفر اخیر هیئت حماس متشکل از محمود زهار، موسی ابو مرزوق و نزار عوض الله، به مصر از برخی از این خواسته های خود پرده برداشت، اما حماس این خواسته ها را نوعی “باجگیری غیر مستقیم” قاهره در قبال آزادی این ۴ جوان فلسطینی می داند.

خواسته های مصر از حماس

اولین خواسته مصر از جنبش حماس مشارکت این جنبش در عملیات های امنیتی در داخل منطقه سینا و به ویژه برای مقابله با گروه تروریستی داعش بود که مطمئنا در نهایت منجر به درگیری مستقیم با عناصر این گروه می شود.

دومین خواسته قاهره تشدید تدابیر امنیتی در مرزهای باریکه غزه با اراضی مصر و مشخصا در منطقه رفح بود که حماس نیروی مشترکی را که با حضور مبارزان تمامی گروه های فلسطینی تشکیل شده بود، در مرزهای رفح مستقر کرد و این در حالی بود که نیروهای امنیتی فلسطینی بارها هدف تیراندازی نیروهای امنیتی مصر در نوار مرزی باریکه غزه با اراضی مصر قرار گرفته اند.

مصر همچنین از حماس خواسته بود چند شهروند فلسطینی را که به عقیده قاهره در حملات منطقه سینا دست داشتند، به این کشور تحویل دهد، اما با بررسی اسامی آنها مشخص شد که اسامی آنها در لیست های مربوط به شهروندان فلسطینی ساکن غزه وجود ندارد.

وزارت کشور فلسطین در نوار غزه در واکنش به این درخواست مصر اعلام کرد که این اسامی در لیست های این وزارتخانه وجود ندارند، بلکه برخی از آنها که طرف مصری مدعی دست داشتن آنها در حوادث مربوط به دوران انقلاب ژانویه مصر است، جزء شهدا یا اسرای فلسطینی دربند زندان های صهیونیستی هستند.

چهارمین خواسته قاهره از حماس تحویل دادن تعدادی از شهروندان مصر بود که این کشور مدعی بود در غزه بازداشت شده اند، اما مشخص شد که این افراد اصلا در غزه نیستند، بلکه تعدادی از آنها در جریان حوادث چند سال پیش شبه جزیره سینا کشته شده اند.

مصر همچنین خواستار تحویل برخی خانواده های اصالتا فلسطینی بود که طبق ادعای این کشور در قاچاق کالا از منطقه سینا به غزه دست داشتند، اما سرویس های امنیتی نوار غزه اعلام کردند که اوضاع امنیتی این منطقه را به شکل دقیق زیر نظر دارند.

در همین حال، قاهره در قبال این خواسته های صرفا امنیتی که گروه های فلسطینی نادرست بودن آنها را تایید کردند، حاضر به پاسخگویی به خواسته های انسانی بزرگی مانند بازگشایی گذرگاه رفح و یا آزادی ۴ جوان فلسطینی ربوده شده در منطقه سینا نبود.

اقدامات غیر قانونی مصر

صلاح بردویل تاکید کرد که مصر از این ۴ جوان ربوده شده فلسطینی به عنوان “گروگان” استفاده می کند تا به خواسته ها و سوالات بی پایه و اساس آن پاسخ داده شود.

عبد الله اشعل معاون اسبق وزیر خارجه مصر هم اعلام کرد که اثبات ربوده شدن ۴ جوان فلسطینی و نگهداری آنها در زندان های مصر، جنایتی زشت در حق ملت مصر و نوعی راهزنی، ربایش اتباع خارجی و در عین حال، طفره رفتن از ارائه اطلاعات درباره سرنوشت آنهاست که همگی از لحاظ قانونی جرم محسوب می شوند.

اشعل در گفتگو با الرساله نت تصریح کرد که عملیات های آدم ربایی به اقدامی عادی برای نظام کنونی مصر تبدیل شده است.
وی افزود جنبش حماس در معرض حملات و توطئه های طرف های مختلف عربی قرار گرفته است که سعی دارند آنرا در جنگ های حاشیه ای درگیر و به سرنوشت سازمان آزادی بخش فلسطین “ساف” گرفتار کنند، اما این جنبش مقاومتی، دشمنی جز اسرائیل ندارد و قصد دخالت در جنگ های حاشیه ای نظام های عربی را ندارد.

اشعل تاکید کرد که حماس در مسیر سخت و ناهمواری حرکت می کند و در هیچ برهه ای از تاریخ مثل امروز در معرض توطئه های متعدد قرار نداشته است.

شبکه ماهواره ای الجزیره چند روز پیش تصاویری از “یاسر زنون” و “عبد الدایم ابو لبده” دو نفر از ۴ جوان فلسطینی ربوده شده در منطقه سینا منتشر کرد که در یک زندان سری مصر در نزدیکی وزارت دادگستری این کشور در قاهره نگهداری می شوند.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا