خبر های جدید

اردوغان در سازمان ملل چه گفت؟

 اردوغان در سازمان ملل چه گفت؟

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که دنیا محکوم به اطاعت صرف از این پنج کشور نیست. اردوغان در نطق خود گفت: وجاهت سازمان ملل نیاز به بازسازی دارد و باید شورای امنیت این سازمان به گونه‌ای بازسازی شود که بتواند وجهه نمایندگی خود (از ملت ها) را حفظ کند.

رییس جمهور ترکیه افزود: تا زمانی که وجهه شورای امنیت که مسئول برقراری صلح و امنیت بین المللی است، بازسازی نشود؛ تلاش های به کار گرفته شده سازمان ملل در این راستا به هیچ معنا به هدف نخواهد رسید. بنابراین من این حقیقت را در هر فرصت و در هر همایش بین المللی به افکار عمومی اعلام می‌کنم؛ که «جهان بزرگ تر از پنچ کشور است.

رئیس جمهور ترکیه ضمن درخواست برای اجرای راهکار دو دولتی و تاسیس کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی، هدف از عملیات سپر فرات در شمال سوریه را ایجاد منطقه امن عنوان کرد.

عراق، سوریه و کشورهای بسیار دیگری در قرن بیست‌ویکم از جنگ و تروریسمی که صدها هزار نفر را به کام مرگ کشانده آسیب دیده‌اند. ترکیه در معرض اقدام کودتای مخربی که توسط فتح‌الله گولن رهبری شده بود، قرار گرفت. اگر من امروز اینجا ایستاده‌ام، به لطف موضع قوی و با عزت مردم ترکیه است.»

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به بحران سوریه که به سال ششم خود نزدیک می‌شود، اظهار داشت تا کنون ۶۰۰هزار نفر در درگیری‌ها کشته شده‌اند، ۱۲ میلیون نفر از خانه خود آواره شده و ۵ میلیون نفر نیز در کشورهای دیگر مأوا گزیده‌اند. ترکیه نیز میزبان ۳ میلیون آواره سوری است.

جامعه بین‌الملل فقط به اعداد و ارقامی که درباره آوارگانی که به مدت طولانی در حال فرار هستند، گوش می‌دهد و از تمام کشورهای اروپایی و جامعه جهانی که مهاجران سوری را تهدید می‌دانند، ورای سیم‌های خاردار و دیوارهای بلند، به دنبال صلح باشید .

سپر فرات با عنوان اهمیت دادن به تمامیت ارضی سوریه و تشکیل اتحاد سیاسی است. حمایت ترکیه از معارضان سوریه با هدف برقراری دوباره ثبات و صلح در منطقه است اما درخواست‌های ترکیه برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه، ناشنیده باقی مانده است. ترکیه عملیات سپر فرات را برای ایجاد منطقه امن در مرزهایش با سوریه آغاز کرده، تا چه زمانی سازمان ملل و شورای امنیت می‌خواهد سیاست “تسلیم یا کشته‌شدن” دولت سوریه را تحمل کند؟

عملیات موصل باید با ملاحظات لازم برای حساسیت مردم این منطقه جهت جلوگیری از بحران انسانی جدید انجام شود. اجازه دادن به مردم فلسطین برای زندگی کردن در یک فلسطین مستقل به پایتختی قدس شرقی تحت راهکار دو دولتی، یک باید برای جامعه جهانی است که در قبال کودکان فلسطینی انجام شود.

اسرائیل نیز باید به قداست حرم الشریف احترام گذاشته و نقض حرمت آن را پایان دهد. ما از عادی سازی روابطمان با اسرائیل جهت تسهیل فرایند صلح و حل مشکلات اقتصادی و انسانی فلسطینیان بهره خواهیم برد.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا