خبر های جدید

خشم مردم شرق آسیا از رفتار غیرانسانی علیه مسلمانان میانمار

خشم مردم شرق آسیا از رفتار غیرانسانی علیه مسلمانان میانمار

مسلمانان کشورهای شرق آسیا که از رفتار غیرانسانی دولت میانمار علیه اقلیت مسلمان این کشور به شدت خشمگین هستند به شیوه‌های مختلف به این موضوع اعتراض کردند. در داکا، پایتخت بنگلادش، حدود ۵ هزار مسلمان پس از برپایی نماز جمعه، تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند. در کوالالامپور پایتخت مالزی، در جاکارتا پایتخت اندونزی و همچنین در بانکوک پایتخت تایلند صدها نفر تظاهرات کردند.

نماینده سازمان ملل در بنگلادش نیز اعلام کرد که دولت میانمار به عملیات پاکسازی نژادی علیه اقلیت مسلمان مبادرت کرده است. هزاران تن از شهروندان مسلمان میانمار طی هفته های اخیر به بنگلادش گریخته اند.

در همین خصوص مالزی دیروز اعلام کرد که سفیر میانمار را به منظور اعلام اعتراض به عملیات پاکسازی علیه مسلمانان این کشور فرامی خواند. وزارت خارجه مالزی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که کشور متبوعش از دولت میانمار می خواهد تمام تدابیر لازم برای مهار روند پاکسازی نژادی علیه مسلمانان روهینگا در ایالت “راخین شمالی” را اتخاذ کند.

گزارش سازمان ملل حاکی است، خشونت های جاری در میانمار، از زمان آغاز عملیات نظامی ارتش در ایالت “راخین”، به کوچ اجباری ۳۰ هزار تن و کشته شدن ده ها هزار نفر منجر شده است.

گفته می شود ارتش میانمار در واکنش به سلسله حمله هایی که از اوایل اکتبر به مراکز پلیس این کشور صورت گرفته، عملیات پاکسازی نژادی علیه مسلمانان این کشور را شروع کرده است. برخی از مسلمانان روهینگایی که موفق به عبور از مرز شده اند از جنایات فجیع سربازان میانمار شامل کشتار، شکنجه و تجاوز در غرب کشور خبر داده اند. در این منطقه از میانمار هزاران تن از اقلیت روهینگا زندگی می کنند.

پیش از این نیز دولت میانمار مرتکب پاکسازی نژادی علیه اقلیت روهینگا شده بود. در آن زمان دولت این کشور در دست نظامیان بود. از اواخر مارس سال گذشته “سان سو شی”، برنده جایزه صلح نوبل، پس از برگزاری انتخاباتی تاریخی در میانمار، قدرت را در این کشور به دست گرفت. وی از زمان آغاز این دوره از خشونت ها، هیچ موضع جدی در این باره اتخاذ نکرده است.

دولت میانمار هیچ قدرت و نفوذی در ارتش ندارد، و وزارت کشور و به ویژه مرزها، همچنان در سیطره ارتش است.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا