زن خانوادهمطالب جدید

مولفه های خانواده سعادتمند و سالم

مولفه های خانواده سعادتمند و سالم

نویسنده : دکتر محمود ویسی، استاد دانشگاه مذاهب تهران

خانواده یکی از مهمترین ارگان جامعه است که سلامت آن نقش اساسی در پیشبرد اهداف جامعه و سیر متعالی آن دارد.

لذا توجه به چگونگی تشکیل خانواده سالم با حفظ حدود و ارزش‌ها گامی بزرگ در بسترسازی در راستای شکوفایی استعدادهای بالقوه موجود در آحاد جامعه می‌باشد.

مؤلفه‌ی تشکیل‌دهنده یک خانواده با استناد به آموزه‌های قرآنی به اختصار عبارتند از ۱- تعارف ۲- تفاهم ۳- تعاون

عنصر تعارف یعنی شناخت متقابل زن و مرد به عنوان دو رکن اصلی تشکیل دهنده خانواده نقش اساسی در شروع موفق تشکیل یک خانواده سالم دارد.

این شناخت محصول تجانس فکری- روحی، اخلاقی، جفرافیایی، خانوادگی و… زن و مرد نسبت به یکدیگر می‌باشد. هرگونه عدم تجانس در زمینه‌های مورد بحث منجر به ضعف تعارف زن و مرد می‌گردد
و لذا رکن دوم یعنی تفاهم زمانی محقق می‌گردد که تعارف از عمق لازم برخوردار باشد. زیرا فهم متقابل زن و مرد از همدیگر زمانی اتفاق می‌افتد که آن دو از شناخت متقابل ابعاد گوناگون شخصیت یکدیگر برخوردار باشند و از نقاط ضعف و قوت همدیگر اطلاع کافی داشته باشند تا در راستای تدوین استراتژی موفق برای تبدیل ضعف‌ها به قوت گام بردارند و تلاش‌هایشان مکمل و مثمر ثمر واقع گردد.

تفاهم به معنی فهم درست از یکدیگر که شکل‌دهنده میزان انتظارات معقول می‌باشد و می‌تواند از تنش‌ها در حوزه‌های گوناگون پیشگیری کند.

مراحل شکل‌گیری بحران‌های خانوادگی عبارتند از تنش، تشنج و بحران که می‌توان با برنامه‌ریزی درست و به موقع و بهره‌برداری از شناخت و فهم متقابل از یکدیگر از تبدیل تنش‌ها به تشنج و نهایتاً شکل‌گیری بحران جلوگیری نمود.

خانواده‌ای که به دنبال تبدیل نقاط ضعف یکدیگر به قوت هستند لازم است که پیوسته به جای مُچ‌گیری از یکدیگر دستگیری کنند چون خداوند دستگیر بندگان است و بندگانش را نیز چنین می‌خواهد که دستگیر یکدیگر باشند و الله فی عون العبد ما کان العبد فی عون اخیه (حدیث صحیح رواه مسلم)

لذا با شکل‌گیری عنصر تعارف و تفاهم در میان ارکان اصلی خانواده (زن و مرد) زمینه برای همکاری براساس برّ و تقوی فراهم می‌آید و رکن سوم از ارکان تشکیل‌دهنده یک خانواده سالم و موفق که همانا تعاون براساس برّ و تقوی است جان می‌گیرد.

پس بیاییم با بازنگری و واکاوی مؤلفه‌های تشکیل‌دهنده خانواده در اتخاذ تصمیمات برای تبدیل ضعف‌ها به قوت و جلوگیری از بروز بحران‌های فکری- روحی- اخلاقی- اجتماعی و… موفق‌تر عمل کنیم و با در انداختن طرحی نو فلک را سقف بشکافیم و دست به کاری بزنیم که غصه‌ها و غم‌ها رخت بربندد و جای خود را به نشاط و شادی و بالندگی برهند.

منبع اندیشکده @AndishkadehDin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا