زن خانوادهمطالب جدید

نکاتی برای اهمیت به قضیه زنان و نقش زنان در جامعه

نکاتی برای اهمیت به قضیه زنان و نقش زنان در جامعه

نویسنده : دکتر مثنی امین الکردستانی /ترجمه: عبدالظاهر سلطانی

توصیه های زیر را مطرح کنم تا مسلمانان بتوانند با مبارزه طلبی های فرهنگی و اجتماعی جهانی سازی روبه رو شده و جایگزینی فرهنگی مناسب ارایه دهند:

  1. باید اندیشه، فرهنگ، قوانین و مقررات خود را به طور کامل بازنگری و آن ها را از هر نوع تبعیض ظالمانه نسبت به زن پاک سازیم تا بتوانیم با دست پر با اندیشه های غربی روبه رو شده و مجال نگذاریم تا قضایای زن در کشورهایمان با دیدگاه ها و راهکارهای دیگران درمان شود.
  2. باید جامعه، مراکز، خانواده و همه کردارهایمان را از تبعیض و ستمگری پاک سازیم، جون این نخستین گام علمی و مهمی است که پیامد و بازتاب پیشین است.
  3. در راستای باز نگری و چاره اندیشی قبلی، باید ابزار عملی و قانونی فراهم گرددتا برنامه های اصلاحی ما ضمانت اجرایی یابند، همانند دادگاه های ویژه، هیئت های نظارت، قوانین بازدارنده برای کسانی که قانون می شکنند یا حقوق زن را بازیچه قرار می دهند، اصلاح قوانین خانواده تا هم شرعی و هم امروزی باشند، محدود کردن امور اختیاری همانند طلاق و چند همسری و گذاشتن شرایط برای آن ها و فعال کردن قانون حکمیت که در قرآن آمده تا مشکلات زوجیت درمان گردد.
  4. در چارچوب این اصلاحات باید همه ی مردم نیز متوجه این امر و اهمیت و ابعادش باشند. و باید پیش از همه دعوتگران به درک کافی برسند و ضرورت جریان را جس کنند، تا آن گاه دیگران را فرا خوانند.
  5. باید مراکز تربیتی، فرهنگ سازی و توسعه عمومی، نیز سامان یابند، به ویژه خانواده که باید به آن توجه جدی شود تا بتوانند به درستی نقشش را ادا کند، در زنان عقده ی کاستی، سستی، نپرورانند. مساجد و سخنرانی ها، کلاس ها، و جلساتشان نیز باید بازسازی شوند، رسانه ها و برنامه ها تأثیر شگفت انگیزشان باید مورد توجه دوباره قرار گیرند، برنامه های آموزشی و درسی نیز باید در مدارس و دانشگاه ها که نقش بنیادینی در ساختار جامعه دارند اصلاح شوند.
  6. اندیشه کنونی دینی که سنگ زیرین جنبش های اسلامی ماست، باید بازنگری شود، این جنبش ها بایستی قضیه زن را ژرف تر بفهمند و به نقش قاطع زن در همه کشمکش های اجتماعی یا سیاسی در هر تحول ریشه ای و واقعی، توجه ویژه داشته باشند.
  7. این جنبش ها باد در برنامه ریزی، تشکیلات، فعالیت ها، چشم اندازها و تصمیم گیری ها از تبعیض منفی بر ضد زنان بپرهیزند، باید مردان از کنار گذاشتن، دور کردن و به حاشیه راندن زنان دوری کنند و برخی کارها را که با نص قاطع شرعی مخصوص مردان نسبت به زنان هم بسیارند، در در جه دو در درون حرکت های اسلامی نیست.
  8. این جنبش ها نباد به دام تندروی و کند روی بیفتد و مردم را در اختلافات فقهی مذاهب گرفتار کنند؛ چیزی که خدا مقرر نفرموده است.
  9. باید میزان مشارکت زن در رستاخیز فرهنگی مان را باز نگریم و پیامدهی منفی و بازتاب های واپسگرایی، بیسوادی و دوری زن از دین را بر بنیان و کیان مان بررسی کنیم تا ببینیم او چه نقشی در جامعه دارد.
  10. یابد هر چه زودتر سازمان ها و انجمن ها ی زنان و جوانان را تشکیل دهیم، و نیز مراکزی که به جمعیت، آمار، تولید مثل، بهداشت، حقوق بشر، محیط زیست، توسعه و رشد روستاها، و… اهتمام ورزند، تا همه ی این موارد را با دیدگاه های اسلامی ریشه دار و نگرش های ملی پیراسته، درمان کنیم.

———————

نام کتاب: فمنیسم، جنبش های آزادی بخش  زنان / تألیف: دکتر مثنی امین الکردستانی /ترجمه: عبدالظاهر سلطانی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا