خبر های جدید

راز تیرگی روابط مصر و عربستان چیست؟

راز تیرگی روابط مصر و عربستان چیست؟

روزنامه البناء چاپ لبنان در یادداشتی با بررسی علل تیرگی روابط مصر و عربستان نوشت: روابط مصر و عربستان در مرحله دشواری به سر می برد، البته روابط دو کشور از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان در عربستان، هیچگاه مطلوب و حسنه نبوده است و علت آن “گرایش‌های اخوانی” ملک سلمان است.

در این یادداشت آمده است: دو کشور در چند سال گذشته تلاش کرده اند تیرگی روابط را پنهان کنند هرچند آنجا که به منافع آن دو مربوط می شده، از آشکار ساختن این تیرگی ابایی نداشته اند. تیرگی روابط مصر و عربستان در حالی است که دو کشور به یکدیگر نیازمندند، مصر به کمک مالی و نفتی عربستان نیازمند است و عربستان به حمایت و همراهی مصر برای تامین امنیت خود در خلیج فارس.

البناء نوشت: منابع عربی که سیر روابط مصر و عربستان را پیگیری می کنند به این روزنامه گفته اند که مصر با دیده شک و تردید به تایید اخوان المسلمین از طرف مقامات سعودی نگاه می کند. این منابع معتقدند سیاست عربستان در سوریه به نفع جماعت اخوان المسلمین است، همانگونه که در یمن و لیبی نیز چنین است.

به گفته منابع عربی، مقامات مصر زمانی به این باور رسیدند که نباید به عربستان به عنوان همپیمان اعتماد کنند که سلمان بن عبد العزیز آل سعود، پادشاه عربستان پایان ماه ژوئن از “یوسف قرضاوی” مخالف مصری و مفتی قطر در کاخ الصفا استقبال کرد، موضوعی که خشم مصر را در پی داشت، زیرا قرضاوی همواره مردم مصر را به سرنگون کردن دولت سیسی دعوت می کند و این در حالی است که دادگاه های مصر قرضاوی را به اعدام محکوم کرده اند و دولت مصر، جماعت اخوان المسلمین را دشمن نخست خود می داند.

به نوشته این روزنامه، سیاست عربستان در برخورد با کشورهای عربی، به نفع اخوان است و همین مسئله مصر را واداشته تا برای مقابله با اخوان المسلمین، همپیمان امارات عربی متحده شود. به همین علت مصر همان موضع سوریه را برضد اخوان المسلمین و در مقابله با ترکیه دارد و به همین علت است که عبدالفتاح سیسی، طرف دشمنان عربستان را در کشورهای عربی از جمله در سوریه گرفته است و این در حالی است که پس از تحولات اخیر در لیبی، اعتماد به نفس سیسی و باور او به توانمندی مصر برای بی نیازی از حمایت عربستان، افزایش یافته است.

منبع: دولت بهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا