جوانانزن خانوادهمطالب جدید

قبل از خواستگاری و نکات لازم برای انتخاب همسر

قبل از خواستگاری و نکات لازم برای انتخاب همسر

نویسنده : دکتر جاسم المطوع / ترجمه : عبدالله احمدی(شنۆ)

بعد از گذشت چندین سال از ازدواجشان ، زنی پیش من آمد واز اخلاق و انحرافات و خطاهای شوهرش گلایه داشت ، وبه من میگفت که بعد از دوهفته از ازدواجمان پی بردم که دارای انحرافات بسیاری است ، اما ساکت شدم و صبر پیشه کردم .

از آن زن پرسیدم که ازدواجتان چگونه بود ؟ آیا وقت که میخواست توراعقد کند آیا از اخلاق او سوال نکردی ؟ زن گفت : چرا سوال کردیم و به ما گفتند که پدر و مادرش آدمهای خوبی هستند و ایشان هم از خانواده محترمی دارند ؛ واین شد که پدرم باازدواج من راضی شد.

به آن زن گفتم : سوالاتی که فرمودی برای زمان پدر ومادرت مناسب بوده؛ درگذشته فرزندان بعداز ازدواج کنار پدر ومادر خود میمانندندو تحت تربیت والدین بودند ؛ اما امروز روزگار فرق کرده ، پدر کار میکند و مادر کار میکند و کارهای خانه را مستخدم انجام می دهد و بچه ها با دوستان خود بازی میکنند و بیشتر مشغول بازیهای الکترونیکی هستند ؛ وهیچ جایگاهی برای پرورش فرزندان از سوی والدین باقی نمانده .

زن گفت : اخلاق پدر و مادر شوهرم خیلی عالی است ، اما شوهرم در دوگانگی ضرب المثل مردم شده ، پیش پدر ومادرش اخلاقی دارد و وقتی که به خانه برمیگردد طور دیگری است ؛

به آن زن گفتم : خیلی خوب صبر پیشه کن ؛ وچند راهکار تابتوانی از این بحران نجات یابی ؛ هدف از خطبه عقد شناحت بین طرفین  است ؛ واین مهم تحقق نمییابد مگر هردو طرف معلومات کاملی از یکدیگر داشته باشند ؛ ومن چندین سوال هنگام خطبه عقد جمع آوری کرده ام ؛ تا طرفین هنگام خواستگاری از یکدیگر بپرسند ونتایج این سوالها خوب بوده واما سوالها؟

۱- هدف و آرزوهایت در زندگی چیست ؟

۲- علاقه شما با والدین چطور است ؟

۳- آیا ضروری میدانی که اولین سال ازدواج اولاد داشته باشی ؟

۴-آیا از مشکلات جسمی و اخلاقی خود رنج میبری ؟

۵- آیا فردی اجتماعی هستی و دوستان شما چه کسانی هستند؟

۶- هدفت از ازدواج چیست ؟

۷- اوقات فراغت را چگونه سپری میکنی ؟

۸- دوست داری شریک زندگیت چه صفاتی را داشته باشد ؟

۹- آیا کار خیر و پسندیده را دوست داری ؟

تمام سوالات مطرح شده در بالا خود دارای حکمتی و اهدافی هستند تابتوان طرف خود را بشناسیم و بوسیله آن حکم دهیم .

وباید طرف در کمال صداقت جواب سوالها را بدهد ، چندین سوال معمولی که آیا مسکن و شغل داری ووو.. ومیشود جواب سوالات بالا را از شبکه های مجازی هم از طرف پیدا کرد و گرفت چون ” از کوزه همان برون تراود که اندروست “.

وقت خواستگاری اگر با مطرح کردن سوالات بالا و کسب معلومات موفق شدیم ، در ازدواج هم موفق میشویم ( من حسنت بدایته حسنت نهایته ): هر کس اول خوب باشد آخر هم خوب است .

خانواده ای رامیشناسم که خیلی خوشبخت هستند و ۲۵ سال است که تشکیل خانواده داده اند ، به من گفتند که سر خوشبختی و پیروزی ما در ازدواج ، فقط وقت خواستگاری با همدیگر متفق شدیم که هیچ اختلافی نباید  بیشتر از ۲۴ ساعت دوام داشته باشد ؛ واز ا

آن زمان تا حالا ملتزم به آن شرط هستیم و ما خوشبختیم .

وخانواده دیگری وقت خواستگاری متفق شدند که هیچ اختلافی بر سر دنیا و مادیات نداشته باشند و تنها اختلاف انها بر سر آخرت و دین باشد ؛ واین اتفاق سبب پیروزی ازدواج آنها شده است.

بعد از موارد فوق باید طرف خواستگار را سنجید ؛ وقتی که نگاه میکند وقتی حرف میزند ، آیا در حرف زدن موفق است یا خیر و بعد از اطرافیان بخواهیم که مارا در این امر کمک کنند ؛ ودر آخر نماز استخاره یادمان نرود.

بعضی از جوانان شروطی برای همسر خود دارند ، که شاید متاسب والدین نباشد و آن هم  ؛ “زیبایی و ثروت ” است ؛ که این ذوق انسان است  باید والدین خواسته آنها را مد نظر داشته باشند و ولی مسئله دین را به یاد فرزندشان بیاورند ، که اگر همسر آینده دین داشته باشد ؛ انشاء الله مشکلی نخواهند داشت ؛ برای همین است که پیامبر اکرم ص جوانان را مورد خطاب قرار می دهند :

( تنکح المرأه لمالها و جمالها و حسبها ولدینها ، فاظفر بذات الدین تربت یداک ):

 بازنی ازدواج کنید که جمال و مال و طایفه و دین داشته باشد ؛ جنبه دین را در نظر بگیر که پشیمان نخواهی شد .

ودر مورد جوانان پیامبر اسلام ص میفرمایند ( إذا جاء کم ممن ترضون دینه و خلقه فزوجوه ):

اگر جوانی به خواستگاری دخترتان آمد؛ اگر دین و اخلاق داشت به او بدهید .

در هردو حالت بالا دین موجود است و دین دربرگیرنده اخلاق و روشت است.

مهم آن است که عجله به خرج ندهیم خطبه عقد را به پشیمانی تبدیل نکنیم و تمام و کمال معلومات را از طرف خود کسب کنیم و بعد اجازه خواستگاری و قرار و مدار فراهم آوریم و ما هم به همه کسانی که در آستانه ازدواج و زندگی مشترک قرار دارد میگوییم ( این ازدواج برشما مبارک باشد )  ومارا در جشن ازدواج خویش دعوت کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا