خبر های جدید

قلم عفو بر ۳۰ سال حیات یک دیکتاتور

قلم عفو بر ۳۰ سال حیات یک دیکتاتور

در پی انقلاب مردم مصر جهت سرنگون کردن حکومت ۳۰ ساله حسنی مبارک، دادگاه عالی این کشور مبارک را از آخرین اتهام نیز تبرئه کرده و او به زودی از زندان آزاد می شود.

«بی‌گناه است»؛ ۷۳‌ ماه پس از انقلاب ۱۸ روزه مردم مصر و کشته شدن حداقل ۹۰۰ نفر، چکش قاضی با اعلام نهایی این حکم درباره دیکتاتوری که ۳۰ سال یک تنه قدرت مطلق را در قاهره در اختیار داشت همه رویاها و آرمان‌های انقلابیون این کشور را فرو ریخت.
پس از ۶ سال فراز و نشیب، عالی‌ترین دادگاه تجدید نظر مصر مبارک را از اتهام مسئولیت داشتن در کشتار معترضان این کشور در جریان اعتراض‌های سال ۲۰۱۱تبرئه کرده تا آخرین حکم لازم هم برای قسر در رفتن دیکتاتور مصر از مجازات صادر شود. دادگاه تجدید نظر درخواست وکلای خانواده صدها نفری که به‌دست نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌های مبارک کشته شده‌اند را برای بازگشایی پرونده رئیس‌جمهور سابق مصر رد کرده است.

حکم دادگاه فرجام نهایی اعلام شده و به‌معنای آن است که حسنی مبارک حالا می‌تواند آزاد شود و مانند شهروندی پاک و بی‌گناه به هر کجا برود. حکم آزادی مبارک در حالی امضا می‌شود که گروه زیادی از انقلابیون ازجمله رهبران اخوان‌المسلمین و محمد مرسی، نخستین رئیس‌جمهور دمکراتیک این کشور در زندان‌های مخوف به‌سرمی‌برند.

تخمین زده می‌شود که در جریان انقلاب ۱۸روزه مصر که استعفای مبارک در ۱۱فوریه ۲۰۱۱را به‌دنبال داشت حداقل ۹۰۰نفر از مردم این کشور در شهرهای مختلف از قاهره تا اسکندریه و سوئز کشته شده‌اند. براساس گزارش عفو بین‌الملل ۶هزار نفر هم در جریان انقلاب مصر مجروح و معلول شدند. مبارک تنها به اتهام مسئولیت داشتن در کشتار ۲۳۹نفر از این افراد متهم شده بود.

او در سال ۲۰۱۲به این اتهام به حبس ابد محکوم شد اما نخستین دادگاه تجدید نظر حسنی مبارک در ژانویه ۲۰۱۳ تشکیل شد و در جریان آن دیوان‌عالی مصر پس از رسیدگی به درخواست تجدید نظر وکلای رئیس‌جمهور پیشین و ۲پسرش، احکام حبس را که توسط دادگاه بدوی صادر شده بود نقض کرد. این دادگاه دستور رسیدگی مجدد به تنها اتهام باقیمانده در پرونده اتهامی حسنی مبارک را داد. مبارک ۸۸ساله که اصرار دارد تاریخ از او به‌عنوان وطن‌پرستی یاد می‌کند که با از خودگذشتگی به کشور خود خدمت کرده از سال ۲۰۱۲در بیمارستان نظامی بوده است.

فضایی بسته‌تر از گذشته
عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور فعلی مصر را بسیاری هموار‌کننده مسیر تبرئه مبارک و آزادی او می‌دانند. او در سال ۲۰۱۳دست به کودتا زد و محمد مرسی و اخوانی‌ها را از قدرت برکنار کرد. رهبران اخوان‌المسلمین همه به دستور او بازداشت و به زندان افتادند. سیسی سرانجام این حزب را به‌طور کامل منحل کرد تا حتی تندتر از دیکتاتور سابق مصر برای حذف آنها عمل کند. از زمانی که سیسی با اعلام حمایت مبارک نامزد و سپس رئیس‌جمهور مصر شد خانواده دیکتاتور سابق نفس راحتی کشیدند.

علاء و جمال، پسران مبارک هم که در چندین پرونده ازجمله فساد مالی ۱۷٫۹میلیون دلاری متهم بودند در ژانویه سال ۲۰۱۶تبرئه و آزاد شدند. در سال ۲۰۱۴اعلام تبرئه مبارک در پرونده‌های دیگرش باعث اعتراض‌های عمومی و تظاهرات شد اما اکنون فضای سیاسی مصر به قدری بسته شده است که کسی جرأت اعتراض ندارد.

نشریه نیوزویک در گزارشی در این رابطه اعلام کرده که اکثریت مصری‌ها اعتقاد دارند که شرایط سیاسی در مصر اکنون حتی از دوران مبارک هم بدتر شده است. با این حال گفته می‌شود که مسئله آزادی مبارک ماجرای ساده‌ای نیست و مقام‌های مصر در این رابطه همچنان نگران هستند.حکم دادگاه، مبارک را بی‌گناه اعلام کرده است اما هنوز مشخص نیست مردم مصر و تاریخ درباره او چه قضاوت خواهند کرد.

منبع: ایران آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا