خبر های جدید

پروفسور کردستانی در فهرست دانشمندان برتر دنیا قرار گرفت

پروفسور کردستانی در فهرست دانشمندان برتر دنیا قرار گرفت

دکتر عبدالله سلیمی استاد کردستانی و از اساتید تمام وقت دانشگاه کردستان در تازه‌ترین اعلام پایگاه استنادی طلایه‌داران علم تامسون رویترز (ISI-ESI) که بر اساس فعالیت ۱۰ سال اخیر پژوهشگران به ارائه فهرستی از دانشمندان برتر دنیا می‌پردازد به عنوان عضوی از یک درصد دانشمندان برتر دنیا و یکی از نخبگان برجسته علمی جهان معاصر معرفی شد.

براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه کردستان پایگاه استنادی طلایه داران علم تامسون رویترز (ISI-ESI) به ارائه فهرستی از دانشمندان برتر دنیا می پردازد که هر دو ماه یکبار براساس آخرین تحولات در شبکه علم بین الملل روزآمد می شود. مرجعیت علمی مبنای گزینش دانشمندان برتر در پایگاه طلایه داران علم است.

بر اساس اطلاعات استخراج شده در مجموع ۲۲۸ ایرانی طلایه داران علم هستند که از این تعداد ۱۳۹ دانشمند برتر کشور متعلق به دانشگاه های وابسته به وزارت علوم هستند و دانشگاه های صنعتی هم ۴۰ نفر از نخبگان علمی کشور را پرورش داده اند و سهم دانشگاه های علوم پزشکی ۳۷ نفر است.
پژوهشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور نیز ۳ نفر از دانشمندان برتر بین المللی را به خود اختصاص داده اند. سهم دانشگاه آزاد اسلامی در این فهرست ۹ نفر است.
دانشگاه تهران با ۳۶ نفر دارای بیشترین تعداد دانشمند برتر در بین دانشگاه های کشور است. دانشگاه های تربیت مدرس و صنعتی شریف به ترتیب با ۱۸ و ۱۶ نفر در رتبه های بعدی قرار دارند.
دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز با ۱۸ محقق و دانشمند در رده های بالای این فهرست قرار دارند. دانشگاه های علم و صنعت ایران، شیراز و صنعتی اصفهان هر کدام با ۸ دانشمند، دانشگاه های شهید بهشتی و صنعتی امیرکبیر هر کدام با ۷ نفر در رتبه های بعدی دانشمندان برتر بین المللی قرار دارند.
در میان دانشگاه های کشور دانشگاه فردوسی مشهد با ۶ نفر، تبریز با ۵ نفر، دانشگاه های اصفهان، بوعلی سینا، کاشان، رازی، صنعتی نوشیروانی بابل، علوم پزشکی اصفهان، مازندران، علوم پزشکی بقیه الله (عج) هر کدام با ۴ نفر در رده دانشمندان برتر بین المللی دارند.
۴ دانشگاه و مرکز پژوهشی از جمله پژوهشگاه دانش های بنیادی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه سمنان و دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته دارای ۳ دانشمند بین المللی هستند.
۱۰ دانشگاه و مرکز پژوهشی از جمله دانشگاه شهیدباهنر کرمان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه یاسوج، دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه یزد دارای ۲ دانشمند برتر بین المللی هستند.
۱۴ دانشگاه و مرکز پژوهشی در این فهرست تنها دارای یک نفر دانشمند بین المللی در جمع برترین دانشمندان یک درصد برتر دنیا هستند از آن جمله می توان به پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه الزهراء (س)، دانشگاه کردستان، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ، دانشگاه مالک اشتر، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، دانشگاه زنجان، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان اشاره کرد.
مرجعیت علمی براساس تعداد ارجاعات صورت گرفته به پژوهش های پژوهشگران تعیین می شود،ارجاعات یا استنادها بیانگر میزان استفاده از نتایج پژوهش های منتشر شده هستند. هر چقدر تعداد استنادهای صورت گرفته به پژوهش های یک محقق بیشتر باشد، کیفیت پژوهش های وی بالاتر بوده و این پژوهش ها از طرف جامعه علمی بیشتر پذیرفته شده اند.
ISI برای انتخاب دانشمندان یک درصد برتر دنیا، تعداد استنادهای صورت گرفته به پژوهش های محققان دنیا در ۱۰ سال اخیر را شمارش کرده و این محققان را در ۲۲ رشته موضوعی طبقه بندی می کند. سپس این محققان براساس تعداد استنادهای دریافتی به صورت نزولی مرتب سازی می شوند و یک درصد برتر از هر رشته به عنوان دانشمندان برتر انتخاب می شوند.
گفتنی است پروفسور عبدالله سلیمی سال ۱۳۴۶ در شهرستان بانه متولد شد، کارشناسی را در رشته شیمی محض از دانشگاه مازندران در سال ۱۳۶۹ کارشناسی ارشد را در رشته شیمی تجزیه از دانشگاه تبریز در سال ۱۳۷۲ دکترا را در رشته شیمی – تجزیه از دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۷۷ به پایان رساند و از از سال ۱۳۷۷ تا به امروز در دانشگاه کردستان مشغول به تدریس هستند که در تازه‌ترین اعلام پایگاه استنادی طلایه‌داران علم تامسون رویترز (ISI-ESI) که بر اساس فعالیت ۱۰ سال اخیر پژوهشگران به ارائه فهرستی از دانشمندان برتر دنیا می‌پردازد به عنوان عضوی از یک درصد دانشمندان برتر دنیا و یکی از نخبگان برجسته علمی جهان معاصر معرفی شد.

منبع: کردپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا