تربیت فرزندان

هدف از پرورش جوانان

هدف از پرورش جوانان

استاد فتحی یکن

علت آنکه اسلام به خاطر تحقق اهدافش توجه زیادی به طبقه ی جوان نشان می دهد تنها بر این اساس نیست که آنان دارای شور «مبارزه و انقلاب » بوده و بهتر تاب تحمل مشکلات را دارا می باشند ،مسئله خیلی مهمتر از این است زیرا قبل از هر کاری اسلام می خواهد سرشت و صفت «التزام و ارتباط »با احکام و قوانینش در میان نسل جوان صورت واقعی و عملی پیدا کند و جمعی براستی مسلمان پرورش بیابند …

با قاطعیت می توان ادعا نمود که نسل جوان در ارتباط با اسلام دارای همه چیز و منهای اسلام فاقد هر گونه ارزشی هستند. زیرا نسل جوان در راستای ایمان و احساس مسئولیت در ارتباط با اسلام همه ی وجودش فداکاری ،خیر خواهی ،و سازندگی خواهد بود ،اما بدون اسلام همچون درخت شوم و بی برکتی است که ثمره ی آن چیزی بغیر از تیره روزی و بدبختی برای خود و دیگران نخواهد بود …

نسل جوان نیروی بسیار عظیمی است که اسلام آن را در خدمت «خیر و صلاح»و آبادانی جهان بکار می گیرد ،اما متأسفانه دیگران این نیرو را در جهت نابودی بشریت مورد بهره برداری و در واقع سوءاستفاده قرار می دهند .

در صد بسیار زیادی از جامعه های امروزی را نسل جوان تشکیل می دهد اما متأسفانه باید گفت که بیشتر آنان نسبت به مسؤلیت های دینی و اجتماعی خود بی توجه می باشند و در شب تاریک بی خیالی و لاابلیگری سرگردان بوده و سر در بیابان بی مسؤلیتی نهاده اند .

یکی به خاطر پوچی و بی شخصیتی همچون میمون به تقلید از بیگانگان پرداخته و جذب فرهنگ حیوانی دشمنان انسانیت گردیده !

جوانی دیگر هنوز که هنوز است رشد فکری و عقلی چندانی ننموده جذب رفتار های ناشایست همچون ولگردی ، مسخرگی ، مردم آزاری و پوشیدن لباسهای زشت و بی مزه شده است .

شب نشیتی های که بیشتر به گردهمائی ابلیسان می ماند و در آنجا دیگر شیطان است که تصمیم می گیرد نیز گروهی را به گرداب گناه گرفتار کرده است …

دامهای به ظاهر زیبای که یهود و دیگر دشمنان بشر و انسانیت ،از قبیل تماشای فیلمها ی مبتذل و عکس و مجلات خلاف عفت و…بر سر راه سعادت جوان پهن نموده اند بلای دیگری است که عده ای دیگر اسیرش شده اند …

و گروهی دیگر به وسیله ی اندیشه های انحرافی و نیرو های اهریمنی به خدمت گرفته شده ،احزاب کفر و شیطانی آنها را در طور تشکیلات و شعارهای فریبنده ی خویش به اسارت می گیرند و وسیله ی ویرانی سرمایه های مادی و معنوی جامعه ی خویش قرار می دهند …

 

براستی پرورش نسل جوان در راستای تحقق چه اهدافی است ؟

 

 

نظرات و برداشتهای گوناگونی در رابطه با هدف از «پرورش و آماده سازی »نسل جوان و کاری که آنها باید انجام دهند وجود دارد .

براستی هدف اساسی از پرورش نسل جوان چیست ؟

آیا هدف از آماده سازی و تربیت نسل نوپای اسلام خواه تنها به این خاطر است که خویشتن را از گمراهی و هوا پرستی رهائی بخشند و از موجبات و اسباب فتنه و گناه پرهیز نمایند و دیگر هیچ ؟

و یا هدف نهائی آن است که جوانان انبار و انبانی از علم و فرهنگ اسلامی بشنوند و به کمک آن خوب بنویسند و جالب سخنرانی نمایند ؟

و یا مقصود از پرورش آنان تنها این است که بار بعضی از وظایف اجتماعی و خیریه مانند کمک به نیازمندان ،مداوای بیماران و یاری افتادگان را بر دوش بکشند ؟

یا اینکه هدف نهای از تربیت نسل نو این است که به کار موعظه و ارشاد بپردازند و بس ؟اگر هم مردم حرفشان را نپذیرند و یا دست رد بر سینهاشان بگذارند اهمیتی ندارد .

بالاخره آیا منظور از کار تربیت این است که جوان مسلمان در تشکیلات و حزب اسلامی نام نویسی کند ؟

خواه در آن جمعیت وظیفه اش را انجام دهد و پس از مدت زمانی آن جماعت را ترک بکند و برای همیشه به دست فراموشی بسپارد ؟

آیا هر کدام از این موارد بتنهای کافی است و وظیفه و مسؤلیتی بغیر از اینها برای او مطرح نمی باشد ؟

در شرایط و اوضاعی که جهان در زیر سایه ی شوم طاغوتها –بغیر از چند مورد محدود –در عذاب و شکنجه بسر می برد و «اسلام »از نقش رهبری جامعه های بشری کنار کذاشته شده است ،آیا شایسته است که ما مسلمانان این هدف و یا آن یکی را به میل خود انتخاب نمائیم ؟

باید به روشنی بگوییم و متوجه باشیم که هدف مشخص و شناخته شده از «آماده سازی »و «تربیت» نسل جوان در این اوضاع و شرایط آن است که برای تحقق حاکمیت اسلام بر اجتماع خویش و بر سر تاسر جهان تکلیف و مسؤلیتش را به نحو احسن و به بهترین شیوه ی ممکن انجام دهد ،و به دنبال آن وظیفه ی آنها است که نقش رهبری مردم را از دست افکار و قانون ونظام جاهلیت نجات بخشیده و آن را تحت اختیار تفکر و قانون گذاری و اخلاق و نظام اسلامی در آورند .

این وظیفه و این رسالت علی رغم همه ی مشکلات و تمام لوازم و احتیاجاتش ،ضرورت حیاتی و اجتناب ناپذیر دارد که تکلیف اساسی و اساس حرکت نسل جوان قرار گیرد و اهتمام به اینچنین رسالتی در این شرایط ،یک واجب شرعی بوده است و تا زمانی که قانون و نظام الهی در جهان حاکمیت پیدا ننماید ،و افکار و نظام جاهلیت از صحنه ی حیات برچیده نشود ،این تکلیف شرعی همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند .

هدف بنیادی و نهائی «حرکت اسلامی»اطاعت و پیروی مردم –در همه ی جنبه های زندگی –تنها از خدای تبارک و تعالی است .این پیروی و متابعت بهمان صورت که لازم است به حرکت و راهشان پرتوافکنده لازم است که بر معاملات ،قوانین و افکارشان نیز نور افشانی نماید .و تحقق چنین امری بدین معنی است که ،-نظام جاهلیت با همه ی تشکیلات فکری و عملیش در هم ریخته شود و بر جای آن نظام و بینش اسلامی حاکمیت پیدا نماید .و اینجا است که به روشنی در می یابیم تکلیف جوانان مسلمان تکلیفی « انقلابی ( ایجاد تغییر ، سازنده ، اصلاحی و پرورشی نه به معنای شورش کردن )  »است ،نه تلاشی به خاطر «ترمیم »و پینه نمودن مشکلاتی که افکار و نظامهای جاهلی به وجود آورده اند . و نباید در این راستا اصول اساسی «دعوت اسلامی »که دگر گونی بنیادی در جامعه های غیر اسلامی است به دست اجتهادات و نظرات فردی سپرده شود .عمل به این تکلیف و مسؤلیت و تحقق چنین اهدافی در عین اینکه بسیار مهم و و طاقت فرساست «هدف مطلوب »و مورد نظر حرکت و نهضت بیداری اسلامی است ،و هیچ راه دیگری را از جهت ارزش و ماهیت با آن قابل مقایسه نمی داند و رفتن به دنبال روشهای دیگر ثمره ای به جز گرفتاریهای گوناگون فردی و اجتماعی و ضایع نمودن استعدادهای انقلابی نخواهد داشت و عاقبتش همگامی و هماهنگی با نظام های جاهلی خواهد بود .

——————————————

منبع : نقش و مسئولیت نسل جوان در تحولات فردی و اجتماعی

مؤلف : استاد فتحی یکن

مترجم : عبدالعزیز سلیمی

انتشارات : نشر احسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا