حركات و احزابمطالب جدید

بیانیۀ اخوان المسلمین به مناسبت هشتاد و نهمین سالگرد تأسیس اخوان

بیانیۀ اخوان المسلمین به مناسبت هشتاد و نهمین سالگرد تأسیس اخوان

مترجم : عبدالرحمن عزام

امروز… طلیعه‏ ی سال جدیدی است که خورشید، پرتو انوار خویش را بر جماعت اخوان المسلمین می پراکَند تا با بهره گیری از نور قرآن و بهره‏مندی از سایه‏ سارِ سنت پیامبر گرامی اسلام، در بهار جدیدی از عمر درازِ خویش، دراید و ندای حق را در سراپرده‏ی گستره‏ی زمین، برساند. جماعتی که سختی‏ها و مشکلات نهاده شده بر سر راهش، توسط تیره‏دلانی که دل‏های شان به نور ایمان روشن نشده و روح دشمنی، ایشان را به بردگی گرفته است، او را از هدف و رسالتش، باز نمی دارد. کسانی که در راه مبارزه با او، مرتکب هر تجاوز زشت و هر روش نامطلوبی شدند که هر فطرت سلیمی از آن تنفر دارد.

اخوان، در شرایطی بس سخت و در دامنه‏ی توفان های سهمگینی پا به عرصه‏ی وجود گذاشت (۱۳۳۷هـ – ۱۹۲۸م) که عالم اسلام در گردابه‏ی آن، روزگار سپری می نمود. بعد از جنگ جهانی اول، و آنگاه که خلافت اسلامی سقوط نموده و دشمنی های زشت، علیه امت اسلامی و وحدت جمع شان، با آن همراه بود. هنگامی که دولت صهیونیستی در زمین فلسطین ابراز وجود نمود. و هنگام ترویج افکار غربی و تهاجم شان بر دین و فرهنگ امت اسلامی و فریبکاری برای از بین بردن ثوابت شان.

از دامن این درد و مصیبت ها و در میان این دسیسه و توطئه های علیه امت اسلام، دعوت شامل اصلاح پدید آمد تا عافیت از دست رفته‏ی امت را برایش باز گردانیده و روح اسلام را برای باری دیگر در قلبش بدمد. لذا کار ساختن نسل ها یکی بعد از دیگری را بر اساس هدایت قرآن و سنت، به سوی هدف بزرگ شان، آغاز کردند. تا ملت ها را آزاد نمایند و ایشان را به آغوش اسلام بازگردانند.

در رساله‏ ی از دیروز تا امروز، امام حسن البنا، طبیعت دعوت و هویت اخوان را بیان داشت. ایشان فرمودند: “برادران! شما جمعیت خیریه، حزب سیاسی، یا تشکیلات خاص برای اغراض محدود نیستید؛ بلکه شما پرچم دار روح جدیدی هستید که در جان این امت باید جریان یابد؛ و دل های امت را با قرآن کریم زنده کند. شما بسان نوری هستید که پرتو آن تاریکی های ماده را از میان بر می دارد؛ و معرفت خدا را به دنبال می آورد. و صدایی هستید که دعوت پیامبر را تکرار می کند”.

تاریخ این جماعت از آوان تأسیس، به یاد دارد که این جماعت در همه میدان های فعالیت های اسلامی، ملی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، خیریه و… قدم گذاشته است و تلاش دارند تا جامعه را اصلاح نموده و به پیشرفت و ترقی برسانند. و امت خویش را یاری نمایند و در راه تطبیق عملی باورهای عمیق آن، بر اساس زیرساخت ها و ارزش های دینی خود، تمام دست داشت خود و فرزندان خویش را ایثار نمایند. و ایشان برای شخصیت مثبت نگر و متکامل اسلامی، نمونه های بی مانندی، تقدیم نمودند. و برترین مثال ها و نمونه ها را در قربانی و فدا، جهت رضای الهی به نام خود ثبت کردند.

دنیا به یاد دارد آنچه این جماعت در زمینه های مختلف بخشش در طول تاریخ انجام داده اند. از آنجا که فرزندان آن از پیشقراولان کسانی بودند که درین راه و در ساحه های ایثار و قربانی، جهاد نمودند. شهید تقدیم نمودند. زبان حال همه گویای این است.

اخوان در مقابل هر ستم و تجاوزی ایستادگی کرد. پس تمام نیروها و قوای شر، با ایشان دشمنی نمودند و همیشه برای ضعیف نمودن دعوت شان تلاش می نمایند.

بنیان‏گزار‏ این جماعت – امام شهید حسن البنا- روح پاک خویش را درین راه برای فدا نمودن، تقدیم نمود.

نظام های بعدی، تلاش نمودند تا مانع کار کردهای جماعت شده و جلو فعالیت شان را از طریق انحلال جماعت و مصادره اموال و زندان و بندی نمودن افراد، بگیرند. از دهه‏ی چهلِ قرن گذشته برای شان محکمه های نظامی و استثنایی بر پا نمودند، اموال و ممتلکات فرزندان شان را مصادره نمودند؛ اما نتوانستند این دعوت را از دل های فرزندان شان دور کنند. فرزندان نیز به مسیر پدران خویش، رفتند و در خلال نه مرحله از عمر خود، درین راه هزاران شهید و ده ها هزار زندانی تقدیم نمودند. ولی در باورهای شان هرگز تغییر نکرده و ذره ای موقف خود را تبدیل ننمودند و دعوت شان متوقف و منزوی نشد؛ بلکه به فضل الله متعال نشر و پخش دعوت، زیادتر شده و خیر و خوبی را در چهارکنج دنیا منتشر کردند.

و امروز، جماعت با حمله ای سخت روبرو شده است. دران همه نیروهای ستمگر، از هر طرف، دست به دست هم داده و یاور و پشتیبان هم شده اند و در راه خموش نمودن صدای دعوت حق، نیرو و آزادی، مبارزه می نمایند. اما هیهات که کامیاب شوند. این جنگ آشکاری که کودتاگران خاین آن را رهبری می نمایند، به زودی همانند بارهای پیشین، ناکام خواهد شد؛ زیرا سنت خداوند متعال در شکست باطل، تا قیامت بر پا است.

حماسه‏ ی استقامت و ثباتی که جماعت آن را در صفحات تاریخ خود، حک نموده است، برای جهانیان ثابت خواهد کرد که ایشان بر راه اظهار حق و دفاع از حقوق امت، باز پسگیری حق ملت مصر و تمسک به قانون، قصاص خون شهدا و زخمیان، دفاع از حقوق دلیر مردان مقاومی که در پشت میله های زندان بسر می برند، همواره پایدار بوده و از خداوند متعال توفیق و استقامت را خواهان اند.

ما، صاحب عقیده و اندیشه ایم، و برای همگان خیر و خوبی به همراه داریم. ما بر این باوریم که روز سرنگونی باطل، فرا خواهد رسید. و خورشید اسلام دوباره طلوع خواد کرد تا با نور فیضانی خود، بر امت اسلام و توده‏ی بشریت، پرتو افشانی کند.

«أَمْ یَقُولُونَ نَحْنُ جَمِیعٌ مُّنتَصِرٌ سَیُهْزَمُ الْجَمْعُ وَیُوَلُّونَ الدُّبُرَ» [قمر/۴۴،۴۵] (یا این که می گویند: ما جمعیت متحد و نیرومند شکست ناپذیری هستیم و همدیگر را یاری می دهیم و از دشمنان خود انتقام می گیریم. جمعیت ایشان به زودی شکست می خورند و پشت می کنند و می گریزند).

درود می فرستیم بر استقامت و پایداری دلیر مردان زندان نشین! و دعا می کنیم به بارگاه الله عالی مقام و توانا خواهانیم که خون شهدا را مورد پذیرش خویش قرار داده و آه و ناله‏ی مادران داغدار و یتیمان، و تلاش مخلصان را بپذیرد و برای شان باعث تقرب خویش در روز قیامت بگرداند. در حالی که به وعده‏ی الله متعال باور داریم که این همه هرگز ضایع و بیهوده نخواهد شد.

«إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَالَّذِینَ آمَنُوا فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهَادُ» غافر/۵۱ (ما قطعاً پیغمبران خود را و مؤمنان را در زندگی دنیا و در آن روزی که گواهان بپا می خیزند یاری می دهیم و دستگیری می کنیم).

الله اکبر و لله الحمد

اخوان المسلمین
چهارشنبه ۲۳ جمادى الآخر ۱۴۳۸هـ ، موافق با ۲۲ مارچ ۲۰۱۷م و مطابق با ۲ حمل ۱۳۹۶ هـ.ش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا