خبر های جدید

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس شد

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس شد

مسئولان جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از انتخاب اسماعیل هنیه به عنوان رئیس دفتر سیاسی جدید این جنبش خبر دادند.

مسئولان جنبش مقاومت اسلامی «حماس» اعلام کردند: اسماعیل هنیه در انتخاباتی که از طریق ویدئو کنفرانس بین دوحه پایتخت قطر و غزه انجام شد به عنوان رییس دفتر جدید حماس انتخاب شد. در این انتخابات علاوه بر اسماعیل هنیه، موسی ابو مرزوق و محمد نیازی از اعضای ارشد حماس نیز بعنوان نامزد شرکت داشتند.

هنیه از سال ۲۰۱۳ در مقام معاون خالد مشعل رییس دفتر سابق حماس انجام وظیفه می‌کرد.

خالد مشعل به دلیل دو بار انتخاب متوالی به این سمت قادر به اعلام نامزدی در این دوره از انتخابات نبود. پیش‌بینی می‌شود اسماعیل هنیه پس از این به دلیل ریسکهای امنیتی و همچنین احتمال هدف قرار گرفتن از طرف اسراییل در جایی غیر از غزه اقامت کند.

وی پیش از این به اتهام «مسئول امنیت ویژه حماس» ۱۸ روز در سال ۱۹۸۷، ۶ ماه در سال ۱۹۸۸ و ۳ سال در سال ۱۹۸۹ در زندانهای اسرائیل بسر برده است.

هنیه از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ رئیس دفتر شیخ احمد یاسین، بنیانگذار حماس بود. وی در انتخابات شورای قانون‌گذاری فلسطین در سال ۲۰۰۶ به دلیل زندگی در تبعید خالد مشعل،در صدر لیست حماس قرار داشت.

بعد از پیروزی حماس در انتخابات سال ۲۰۰۶، اسماعیل هنیه به عنوان نامزد نخست وزیری این جنبشانتخاب شد. از سوی دیگر محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین علیرغم مخالفت اسرائیل و آمریکا وی را به عنوان نخست وزیر انتخاب کرد. اما در پی تشدید درگیری بین حماس و جنبش فتح، وی در سال ۲۰۰۷ از این سمت برکنار شد.

گفتنی است اسراییل نخستین بار کاروان خودروهای حامل هنیه در سال ۲۰۰۶ و بار دوم نیز خانه وی را در سال ۲۰۰۷ هدف حملات موشکی نافرجام قرار داده بود.

منبع: آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا