خبر های جدید

باز شدن همیشگی گذرگاه رفح

باز شدن همیشگی گذرگاه رفح

 

خبرگزاری رسمی مصر می گوید که این کشور قرار است گذرگاه رفح به غزه را به طور دائمی از روز شنبه به روی بیشتر فلسطینی ها بگشاید. غزه از سال ۲۰۰۷ که کنترلش به دست جنبش اسلام گرای حماس افتاد تحت انسداد بوده است.

 

در زمان حاکمیت حسنی مبارک – که در ماه فوریه برکنار شد – مصر با دولت حماس مخالف بود و برای اعمال انسداد غزه با اسرائیل همکاری می کرد. اسرائیل می گوید که این حصر برای جلوگیری از قاچاق سلاح به غزه لازم است.

 

به گزارش منا گذرگاه رفح از روز شنبه ۲۷ مه به جز جمعه ها و روزهای تعطیل، از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب باز خواهد بود.

 

منا گزارش داد: "زنان فلسطینی از همه سنین از لزوم گرفتن ویزا معاف خواهند بود، همچنین مردان زیر ۱۸ سال و بالای ۴۰ سال." رفح تنها گذرگاه به غزه است که اسرائیل را دور می زند.

 

این اعلامیه تغییر قابل توجهی در سیاست خارجی مصر به حساب می آید. دولت نظامی موقت مصر ماه گذشته گفت که قصد بازگشایی دائمی این گذرگاه را دارد.

 

انتظار می رود که این حرکت باعث خشم اسرائیل شود. اسرائیل سال گذشته محدودیت های ورود کالا به غزه را تسهیل کرد، اما این منطقه همچنان با کمبودهای زیادی روبروست.

 

منا گزارش داد که تصمیم برای گشایش گذرگاه رفح بخشی از تلاش ها برای "پایان دادن به وضعیت شکاف میان فلسطینی ها و دستیابی به آشتی ملی است."

 

دولت تازه مصر که از زمان برکناری حسنی مبارک شکل گرفته به امضای یک موافقتنامه آشتی میان حماس و فتح – که کرانه باختری را کنترل می کند – کمک کرده است. اسرائیل آن توافق را محکوم کرده است.

 

مصر در زمان آقای مبارک پیمان صلح با اسرائیل را علیرغم عدم محبوبیت آن در میان مردم مصر حفظ کرد و در کشمکش داخلی جناح های فلسطینی با حماس مخالفت می کرد.

 

صدها تونل قاچاق زیر مرز مصر با غزه وجود دارد. انسداد اعمال شده توسط اسرائیل به عنوان یک تنبیه جمعی برای جمعیت ساکن غزه تلقی می شد زیرا سختی های زیادی را بر مردم آنجا اعمال می کرد.

 

کمیته بین المللی صلیب سرخ در سال ۲۰۱۰ گفت که آن انسداد در نقض فاحش قوانین بشردوستانه بین المللی صورت می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا