سياسي اجتماعي

مؤسسه خیریه دارالاحسان در یک نگاه

مؤسسه خیریه دارالاحسان

تأسیس ۵/۱۰/۱۳۸۱

ثبت ۱۱۳

——————————————————————-

تاریخچه و ساختار :

‹‹ مؤسسه خیریه دارالاحسان ›› در سال ۱۳۸۱ در شهرستان سنندج شروع به فعالیت نموده است . این مؤسسه ؛ نهادی مردمی ، عام المنفعه ، غیر سیاسی و دارای اهدافی خیر خواهانه می باشد . عالیترین مرجع تصمیم گیری در آن هیأت امنائی مرکب از بیست نفر از اقشار مختلف جامعه ، اعم از دانشگاهی ، فرهنگی ، کسبه و صنعتگر بوده و امور اجرائی آن را هیأت مدیره ای مرکب از پنج نفر که برای مدت دو سال و از بین اعضای هیأت امنا یک نفر بعنوان بازرس انتخاب می شود . فعالیت اعضای هیات مدیره ، مدیر عامل و بازرس در این مؤسسه افتخاری و رایگان بوده و علاوه بر آن هر یک ماهانه به فراخور وسع و توانائی مالی همچون سایر اعضاء مبلغی به مؤسسه اهداء می نمایند .

اهداف :

اهداف مؤسسه عبارتند از :

۱ – حمایت از کودکان نیازمند از راه : الف _ نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در مراکز تربیتی تحت پوشش مؤسسه برابر ضوابط و مقررات قانونی . ب _ سرپرستی کودکان بی سرپرست از طریق ایجاد خانه مستقل فرزندان ، شبه خانواده یا فرزند خواندگی تحت نظارت مؤسسه برابر با ضوابط و مقررات قانونی . ج _ کمک های مستقم نقدی و غیر نقدی .

۲ – کمک به ایجاد اشتغال افراد بیکار از راه : الف _ آموزش حرفه و مهارت . ب _ استخدام در طرحها و پروژه های توجیه شده اقتصادی ، صنعتی ، فنی ، بازرگانی و کشاورزی . ج_ کمک به ایجاد تعاونیها و فعالیت های اقتصادی مشارکتی . د_ برگزاری سمینارها و کارگاههای آموزشی .

۳- حمایت از اقشار آسیب دیده و نیازمند مانند : ( سالمندان ، دانش آموزان و دانشجویان بی بضاعت ، بیماران مستمند ، زنان بی سرپرست ، خانواده های مستمند و آسیب دیدگان اجتماعی ) از راه : الف _ کمک های مستقیم نقدی و غیر نقدی . ب_ کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان نیازمند . ج _ شرکت دادن در طرح هایث اشتغالزا . د _ در اختیار قرار دادن سرمایه و ابزار کار . و _ تهیه و تولید انواع فیلم های مستند ، داستانی و کوتاه برای پیشگیری از ابتلاء به آسیب های اجتماعی .

۴ – اقدام عملی برای اجرای طرحها و پروژه های عمومی و خیریه از راه : احداث یا مشارکت در تأسیس مسجد ، مدرسه ، درمانگاه یا مراکز درمانی ، آموزشگاه و سایر اماکن و پروژه های عمومی و عام المنفعه .

۵ – تلاش جهت اشاعه و گسترش فرهنگ ، اهتمام به امور خیریه و عام المنفعه در جامعه از راه : الف _ برگزاری همایش های آموزشی و و نمایشگاه های عمومی . ب_ اطلاع رسانی با کمک گرفتن از کلیه ابزار ها و امکانات متعارف در سطح جامعه از قبیل ایجاد سایت ، انتشار نشریه ، توزیع رتاکت و پوستر های تبلیغاتی و تهیه فیلم . ج _ فعالیت های ترغیبی نظیر برگزاری مراسم نکوداشت و تقدیر از خیرین و نیکوکاران .

مهمترین فعالیت ها و اقدامات :

– تأسیس مرکز نیکان پسرانه برای نگهداری و مراقبت از پسران بی سرپرست در سال ۱۳۸۲ .

– اجرای طرح های فرهنگی در رابطه با پیشگیری از اعتیاد و فرهنگ سازی در جامعه .

– تأسیس مرکز نیکان دخترانه برای نگهداری و مراقبت از دختران بی سرپرست در سال ۱۳۸۳ .

– اجرای طرح ‹‹ کودکان کار ›› به مدت سه سال پیاپی به منظور حرفه آموزی و ایجاد اشتغال مفید برای آنان .

– ارائه ی کمک های نقدی و غیر نقدی به نیازمندان .

– ایجاد زمینه ی اشتغال برای ۱۴ نفر در مؤسسات و مراکز نگهداری .

– خرید و تملک ۱۶۸۰ متر زمین برای احداث مرکز نگهداری از کودکان تحت پوشش در دو بلوک سه طبقه و احداث کارگاههائی برای ‹‹ کودکان کار ›› تحت پوشش در جوار آن .

– آماده سازی ، تهیه نقشه و جواز زمین مذکور با همکاری افراد و مهندسین نیکوکار و مساعدتهای بی دریغ ادارات ذیربط بصورت رایگان .

– پذیرش و عضوگیری شهروندان خیر و نکیکوکار برای حمایت از مؤسسه ، زا جمله این حمایت ها در اختیار قرار دادن دو واحد مسکونی در مرکز شهر سنندج برای اسکان فرزندان تحت پوشش توسط دو برادر خیر سنندجی می باشد .

رمز موفقیت مؤسسه و مراکز نیکان تحت پوشش :

نهال نورسته دارالاحسان که چند سال پیش با دستهای خال هیأت مؤسس اما توکل و استعانت به خداوند مستعان و با پشتگرمی و حمایت عموم شهروندن فهیم ، خیر و عاقبت اندیشی که ریشه در شهر علم و عرفان ‹‹ دارالاحسان ›› دارند ، کاشته شد . امروز به یمن دستان پر برکت تک تک حامیان و یاوران نیکوکار آن که با خلوص نیت ، ماهانه سهمی از روزی حلال و پاکیزه خود را چونان آبی پاک و زلال به پای این درخت پر ثمر می ریزند ، در حال پیمودن مسیر رشد و شکوفائی خود می باشد . براستی این توفیق مرهون حمایت های ایمانی و مخلصانه ی تک تک یاوران با ایمانی است که با اعتقاد به خدمتگزاران مؤسسه در اندیشه ی مهیا کردن توشه ای ماندگار برای فردای قیامت خویش از راه خدمت به همنوعان نیازمند و محروم این دیارند . امید آنکه به یاری پروردگار بی همتا و با کمک عموم نیک اندشان شهرمان نهال نو رسته ی دارالاحسان که از مصادیق صدقه ی جاریه و باقیات صالحات می باشد به درختی پر شاخ و برگ ، ماندگار و پر ثمر تبدیل شده تا شاید نیازمندان و محرومان دیارمان در سایه سار آن رمقی تازه یافته و فردای قیامت نیز صاحبان این اعمال صالح به جنت برین و رضوان خدای متعال شاد گردند . انشاءالله… .

از جمله موفقیت هائی که این مؤسسه با کمک خداومد متعال کسب نموده ، ایجاد فضایی صمیمی ، سالم ، مطلوب و رضایت بخش در محیط خانه های نیکان دخترانه و پسرانه دارالاحسان می باشد، که نتیجه مستقیم چنین فضائی ، رشد ع بالندگی و موفقیت های تحصیلی فرزندان عزیز مقیم این خانه ها می باشد . تا جائی که می توان با اطمینان خاطر ادعا نمود ؛ ‹‹ خانه های نیک دارالاحسان ›› هم سطح موفق ترین خانواده های شهر سنندج بوده و وضعیت مطلوب روحی ، تربیتی و تحصیلی فرزندان عزیزمان گواه این مدعا می باشد ، باید خاطر نشان کرد که تنها رمز موفقیت این عزیزان علاوه بر حمایت های پاک و خالصانه ی یاوران نیکوکار مؤسسه ، تعهد ، دلسوزی و ایثار مدیران و کارکنان این دو مجموعه می باشد ، که شبانه روز برای جلب رضایت خداوند متعال از هیچ تلاش و کوششی برای خدمت به این عزیزان فرو گذار نمی کنند .

بودجه و اعتبارات :

کمک های اعطایی به مؤسسه توسط خیرین و نیکوکاران عزیز به سه دسته تقسیم می شود :

۱- کمک های ثابت ماهانه که توسط اعضاء به مؤسسه اهداء شده و بوسیله ی همکاران جمع آوری و به حساب های بانکی مؤسسه واریز می شود .

۲- کمک های موردی از قبیل زکات ، صدقات ، فطریه و … که با نیت رساندن به دست مستحقین در اختیار ما قرار گرفته در همین رابطه نیز هزینه می شود .

۳- کمکک ها غیر نقدی .

دارالاحسان در حال حاضر برای ارائه ی خدمت به افراد تحت پوشش و فعالیت در جهت تحقق اهداف خود ، ۵۲۸ نفر عضو ثابت دارد که ه ر یک ماهانه به اندازه ی وسع و توان ، مبالغی را به مؤسسه اهداء نموده و این مبالغ با تصویب هیئت مدیره و از طریق سیستم بانکی بدست نیازمندان و مستحقین واقعی می رسد . پرداخت هر نوع کمک به مراجعین نیز پس از انجام بررسیهای لازم و تحقیقات کافی از طریق سیستم بانکی صورت می گیرد . علاوه بر کمک های مردمی مورد اشاره سازمان بهزیستی نیز مبالغی را در طول سال به مؤسسه پرداخت می نماید که تقریبا ربع کمک های مردمی دریافت شده توسط اعضاء می باشد .

نحوه مشارکت و حمایت از اهداف مؤسسه :

این مؤسسه پذیرای کمک ها و حمایت های عموم همشهریان نیکوکار و خیراندیش برای تحقق اهداف پنجگانه خود می باشد . داوطلبان مشارکت در این صدقه جاریه می توانند با تکمیل فرم عضویت در این مؤسسه و ارائه مشارکت های مقدور خویش در زمینه های مورد علاقه ما را در انجام این وظیفه و تکلیف الهی و انسانی یاری و همراهی نمایند .

مشتاقانه منتظر حضور پر مهر و سخاوامندانه شما در جمع خانواده یاوران و حامیان نیکوکار دارالاحسان هستیم .

زمینه های مشارکت :

۱ – مشارکت در طرح حمایت از کودکان نیازمن ( سالانه یا از دبستان تا دانشگاه )

۲ – مشارکت در طرح حرفه آموزی جهت تعلیم و آموزش شغل یا حرفه به کودکان خیابانی تحت پوشش ( ویژه استادکاران ، صنعتگران و صاحبان حرفه و مشاغل ) .

۳ – مشارکت در برنامه های آموزشی جهت حمایت های تحصیلی و علمی از دانش آموزان تحت پوشش ( وپژه فرهنگیان ، اساتید و دانشجویان ) .

۴ – مشارکت در طرح های اشتغالزائی و خود اشتغالی با در اختیار گذاشتن سرمایه و ابزار کار برای افراد ، اعضاء و خانواده های بی بضاعت ( ویژه صاحبان سرمایه )

۵ – اهداء کمک های نقدی .

۶ – اهداء کمک های غیر نقدی .

۷ – انواع مشارکت های فکری و فرهنگی دیگر …

برنامه های آینده مؤسسه :

۱ – اجراء و تکمیل پروژه مجتمع نیکان در ۲ بلوک سه طبقه با کارگاههای حرفه آموزی در حاشیه آن با هزینه ای بالغ بر چهارصد و نوزده میلیون تومان .

۲ – به انجام رساندن طرح حرفه آموزی کودکان کار تا رساندن مددجویان به سطح مهارت و رسیدن به استقلال مالی .

۳ – انتشار نشریه برای اشاعه و گسترش فرهنگ اهتمام به امور خیریه و عام المنفعه .

۴ – پیگیری تحقق سایر اهداف پیش بینی شده در اساسنامه .

شماره حساب های مؤسسه :

۱ – جاری ۰۲/۵۲۵۲ نزد بانک سپه خیابان صلاح الدین ایوبی . ( سنندج )

۲ – جاری ۱۹۳۳۰ نزد بانک ملت شعبه بلوار شبلی . ( سنندج )

۳ – جاری ۲۷۵۴۵ نزد صندوق قرض الحسنه مرکزی سنندج .

۴ – جاری ۳۱۲۱۳۴ نزد بانک رفاه شعبه خیابان فردوسی . ( سنندج )

———————————————————————————–

دفتر مؤسسه : سنندج ، خیابان شهداء پاساژ عزتی ، طبقه سوّم ، تلفن ۲۲۶۷۲۶۶

مرکز نیکان دخترانه : سنندج خیابان سلیمان خاطر ، پشت آموزش و پرورش ناحیه دو تلفن ۲۲۶۴۲۱۹

مرکز نیکان پسرانه : سنندج ، انتهای کشاورز روبروی حوزه نظام وظیفه تلفن ۳۲۳۹۵۵۸

———————————————————————————–

اگر خودتان توانائی ندارید می توانید مؤسسه را به افراد خیر

و توانا معرفی کنید و اینگونه از عاملین خیر و نیکوکاری باشید .

سایت مؤسسه راه اندازی گردید .

www.darolehsan.org

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا