خبر های جدید

نامه‌‌ی سرگشاده‌ی دبیرکل جماعت دعوت و اصلاح به رئیس جمهور

نامه‌‌ی سرگشاده‌ی دبیرکل جماعت دعوت و اصلاح به رئیس جمهور

دکتر عبدالرحمن پیرانی، دبیرکل جماعت دعوت و اصلاح در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دکتر حسن روحانی، ضمن اشاره به حضور گسترده و تأثیرگذار اهل سنّت در انتخابات اخیر، خواستار اهتمام به شایسته‌سالاری و بهره‌گیری‌ از نیروهای توانمند اقوام و مذاهب در تشکیل دولت جدید شد.

متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر حسن روحانی، ریاست محبوب و محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و تحیّت‌ و آرزوی قبولی طاعات و عبادات

ضمن عرض تبریک به مناسبت اعتماد مجدد ملت ایران به رویکردها و برنامه‌های جنابعالی، مایلم در آستانه تشکیل دولت دوازدهم مطالبی را به عرض برسانم:

انقلاب شکوهمند ضد استبدادی و ضد استعماری ملت بزرگ ایران در اواخر دهه پنجاه، برایند خواست و اراده آحاد ملت از اقوام و مذاهب گوناگون و کنشگران سیاسی و مدنی از ایدئولوژی‌ها و گرایشات حزبی مختلف بود. نخستین هدف این همبستگی و همراهی با موفّقیّت‌ کامل، محقّق‌ و رژیم ستم‌شاهی ساقط شد.

روند استقرار نظام جدید فراز و فرودهایی را تجربه کرد و در این فرایند در مراحلی هر بار برخی از سرنشینان و ساکنان قطار انقلاب به بیرون از پروسه هدایت و از قطار پیاده شدند. هر چند جوهر این دسته‌بندی‌ها ضرورتاً هویتی و یا قومی-مذهبی نبود و عمومیّت‌ داشت، اما در این میان سهم شهروندان و کنشگران اهل سنت به نسبت جمعیت پیروان این مذهب، بیش از سایرین بود.

اگرچه برخی رویدادها و تنش‌ها مقدمه‌ی این حذف‌ها را فراهم کرده بود و می‌توانست پیامدهای ناگوارتری در پی داشته باشد، اما میانگین جامعه اهل سنت ایران و بلکه اکثریت قریب به اتّفاق‌ آن به ویژه همراهان و همفکران جماعت دعوت و اصلاح تلاش خستگی‌ناپذیر و گسترده‌ای را انجام دادند تا دو اتفاق نامیمون یأس و انزوا از طرفی و غلبه گفتمان خشونت‌ورز از دیگر سو مجال تحقق نیابد.

شهروندان اهل سنت ایران اعم از کُرد، بلوچ، ترکمن، فارس، عرب، تالشی، آذری و… در تمامی این سال‌ها، بر مدار اعتدال و میانه‌روی، پویش مدنی خود را در چارچوب سازوکارهای قانونی پیگیری نمودند و سعی کردند مرزبانان و پاسداران صادق و فداکاری برای میهن خویش باشند و در این رهگذر البته هزینه‌های سنگینی هم پرداخت نمودند. شهر سردشت قربانی بمباران شیمیایی شد. شهرهای مرزی دیگری آماج آسیب‌های گوناگونی قرار گرفتند. در مواجهه با پدیده شوم تروریسم، تعداد زیادی از شهروندان اهل سنت آسیب دیدند و عالمان و نخبگان بسیاری قربانی شدند از جمله شهیدان ماموستایان ملا کریم شهریکندی، ملامحمد عظیمی، ملامحمد رئوف و فرزندش ابوبکر حسین‌زاده، ملاعلی و فرزندش مسلم جلالی‌زاده و ده‌ها عالم و صدها شهروند بی‌گناه دیگر.

دشواری و سنگینی این آسیب‌ها و هزینه‌ها در کنار برخی کم‌لطفی‌ها و کاستی‌ها و کندی روند توسعه منطقه ای، نتوانست اراده جمعی شهروندان اهل سنت را در التزام به روندهای مدنی متزلزل کند و همراه ملت بزرگ ایران همواره در صحنه‌های تأثیرگذار به حضور تعیین کننده خود ادامه دادند و در انتخابات مختلف به منظور تأکید بر راهبرد وحدت و همبستگی ملّی‌ و ثبات و توسعه در خلق حماسه‌های ماندگار دوشادوش دیگر هموطنان ایفای نقش نمودند.

جناب آقای رییس جمهور!
استحضار دارید در انتخابات اخیر نیز رأی اکثریت جامعه اهل سنت ایران تأکید مجدد بر سمت و سوی راهبردی دو دهه اخیر بود و با حضوری گسترده و وحدت‌آفرین و فراتر از میانگین کشوری، بار دیگر کنشگری مدنی را برای بیان خواسته‌های خود برگزیدند.

در چنین شرایطی و در زمانی‌که قطار مدیریت کشور آماده استمرار حرکت بر ریل توسعه، ثبات، رفاه و اهتمام بیش از پیش به حقوق عموم شهروندان است و نیز در شرایطی که کشور ما در منطقه بحران‌خیز خاورمیانه به جزیره ثبات تبدیل شده است، بدخواهان اقدام به گسیل داشتن تروریست‌ها به پایتخت کشور نموده و دو نماد مهم کشور را هدف تهاجم خود قرار داده و جمعی از هموطنان بیگناه را شهید و زخمی نمودند و در واقع امنیت و آرامش و وفاق ملت ایران را نشانه گرفتند.

بر این باورم عنایات خداوند متعال، هوشمندی ملت و اقتدار دولت، کفیل حفظ امنیت و ثبات کشور خواهد بود و تنوّع‌ قومی مذهبی و سیاسی با مدیریت جامع‌نگر و باورمند به شایستگی‌ها می‌تواند تسهیل‌کننده توسعه فرهنگی و سیاسی کشور باشد و بدخواهان نخواهند توانست این رنگین کمان چشم‌نواز هویتی را به کمربند انفجاری تبدیل کنند.

بی‌تردید ملت بزرگ ایران و از جمله شهروندان فهیم اهل سنت ارزش همبستگی و اهمیت راهبردی امنیت را به ویژه در شرایط ملتهب و حساس منطقه به‌خوبی درک می‌کنند.

توطئه‌های قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای و نیز جهل، تعصّب‌ و قشری‌گری‌ بعضی جریانات در کنار برخی کاستی‌ها و اهمال‌ها که حجّتی‌ برای تداومشان وجود ندارد، در شکل‌گیری وضعیت کنونی دخیل بوده‌اند و شایسته اهتمام ویژه دولت‌مردان، کارشناسان و تحلیلگران می‌باشد .

جماعت دعوت و اصلاح در کنار دیگر کنشگران، شخصیّت‌ها و مجموعه‌های سنّی‌ و شیعه کشور، در مسیر تقویت وحدت، وفاق ملی و تعمیق عقلانیت، میانه‌روی و رواداری از هیچ کوششی دریغ نکرده است. سه مفهوم راهبردی کرامت انسانی، معنویّت‌ اسلامی و هویّت‌ ایرانی به‌مثابه شعار آخرین کنگره جماعت (مرداد ۹۴) در همین راستا مورد توجه قرار گرفت.

امید است در آستانه‌ی تشکیل دولت جدید، با همسویی و هم‌افزایی هر چه بیشتر احزاب و جریانات، در مسیر انتخاب ملت و اهتمام به شایسته‌سالاری و بهره‌گیری‌ از نیروهای توانمند اقوام و مذاهب و اتّخاذ‌ رویکرد توسعه متوازن و پایدار، انسجام درونی کشور روز به روز افزایش یابد و چشم طمع دشمنان هیچ روزنی برای رخنه کردن به اندرون ایمن و مقتدر و منسجم ایران عزیز فراروی خود نیابد.

والسلام علیکم و رحمهالله و برکاته

عبدالرحمن پیرانی

دبیرکل جماعت دعوت و اصلاح

۹۶/۰۳/۳۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا