مطالب جدیدمقالات

زمانی که مسلمانان بدانند که اسلام….!

زمانی که مسلمانان بدانند که اسلام….!

نویسنده ی مشهور “عبدالله ناصح علوان” درباره ی حقیقت فهم درست دین اسلام و تحقق تربیت و تهذیب بشری آن که بسیاری از مسلمین از این مقوله غافل هستند، می‌نویسد:

?زمانی که مسلمین بدانند اسلام دین قدرت است ، و شعارش:

{ وأعِدّوا لهم ما استطعتم من قوه ..} (هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها، آماده سازید!) است

?و زمانی که بدانند اسلام دین علم است: علم شرعی و علوم دیگر و شعارش:

{ وقل ربِّ زدنی علماً } (و بگو: «پروردگارا! علم مرا افزون کن!») است.

?و زمانی که بدانند اسلام به انسان اعتبار خلیفه الله در زمین را داده و زمام زمین را بدست او سپرده تا از همه ی نعمتهای زمینی آن استفاده کند، به کل زمین را در قبضه ی انسان قرار داده،و شعار اسلام در این مورد:

{ وهو الذی جعلکم خلایٔف فی الأرض } (خدا است که شما را جانشینان زمین گردانید) است.

?و زمانی که بدانند اسلام انسان را تکریم و احترام داده، و بر بسیاری از مخلوقات برتری داده .. و شعارش :

{ ولقد کرمنا بنی آدم، وحملناهم فی البر والبحر، ورزقناهم من الطیبات، وفضّلناهم على کثیر ممن خلقنا تفضیلاً } (و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم، و آنان را در خشکى و دریا برنشاندیم، و از چیزهاى پاکیزه به ایشان روزى دادیم، و آنها را بر بسیارى از آفریده‌هاى خود برترى آشکار دادیم) است

?و زمانی که بدانند اسلام به انسان می آموزد که مسئول هستی در قبال عقل خودت، و در مقابل دیگر حواس و اعضای خودت وظیفه داری و مسئول هستی ،و شعارش :

{ ولا تقفُ ما لیس لک به علم؛ إن السمع والبصر والفؤاد کلُّ أولیٔک کان عنه مسیٔولا } ( و چیزى را که بدان علم ندارى دنبال مکن، زیرا گوش و چشم و قلب، همه مورد پرسش واقع خواهند شد) است.

?و زمانی که بدانند اسلام این جهان و زمین را به اعتبارش، مسخر انسان قرار داده تا انسان در خدمت علم و انسانیت عمل کند و شعارش:

{ وسخّر لکم ما فی السموات وما فی الأرض جمیعاً منه .. } (و آنچه را در آسمانها و آنچه را در زمین است به سود شما رام کرد؛ همه از اوست. قطعاً در این [امر] براى مردمى که مى‌اندیشند نشانه‌هایى است) است.

?و زمانی که بدانند اسلام دین تأمل و تفکر است، و انسان با تعقل به بدیهیات و حقایق جهان پی ببرد و شعارش در این باب:

{ قل انظروا ماذا فی السموات والأرض .. } (بگو: «بنگرید که در آسمانها و زمین چیست؟») است.

?و زمانی که بدانند اسلام دین عمل و نشاط و تحرک است ، و شعارش:

{ هو الذی جعل لکم الأرض ذلولاً فامشوا فی مناکبها وکلوا من رزقه وإلیه النشور } (او کسی است که زمین را رام شما گردانیده است. در اطراف و جوانب آن بروید، و از روزی خدا بخورید. زنده شدن دوباره در دست او است. ) است.

?و زمانی که بدانند اسلام نا امیدی را مذمت کرده، و همیشه روحیه ی امید و پیروزی را تشویق میکند و شعارش:

{ إنه لا ییأس من روح الله إلا القوم الکافرون )(و از رحمت خدا ناامید مشوید، چرا که از رحمت خدا جز کافران ناامید نمی‌گردند.)  است.

?و زمانی که بدانند اسلام دین عزت و پیروزی است ، وشعارش:

{ ولله العزه ولرسوله وللمؤمنین، ولکن المنافقین لا یعلمون } (عزّت و قدرت از آن خدا و فرستاده‌ی او و مؤمنان است، ولیکن منافقان (این را درک نمی‌کنند و) نمی‌دانند.) است.

?بله زمانی که مسلمین درک درستی از دین خود داشته باشند نا امیدی بر آنان غلبه نمیکند، و احساس ذلت و سرشکستگی نمیکنند، بلکه در مسیر اصلاح ،رشد ،آبادانی و شکوفایی قدم میگذارند. بلکه به دورانی بر میگردند که سلف و گذشتگان آنان اساتید و معلمان دنیا و بشریت شدند، و چراغ هدایت امت های دیگر شدند،به گونه ای که بشریت از علوم و خدمات آنان سیراب شدند و تمدن و تاریخی که ارائه دادند بر عصر ها و مردمان بعد از آنان اثرهای عمیقی گذاشت که در ورق های تاریخ ثبت شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

?منبع: کتاب تربیه الأبناء فی الإسلام: لـ عبدالله ناصح علوان ص١١-١٢

✍مترجم : مروان پاشا با اضافات

____________________
@tamadone_islami

☪️کانال تخصصی تاریخ و تمدن طلایی اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا