دعوت و داعیسياسي اجتماعيمطالب جدید

پیام شیخ یوسف قرضاوی به مردان و زنان بازداشت شده در زندان های ستمگران

پیام شیخ یوسف قرضاوی به مردان و زنان بازداشت شده در زندان های ستمگران
ترجمه: حمید محمودپور – مهاباد
بسم الله الرحمن الرحیم
اتحادیه ی جهانی علمای مسلمان
دفتر اطلاع رسانی
دوحه ۲۱/۶/۲۰۱۵
حمد و سپاس خدای را و درود و سلام بر پیامبر خدا(ص) و بر خاندان و یاران و پیروانش.
این پیام من به پسران و دختران و برادران و خواهران اسیرم در زندان های کودتاگران و مردان و زنان بازداشت شده توسط حکومت نظامی است:
ای فرزندان نیکوکار مصر.. ای برادران محبوب ما و ای شاخه های درخت زنده ی ما و ای فرزندان و محبوبان دل های ما و پاره ی تن ما.. ای نیروها و ساز و برگ های آینده ی مصر.. ای صاحبان دل های پاک و درون های زنده: پشت میله های زندان کسانی هستند که مفهوم عدالت و رحمت را نمی دانند و از ظلم و سنگ دلی دست برنمی دارند.
در آغاز به خاطر حلول ماه مبارک رمضان به شما تبریک می گویم. از خداوند می خواهیم ، این ماه را با امنیت و ایمان و سلامتی و اسلام برای ما شروع نماید و آن را مایه ی خیر و پیروزی بگرداند و روزها و شب هایش را پر از انجام نیکی ها و دوری از بدی ها نماید.
می دانم که چقدر به خاطر انسانیت و بزرگواری و دینتان، به دست کسانی سنگ دل و بی دل و خدا نترس و بی رحم آزمایش می شوید و دچار بلا و مصیبت می گردید. ما نیز به وسیله ی این اشخاص غافل از تهدید و وعید و قدرت خدا مبتلا شدیم: {إِنَّ الَّذِینَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ یَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِیقِ} [البروج:۱۰]. « بی گمان کسانی که مردان مؤمن و زنان مؤمن را شکنجه می دهند تا از دین الهی برگردند و سپس توبه نمی کنند و از کرده ی خویش پشیمان نمی شوند، قطعاً عذاب دوزخ دامن گیر ایشان خواهد شد و همچنین عذاب آتش سوزان بهره ی آنان خواهد بود.»
با همه ی این ها بی گمان من در وجود شما آثار سپیده دم خندان و ندای آزادی درخشان و اراده ی توانمند مردان تسلیم ناپذیر و قدرت حقِ سازش ناپذیر را می بینم. سوگند به خدا ایستادگی و پایداری صابرانه و مخلصانه ی هر یک از شما پشت میله های سست ظلم، از دنیا و آنچه در آن است بهتر است.
پسران و دختران اسیرم در بازداشت گاه های ستمگران ..
آیا ندانسته اید که خداوند امتی محروم از قهرمانان و رزمندگان را یاری می کند که صبر پیشه کردند و اخلاص ورزیدند و در میان خویش یکدیگر را به ثبات و عزت و کرامت و ستم ناپذیری و مبارزه با ذلت و خواری سفارش کردند. گمان می کنم که خدا شما را برگزیده تا سرآغاز و پیشاهنگ مبارزان ثابت قدم در راه حق و پیروان حق باشید و خداوند شما را از کسانی قرار داده که مشعل عزت را حمل می کنند تا آزادی و عدالت و کرامت را در خردها و دل های میلیون ها نفر مصری و سرتاسر جهان زنده نگه دارند تا تنه ی درختی باقی بمانند که پاره ی آتش و نورآن خاموش نمی شود.
خداوند انسان را در این جهان آفرید و او را با سنت ابتلا و آزمایش همراه ساخت، خدای متعال فرمود: { إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَهٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِیهِ فجعلناه سمیعاً بصیراً }.[ انسان:۲] « ما انسان را از نطفه ی آمیخته آفریده ایم و چون او را ( با وظایف و تکالیفی، بعدها) می آزماییم، وی را شنوا و بینا کرده ایم.» همچنین فرمود:{ الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا }.[ ملک:۲] « همان کسی که مرگ و زندگی را پدید آورده است تا شما را بیازماید کدامتان کارتان بهتر و نیکوتر خواهد بود.»
این آزمایش را برای این به عمل می آورد{لِیَمِیزَ اللَّهُ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ } [الأنفال:۳۷]« تا خداوند ناپاک را از پاک جدا سازد.» من فکر می کنم که همگی شما از پاکان و نیکان هستید.
همان گونه که خدای متعال ما را راهنمایی فرموده که به هنگام خوشی و آسایش شکرگزاری کنیم، به ما دستور داده در زمان سختی و مصیبت شکیبا باشیم، پیامبر(ص) فرمود: «عجبا لأمر المؤمن، إن أمره کله خیر، ولیس ذاک لأحد إلا للمؤمن، إن أصابته سراء شکر، فکان خیرا له، وإن أصابته ضراء، صبر فکان خیرا له» « از حال و وضع مؤمن در شگفتم، تمام لحظه های زندگی اش خیر و خوبی است و چنین شرایطی تنها برای مؤمن امکان پذیر است؛ اگر در خوشی به سر برد، شکر گزاری می کند که این برای او خیر و خوبی است و اگر دچارمصیبت و ناخوشی شود صبر می کند که این نیز برای او خیر و خوبی به شمار می آید.»[ مطابق روایتی که از صهیب (رض) نقل شده است ] خدای سبحان می فرماید: { وَلَئِنْ صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِلصَّابِرِینَ * وَاصْبِرْ وَمَا صَبْرُکَ إِلَّا بِاللَّهِ } [النحل:۱۲۶-۱۲۷]. «و اگر شکیبایی پیشه ساختید حتماً شکیبایی برای شکیبایان بهتر خواهد بود و ( ای پیامبر[ص] تو نیز در برابر مصائب و صحنه های جان سوزی که راه تبلیغ رسالت آسمانی خواهی دید) شکیبایی کن و شکیبایی تو ( و هر کس دیگری) جز در پرتو ( لطف رحمان و به به یاری و) توفیق یزدان میسر نیست.» پیامبر(ص) فرمود: «وأن النصر مع الصبر، وأن الفرج مع الکرب، وأن مع العسر یسراً» « قطعاً پیروزی همراه با صبر و گشایش با ناراحتی است و یقیناً با سختی آسانی خواهد بود.»( این روایت در مسند احمد و غیره از ابن عباس نقل شده است)
با این بلای بزرگ و آن رنج عظیم، پروردگار سبحان ما به ما خبر داده که: {إِنْ تَکُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ یَأْلَمُونَ کَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا یَرْجُونَ} { النساء:۱۰۴}.« اگر درد می کشید آنان هم مثل شما درد می کشند و رنج می برند( ولی فرق شما و ایشان در این است که) شما چیزی از خدا می خواهید که آنان نمی خواهند ( و آن رضای الله و بهشت جاویدان است) » یقیناً شما از شکنجه و عذاب آنان درد می کشید؛ ولی شما نمی دانید که عذاب و شکنجه ی خدا نسبت به آنها در بیداری و خوابشان و فرزندان و همسرانشان چگونه خواهد بود.. چگونه آنها از لذت زندگی بی بهره خواهند شد و غذا و نوشیدنی در گلوهایشان به غصه و ناله تبدیل خواهد گردید و از لبخند گوارا و خواب آرام یا سعادت راستین محروم خواهند شد.
خدای سبحان ما را به ثبات وپایداری و مرزداری فرمان داده و می فرماید: { یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ} [آل عمران:۲۰۰]« ای کسانی که ایمان آورده اید( در برابر شدائد و ناملایمات) شکیبایی ورزید و ( در مقابل دشمنان) استقامت و پایداری کنید و ( از مرزهای مملکت خویش) مراقبت به عمل آورید و از ( خشم) خدا بپرهیزید تا این که رستگار شوید.» این راه نیکوکاران و مصلحان و راستگویان و مخلصانی است که: با خونشان مالیات خود را به دین پرداخت نموده اند؛ در حالی که مردم گمان می کنند می توان رایگان و بدون صرف هزینه دین را یاری نمود. آنان با استقامت و پایداری در برابر محنتها مالیات خود را داده اند و به شکل بلال و عمار و سلمان درآمده اند.
گرچه امروز بسیاری از شما احساس عجز و ناتوانی و بیچارگی می کنند و ضعف و سستی در دل های برخی از شما راه یافته؛ اما هرگز این حالت ادامه نخواهد داشت و این ظلم و ستم ادامه نخواهد یافت. خدای سبحان و بلند مرتبه راست فرموده که: { وَتِلْکَ الْأَیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ}. [آل عمران:۱۴۰]« و ما این روزها ( ی پیروزی و شکست) را در میان مردم دست به دست می گردانیم ( و گاهی بهره ی اینان و گاهی نصیب آنان می نماییم)»
مبارزه ی ما به عنوان مبارزه ی یک انسان بر روی زمین است و مبارزه ی انسانی است که حق دارد سرنوشت خویش را تعیین کند و از آزادی هایش برخوردار باشد و روزی های خداوند خود را به دست آورد و از نعمت های پاکی که خداوند برایش مسخر نموده است، استفاده کند و نعمت ها و امکاناتی که اینان به ناحق به تاراج می برند؛ از این رو به ثروت ثروتمند افزوده می شود و فقر فقیر افزایش می یابد. پس ثابت قدم باشید. {فَعَسَى اللَّهُ أَنْ یَأْتِیَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ} [المائده:۵۲]. « امید است که خداوند فتح ( مکه) را پیش بیاورد یا از جانب خود کاری کند ( و دشمنان اسلام را نابود و منافقان را رسوا نماید)»
پسران و دختران و برادران و خواهران من در بازداشت گاه های ستمگران.. شما تنها نیستید، برادران مسلمان و عرب شما از فرزندان امت ما و تمامی آزادگان پشت سرتان می ایستند و با شما متحد می شوند و در سحرگاهان در پیشگاه خداوند مهربان التماس و دعا می کنند که خدا شما را ثابت قدم گرداند و یاریتان کند و اسیرانتان را آزاد نماید و ناراحتی و اندوهتان را از میان بردارد و شما را در برابر کسانی که به شما ستم روداشتند یاری گرداند.
مطمئن باشید که خدا با شما است و هرگز خوارتان نمی گرداند و شما را با جلادانتان رها نخواهد کرد؛ زیرا یاری خداوند بالای سرهایتان و منتظر کلمه ی « کن فیکون » است. قیامت وعده داده شده برای نجات جان ها و آزادی کشور و بندگان از اسارت این باند فاسد چه نزدیک است،{ فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِیلًا * إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدًا * وَنَرَاهُ قَرِیبًا} [المعارج:۵-۷].«صبر جمیل داشته باش ( و جزع و فزع و یاس و نومیدی به خود راه مده)، آنان آن روز را بعید و دور می دانند و ما آن را ممکن و نزدیک می دانیم.»
و شما ای مادران و پدران و همسران و فرزندان مردان و زنان بازداشت شده ..
ای کسانی که دل هایتان پاره پاره شده و اشک هایتان جاری گشته و احساساتتان در هم شکسته است و چنان دچار ناراحتی و ضرو زیان و اذیت و آزار شده اید که انتظارش را نداشتید، مطمئن باشید که هر چیزی اجل و مهلتی دارد و هر شبی، سپیده دمی و با هر سختی آسانی است. { فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِیلًا * إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدًا * وَنَرَاهُ قَرِیبًا } [المعارج: ۵-۷] و « هر مصیبتی از رنج و بیماری و خستگی و غم واندوه و اذیت به مؤمن می رسد و هر خاری که در بدنش فرو می رود، خداوند آن را کفاره گناهان و اشتباهاتش قرار خواهد داد، شما در سنت های خداوند در جهان هستی بیاندیشید و با حق باشید هر جا که باشد و امروز قدرت ظالم شما را نفریبد، سوگند به خدا قدرت ستمگر برای خدا از خانه ی عنکبوت سست تر است و کسانی که ستم می کنند خواهند دانست که بازگشتشان به کجا و سرنوشتشان چگونه است.
از ام سلمه ( رض ) روایت شده که پیامبر(ص) فرمود: « هر بنده ای که دچار مصیبت و بلایی شود و بگوید: « إنا لله وإنا إلیه راجعون، اللهم أجرنی فی مصیبتی، واخلف لی خیراً منها» « یقیناً ما از خدایم و به سوی او بازمی گردیم، خدایا مرا به خاطر مصیبتم پاداش ده و بهتر از آن را برایم جایگزین کن.» خداوند در برابر مصیبتی که به او وارد شده است به او پاداش خواهد بخشید و چیزی بهتر از آن را جایگزینش خواهد نمود.»
چه بسا مساله ای غم انگیز برای تو روی می دهد که عواقب و پیامد آن رضایت و خوشنودی است و شخصی که در تنگنا و سختی قرار گرفته است، به گشایش و خوشی می رسد.
خدایا، ای بزرگوارترین بزرگواران و ای مهربانترین مهربانان از تو می خواهم که دل های زندانیان و پدران و مادرانشان و خویشاوندانشان را محکم و ثابت نگه داری و آن ها را بر هدایت پایدارگردانی و دل هایشان را بر تقوا و جان هایشان را بر محبت و اراده هایشان را بر هدایت و خیر متحد و مرتبط گردانی و بلا و ظلم را از دوش آنها برداری و آنان را به درجه و مقامی برسانی که آرزوهایشان تو را راضی نماید و ستمگران را به مصیبت و عذاب شدیدی مبتلا فرمایی.
والحمد لله ربّ العالمین. یوسف قرضاوی، رئیس اتحادیه ی جهانی علمای مسلمان.
Twitter: @IUMSONLINE Website: www.iumsonline.org E-Mail: press@iumsonline.org Facebook:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا