خبر های جدید

ممنوعیت اقامه نماز میت غایب در مساجد مصر /  برگزاری نماز غایب بر جنازه عاکف به امامت قرضاوی در دوحه 

ممنوعیت اقامه نماز میت غایب در مساجد مصر /  برگزاری نماز غایب بر جنازه عاکف به امامت قرضاوی در دوحه

شیخ یوسف القرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان در منزلش در دوحه نماز غایب را جنازه محمد مهدی عاکف، رهبر سابق اخوان المسلمین برگزار کرد. شیخ یوسف القرضاوی، اندیشمند مصری و رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان امروز در محل اقامت خود در دوحه، پایتخت قطر برای محمد مهدی عاکف، رهبر سابق اخوان المسلمین نماز غایب خواند.

وی روز جمعه در سن ۸۹ سالگی به دلیل بیماری در بیمارستان فرانسوی قصر العینی در قاهره، پایتخت مصر درگذشت و بامداد روز بعدی شنبه در قبرستان الوفا و الامل در شرق این شهر تحت تدابیرشدید امنیتی این کشور و با حضور تنها افراد خانواده اش به خاک سپرده شد. در مراسم ادای نماز غیاب برای رهبر سابق اخوان المسلمین در منزل این اندیشمند مصری همچنین خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس و برخی شخصیت های مخالف دولت مصر و علما نیز شرکت کردند.

قرضاوی طی سخنانی با اشاره به ممنوع اعلام شدن اقامه نماز میت غایب برای رهبر سابق اخوان المسلمین در مساجد مصر از سوی وزارت اوقاف این کشور، گفت: «رژیم مصر جلو برپایی نماز جنازه با حضور گُسترده مردم را گرفت، ولی امروز در سراسر جهان، از جمله استانبول، غزه و مسجدالاقصی میلیون‌ها نماز غایب برای مهدی عاکف برپا شد».

وزارت اوقاف مصر یک روز پس از درگذشت عاکف ادای نماز غایب در مساجد این کشور را ممنوع اعلام کرد. این اقدام در پی فراخون جماعت اخوان المسلمین برای ادای نماز غایب بر جنازه او صورت گرفت.

دولت مصر در پی این فراخون اعلام کرد: بخش مذهبی در وزارت اوقاف این کشور از اقامه نماز میت غایب برای هر فردی و اقامه بدون مجوز آن هشدار می دهد و هرکس که با این موضوع مخالفت کند، تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد. مقامات مصر در پی درگذشت رهبر سابق اخوان المسلمین، تدابیر شدید امنیتی اتخاذ و به منظور جلوگیری از وقوع حوادث امنیتی، مراسم خاکسپاری وی را بدون حضور مردم برگزار کردند.

گفتنی است عاکف به اتهام دست داشتن در حوادث دفتر ارشاد اخوان المسلمین در سال ۲۰۱۳ به ۲۵ سال حبس محکوم شده بود. او ژانویه گذشته این حکم در دادگاه تجدید نظر لغو و رای به برگزاری مجدد دادگاه داده شد. وی در سال ۲۰۰۴ به دنبال درگذشت مامون الهضیبی به ریاست شورای رهبری اخوان المسلمین انتخاب شد و بعد از پایان ریاست ۱۲ ساله اش تصمیم گرفت مجددا برای این پست نامزد نشود.

منبع: آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا